23948sdkhjf

Få nu gang i den feedback kultur

Klumme: Feedback, som bliver givet med en intention om at udvikle og ville det bedste for et andet menneske er en uvurderlig gave.
Når jeg præsenterer feedback modellen, kigger folk ofte på mig og siger ”Ja, det er jo meget godt, men jeg hører slet ikke efter, jeg sidder bare og venter på kritikken”.

Sandt nok, det er desværre det, vi ofte gør.

For mange afsendere er det svært at give feedback, fordi de oplever, at de skal sige noget kritisk, som de ikke har lyst til, fordi de måske ikke selv bryder sig om at modtage kritik.

Hvad nu hvis det slet ikke handlede om kritik? Hvad hvis vi har en kultur hvor vi spiller hinanden gode ved at tilkendegive vores observationer? Hvad nu hvis feedback betød, at vores præference for at skabe resultater sammen blev langt større?

Jeg oplever, at feedback, som bliver givet med respekt og en ægte intention om at udvikle individer og teams, er et af de mest givende og udviklende redskaber, fordi det i al sin enkelthed, er så direkte og kraftfuldt. Jeg ser voksne mennesker knibe op til flere tårer, fordi de ikke har nogen idé om hvor positivt deres kolleger, medarbejdere og ledere opfatter dem, på trods af at de har arbejdet sammen i årevis. Forestil dig lige hvordan det kan løfte et team.

Feedback modellen
Jeg vil anbefale, at I holder jer til at sige en god ting, hvis I er tre eller derover, så det ikke bliver for tidskrævende. I kan skiftes til at give hinanden feedback. I kan også udelade det generelle, så længe I sørger for, at én af jer afslutningsvis opsummere med det positive generelle.

HUSK, at MEN er ordet, som sletter alt hvad der lige er blevet sagt, og at det er hensigtsmæssigt at erstatte MEN med OG . Den har du sikkert hørt før.

Det jeg synes, at du gjorde godt var:

1 At du talte højt og tydeligt
2 At du overholdt tiden
3 At du havde øjenkontakt med alle og derfor virkede imødekommende

OG det jeg synes du kunne øve dig i/eller blive endnu bedre til er:

1 at du får involveret dem, som ikke deltog i diskussionen ved at spørge dem direkte

Generelt synes jeg,:

1 At det er dejligt, at du altid sørger for at være velforberedt og grundig

Som modtager er din opgave udelukkende at tage imod og sige tak. Det er dig, som modtager, der beslutter i hvor meget du vælger at tage ind.

Sørg for at være specifik så modtageren præcis ved, hvad der er udviklende at arbejde videre med. Jo oftere du træner, jo bedre bliver du til at give og modtage feedback.

Ifølge psykologiprofessor Henrik Høgh Olesen fra Århus Universitet, giver din hjerne dig et kick, når du hjælper andre mennesker og det er præcis hvad du gør med feedback. Det kan på alle måder betale sig at få gang i den feedback kultur nu, ikk’?

Lene Fischermann udvikler teams gennem teamcoaching, coaching, workshops og foredrag. Hun har en ledelsesmæssigbaggrund fra salg og marketing i B2B virksomheder, og er uddannet som certificeret NLP Practioner Master samt certificeret Mindjuice Master coach i teamcoaching, kraftfuld kommunikation og i Enneagrammet, uddannet konfliktcoach og mægler samt Mindfulness Practioner. tuning8people.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078