23948sdkhjf

B&O skal lave TV med sydkoreanere

Bang & Olufsen indgår strategisk teknologipartnerskab med LG Electronics om udvikling og produktion af Bang & Olufsens fremtidige TV.
Bang & Olufsen har indgået et strategisk teknologipartnerskab med LG Electronics (LG), en af verdens største TV-producenter og en frontløber hvad angår OLED-teknologi og WebOS.

Partnerskabet er resultatet af den analyse Bang & Olufsen iværksatte for - som det hedder - at identificere strategiske og strukturelle muligheder for at skabe stordriftsfordele og reducere kompleksiteten i Bang & Olufsen yderligere .

Aftalen betyder at Bang & Olufsen vil fokusere på sine kompetencer inden for design, akustik og smart home-integration inden for TV-udvikling, og kombinere dette med LGs førerposition inden for OLED-teknologi.

- Partnerskabet med LG vil gøre det muligt for Bang & Olufsen fortsat at være med helt fremme inden for innovation af TV - en kategori, der i øjeblikket undergår store forandringer, og som er særdeles vigtig for Bang & Olufsen. Partnerskabet vil adressere Bang & Olufsens hovedudfordringer relateret til skala og kompleksitet, siger CEO Tue Mantoni.

Første OLED-TV lanceres næste år
Partnerskabet vil bidrage til at løse en central strategisk udfordring, idet Bang & Olufsen vil opnå teknologiske kompetencer og den fornødne stordrift for at kunne forbedre selskabets langsigtede indtjening. Partnerskabet vil gøre det muligt for Bang & Olufsen at fokusere på kernekompetencer inden for akustik og design, alt imens selskabets supply chain, udvikling, produktion og service optimeres yderligere, hedder det i en pressemeddelelse fra Bang & Olufsen.

Det første resultat af partnerskabet er et OLED-TV lanceret i 2017. Derudover omfatter partnerskabet samarbejde på andre områder såsom licens og aktiviteter relateret til salg af andre produkter.

Besparelsespotentiale op mod 200 millioner
Som konsekvens af partnerskabet forventer Bang & Olufsen at forbedre bruttomarginen og reducere omkostningerne. Aftalen har et årligt besparelsespotentiale på 150-200 millioner kroner, når det er fuldt implementeret over de næste tre år. Således er partnerskabet et vigtigt skridt for at nå de finansielle mål for 2017/18 om en EBIT-margin på omtrent 7 procent og positivt frit cash flow.

Som et resultat af partnerskabet forventer Bang & Olufsen at realisere restruktureringsomkostninger på 10-15 millioner kroner, hvoraf op til 5 millioner kroner realiseres i det fjerde kvartal af 2015/16. Restruktureringsomkostningerne er ikke inkluderet i de tidligere udmeldte forventninger for finansåret 2015/16.

Stadig dialog med potentiel byder
Bang & Olufsen oplyse endvidere, at der fortsat pågår dialog med én potentiel byder, som muligvis vil føre til et købstilbud på hele eller dele af den udstedte aktiekapital i Bang & Olufsen.

På nuværende tidspunkt har Bang & Olufsen ikke indgået noget bindende tilsagn, og der er fortsat usikkerhed omkring udfaldet af dialogen med den potentielle byder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172