23948sdkhjf

B&O trimmer ledelsen og skærer 300 stillinger

Tirsdag løftede Struer-koncernen sløret for den længe ventede strategiplan, der skal redde B&O ud af de dårlige tider.
I planen har koncernens ledelse valgt at rette fokus mod fem forskellige punkter; en mere fokuseret produktudvikling, opbygning af én fælles digital teknologi-platform, etablering af én samlet global salgsorganisation, forøgelse af antallet af butikker på vækstmarkeder samt tilpasning af medarbejderstab og ledelse og deraf en omkostningsreduktion på 160 mio. kr.

Inden for produktudviklingen vil B&O fokusere på de audio- og videoprodukter samt lydsystemer til biler, der i historisk perspektiv har været koncernens motor og vigtigste omsætningsgenerator. Det betyder, at produkter inden for kategorier som mobiltelefoner, mp3-afspillere og stand-alone bokse som DVD2 og HDR2 ikke i fremtiden vil blive aktuelle.

Derudover sigter B&O på at opbygge én fælles digital teknologi-platform for både at sikre en hurtigere, men også en langt mere effektiv produktudvikling. Den nye digitale teknologi-platform vil om to til tre år danne grundlag for alle nyudviklede produkter.

På salgsfronten vil B&O fortsat videreudbygge det nuværende butikskoncept. Med øjeblikkelig virkning igangsætter ledelsen en proces, som vil sikre en mere effektiv salgsorganisation på globalt plan. Hidtil har koncernens syv regionale salgsorganisationer verden over været drevet som selvstændige enheder med egne backoffice- og servicefunktioner. Med henblik på at sikre ensartetheden og respekten for helheden centraliserer ledelsen nu ansvaret på globalt plan og vil efterfølgende gennemføre en række effektiviseringer.

Inden for butikskonceptet vil man målrettet gå efter at åbne nye B1-butikker i de dele af verden med størst økonomisk vækst. Inden for de næste to år er målet således at opnå mere end en fordobling af antallet af B1-butikker på vigtige vækstmarkeder, fx Rusland og Kina.

For at gøre virksomheden profitabel på kort sigt har ledelsen udarbejdet og iværksat en plan for omkostningsreduceringer i størrelsesordenen 160 mio. kr. Det betyder blandt andet en reduktion i antallet af ansatte i størrelsesordenen 300 stillinger. Heraf er der tale om, at cirka 165 medarbejdere afskediges.

Sidst men ikke mindst betyder rationaliseringsplanen, at der sammensættes et nyt ledelsesteam i koncernen. Direktionen vil fremover alene bestå af koncernchef Karl Kristian Hvidt Nielsen. Ledelseslaget under direktionen kommer til at bestå af: Senior Vice President, Finance & Accounting, Randi Toftlund, Senior Vice President, Operations, John Bennett-Therkildsen, og Senior Vice President, Sales, Michael Aagaard Andersen.

Ledelsesteamet vil blive suppleret med yderligere to chefer inden for brand-marketing og produktudvikling.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141