23948sdkhjf

Tech-branchen mangler høje hæle

Kønsdiversitet gør virksomheder væsentligt mere konkurrencedygtige. Det satte konferencen Pink in Tech fokus på under Internet Week Denmark.
Tech-branchen er en notorisk mandsdomineret verden – men sådan har det ikke altid været. I 1980’erne læste rigtig mange kvinder tech-fag på universiteterne, men pludselig faldt de fra uddannelserne, og i dag er kvinder en sjældenhed på de ”nørdede” fag. Sidste år udgjorde kvinder for eksempel kun 7 procent på bacheloruddannelsen i datalogi på Aarhus Universitet.

Det var blandt andet baggrunden for eventen ”Pink i Tech” under Internet Week Denmark den 1. juni, hvor IBM satte fokus på kvinder i tech-branchen og deres muligheder som it-entreprenører.

– Desværre er der alt for få i kvinder tech-branchen, og endnu færre prøver kræfter med livet som tech-entreprenør. Det vil vi gerne lave om på med vores event under Internet Week Denmark og hjælpe flere kvinder til at tage springet ind i tech-entrepreneur-verdenen. Der er nemlig rigtig mange muligheder, og det er skønt, hvis kvinderne kan tage springet – og berige branchen endnu mere, siger Heidi Lindegaard, nordisk leder for IBM’s entreprenørprogrammer.

Kvinder er lig med succes
For tech-virksomhederne er der god grund til at få flere kvinder ind i branchen. En McKinsey-rapport fastslår nemlig, at virksomheder med kønsmangfoldighed har 15 procent større sandsynlighed for at overgå virksomheder med en stærk overvægt af ét køn.

En af de danske kvinder, der har valgt tech-branchen, er it-iværksætteren Camilla Ley Valentin, som er blevet udnævnt som en af den europæiske tech-branches 50 mest inspirerende kvinder. Hun kalder på større fokus på tech-fagene blandt pigerne allerede i folkeskolen.

– Hvis kurven skal vendes, er det er min overbevisning, at vejen fremad må være at få endnu mere teknologi ind i skolerne som en naturlig del af undervisningen, kombineret med øget synliggørelse af rollemodeller fra branchen overfor unge kvinder og skolepiger. Kvinder kan nemlig gøre sig rigtig godt i tech-verdenen. Vi skal bare have nedbrudt idéen om, at branchen kun er for mænd, siger Camilla Ley Valentin, medstifter af Queue-it.

Store initiativer blandt tech-giganter
Flere af verdens største tech-virksomheder har rullet store initiativer ud, som skal trække kvinder til branchen. Eksempelvis offentliggjorde chip-giganten Intel tidligere på året en femårsplan på 300 mio. dollars, som skal øge virksomhedens kønsdiversitet. Ifølge Heidi Lindegaard er det netop den slags initiativer, der skal i spil. IBM har selv en række programmer med fokus på at hjælpe til med at skabe rollemodeller og gode ideer - allerede i folkeskolen.

– Nu gælder det om at få kvinder med lyst til tech og entrepreneurship til at få flere ideer til, hvordan de kan komme videre. Derfor laver vi Pink in Tech. Arrangementet er henvendt til kvinder. Vi serverer sushi og iskold Chardonnay, og vi skaber et rart, feminint miljø – skabt til kvinderne. Det giver rum til at lytte og til at spørge. Og dermed kommer kvinderne nemmere ud af busken med deres overvejelser. Vi havde samme koncept i København i marts – hos Founders House – og det var en stor succes, siger Heidi Lindegaard og tilføjer;

– Jeg er sikker på, at hvis vi fortsætter arbejdet, så kan kvinder inden længe være en del af tech-branchen på lige fod med mænd. Men det kræver en indsats, og derfor er platforme som Pink in Tech og Internet Week Denmark særligt vigtige, forklarer Heidi Lindegaard fra IBM.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079