23948sdkhjf

Det lover godt for B&O i Kina

Bang & Olufsen viser vejen til at skrue op for den danske lydteknologi i Kina.
DI’s kontor i Shanghai har hjulpet adskillige succes-historier til verden, men kan ligeledes genkende, at mange danske virksomheder mangler det sidste skub for at komme i gang. Nu er det tid til handling, fortæller direktør for DI’s kontorer i Kina Glen Mikkelsen.

Reel tilstedeværelse er et must
Siden 2010 har flere danske og kinesiske delegationer besøgt hinanden som led i en omfattende promoveringsindsats af dansk lydteknologi i Kina. Innovationsnetværket for Dansk Lyd er blandt hoveddrivkræfterne bag denne promoveringsindsats - her oplever man også øget interesse for det kinesiske marked, men potentialet er langt fra udnyttet, fortæller de.

Glen uddyber om potentialet i Kina, - Udgangspunktet for dansk lyd i Kina er bedre end nogensinde før. Branchens store spillere er gået forrest, og med deres erfaringer har vejen banet for, at mange flere kan følge trop. Vi ser rekordsalg stort set alle steder, vi kigger. Men en forudsætning er, at virksomhederne investerer i markedet og opbygger lokale kompetencer. Agent- og distributøraftaler er kun én del af ligningen. Reel tilstedeværelse er afgørende, hvis man skal kunne forløse potentialet.

Bang & Olufsen på vej frem i Kina
Bang & Olufsen er et af de bedste nyere eksempler i branchen på, at lokalisering i Kina virker. Både når det gælder eksekvering og strategi. I efteråret 2011 påbegyndte Bang & Olufsen flytningen af Asien hovedsæde fra Singapore til Shanghai, og efter en inkubationsperiode på 9 måneder på DIs kontor med fuld fokus på forretningsudviklingen, kan Managing Director Greater China, Lars Hardboe Galsgaard, se, hvordan det nu går den rigtige vej.

- Vi har fået en stærk organisation på plads og oplever over de seneste kvartaler vækstrater, der lover godt for fremtiden. Det kinesiske marked har enormt potentiale for os, men det er også klart, at vores betydelige investeringer i markedet over de 18 måneder, har været afgørende for at vi har kunnet få den nødvendige positionering, markedsforståelse og pondus til at eksekvere på mulighederne.

Øget kinesisk interesse for luksus gavner Danmark
En nyligt udgivet rapport fra KPMG understreger ligeledes, hvordan kinesernes forbrugsvaner i stigende grad lægger sig op ad danske kernekompetencer. Således er 88 procent af adspurgte respondenter villige til at betale mere for luksusbrands, der udviser høj kvalitet og holdbarhed; 80 procent indikerer eksklusivitet og unikhed som nøglefaktorer, mens 72 procent fortæller, at brandets arv har væsentlig betydning for købspræferencer. Og det lyder jo ikke dumt i danske ører.

Kilde: Dansk Industri

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252