23948sdkhjf

- Så vil vi hellere købe en ny fabrik

Nærhed til kunderne er alfa og omega for ETK EMS. Det får indflydelse på fremtidige udvidelser.
Store forkromede langsigtede business strategier er ikke noget, man opererer med hos ETK EMS. For det giver ganske enkelt ikke mening, når der ikke er to dage, som er ens. Det forklarer COO og partner Torben Drejer til Electronic Supply, der har været forbi firmaets hovedkontor og elektronikfabrik i Stilling ved Skanderborg.

- Vi har ikke en stor drejebog, men nogle klare grundholdninger og værdier. Ud fra dette følger vi vores kunder og partnere, siger Torben Drejer og understreger, at den agilitet, der kendetegner firmaet, kræver denne tilgang.

Men selvom der ikke er en langsigtet business strategi, er ETK EMS’ succes – overskuddet blev femdoblet i det seneste regnskab, kapaciteten i Thailand er netop fordoblet, og der er igen over 100 ansatte i Danmark - ikke kommet uden klare fikspunkter og forretningsværktøjer. Vigtigst af alt er nærhed til kunden.

- Rygraden i ETK er logistik og kundekontakt. Det er en forudsætning for, at vi kan være en del af kundens forsyn forsyningskæde, forklarer Torben Drejer og uddyber, at firmaets rolle netop er at placere sig i det afgørende felt mellem kundens produktudvikling og deres slutkunder.

Som et ægteskab
Nærheden hænger både sammen med, at ETK EMS har afdelinger i Skanderborg, Frederikssund og Rayong i Thailand, samt, at firmaet operere med en IT-platform, så alt er integreret fabrikkerne imellem helt ned på det enkelte varenummer. Denne platform har kunderne også online, realtime adgang til. Nogle af dem integrerer den sågar i deres egen operation. Denne IT-platform gør også, at ETK EMS kan arbejde optimalt med globale medarbejdere ud fra nøjagtig samme set-up.

- Når vi går i clinch med en kunde, er det som et ægteskab, siger Torben Drejer malende og tilføjer, at den tilgang også betyder, at ETK, når der er muligt, udvælger hvilke kunder de gerne vil forfølge og gøre til samarbejdspartnere.

Og ingen kunde er for lille. Nogle køber for 10.000 kroner, mens der i den modsatte ende af spektret er ordrer til mange millioner. I den høje ende er der til gengæld en naturlig grænse. For man er helt klar over, at kunder kan vokse sig for stor til, at ETK har lyst til at være med. I stedet hjælper man dem videre. Tommelfingerreglen er nemlig, at ingen kunde skal fylde mere end 25 procent af forretningen. Spredning på kunder og markeder er også med til at minimere sårbarhed. De 25 procent er der heller ikke nogen, som er tæt på for øjeblikket, fortæller Torben Drejer. Kommer man i en sådan situation har han også løsningen:

- Er der nogen af vores kunder, som vi har voldsom succes, så må vi hos ETK få virksomheden til at følge trop!

- Alle har brug for lokomotiver
Hvad enten det drejer sig om de helt små eller meget store kunder, er tid og sted med Torben Drejers ord underordnet. For den, der er helt tæt på kunden, kan sagtens have produktion i både Danmark og Thailand uden, at det går ud over nærheden. I stedet giver det ifølge ETK-direktøren andre muligheder for at vælge optimale løsninger til det enkelte produkt.

- Kapacitet er ikke et issue. Det skal vi bare have, slår Torben Drejer fast og henviser til firmaets aktiviteter i Rayong i Thailand, hvor kapaciteten netop er fordoblet med købet af en ny fabrik.

For bare fordi, der er adgang til produktion i Asien, er det ikke et mål i sig selv at flytte så meget som muligt ud af landet. Derimod er det et mål og en nødvendighed at have produktion i Danmark – og gerne en stor og moderne en af slagsen. For flytter produktionen ud af landet, så forsvinder kompetencer og know how samme vej, og den danske afdeling bliver reduceret til en prototypevirksomhed.

- Alle brancher har brug for lokomotiver, og vi påtager os gerne et ansvar med at trække læsset. Den brede underskov af underleverandører - bredt forstået - skal også have noget at leve af, lyder det fra ETK-direktøren, som samtidig fremhæver "lokomotivernes" behov for kompetente leverandører.

Hellere en ny fabrik end for stor produktion
En tur gennem hallerne i ETK EMS hovedafdeling i Skanderborg viser da også, at fabrikken er både stor og topmoderne.

I dag er der omkring 100 ansatte fordelt på den topmoderne fabriks afdelinger. Meget mere end 20-30 ekstra skal man heller ikke forvente, der kommer ind, for det vil med Torben Drejers ord kræve ”meget mere” at styre og sikre faciliteter til en større medarbejderskare.

- Så vil vi hellere købe eller etablerer en ny fabrik et andet sted i Danmark eller i landene omkring os. Det giver os endnu mere nærhed til kunderne, samtidig med at vi supporterer med ETK’s global back office set-up, siger Torben Drejer.

Artiklen er en del af temaet Chef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109