23948sdkhjf

Kundereklamation præger stadig Topsil-regnskab

Krav fra kunde giver et negativt aftryk på fem millioner kroner i Topsils tredje kvartal.
En reklamation fra en stor kunde har præget de seneste kvartaler hos Topsil. Sagen er nu i sin afsluttende fase, og virksomheden vurderer, at tredje kvartal er blevet påvirket negativt med fem millioner kroner. Det skriver Topsil i sin kvartalsmeddelelse.

- Vi forventer nu at være i den afsluttende fase af den tekniske udredning af kundereklamationssagen og har påbegyndt den kommercielle udredning med kunde og underleverandør. Sagen har haft betydelig negativ indvirkning på kvartalets finansielle resultat for såvel omsætning som omkostninger. På trods heraf er den underliggende forretning præget af en positiv udvikling i produktionseffektivitet, siger administrerende direktør hos Topsil, Kalle Hvidt Nielsen.

Større udgifter
Topsils samlede omsætning udgjorde 65,8 millioner kroner i tredje kvartal 2014 mod 79,4 millioner kroner i samme periode sidste år. I omsætningen indgår nysalg til den berørte kunde med 4,7 millioner kroner.

Periodens EBITDA blev et underskud på 3,8 millioner kroner mod et overskud på 4,0 mio. kr. i samme periode året før.
Resultatet indeholder omkostninger til foreløbigt erstatningskrav, udgifter forbundet med produktion på to produktionsfaciliteter i Danmark og udgifter til ændring i salgsledelsen, skriver Topsil i kvartalsmeddelelsen.

Nedjusterer forventningerne
Topsil præciserer forventningerne til at ligge i den lave ende af det tidligere udmeldte interval om en omsætning i niveauet 270-290 millioner kroner og EBITDA på 0-10 millioner kroner.

- De opdaterede årsforventninger til omsætning og indtjening er på grund af reklamationssagen behæftet med væsentlig større usikkerhed end normalt, ligesom spørgsmål om kompensation endnu ikke er afklaret med kunde og underleverandør, står der i meddelelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094