23948sdkhjf

Fra rekonstruktion til milliardomsætning

GPVs mangeårige direktør Bo Lybæk kan udover det daglige arbejde med eksisterende kunder sætte flueben ud for det første af tre kernepunkter i EMS-virksomhedens milliardplan.
Bo Lybæk har været administrerende direktør i EMS-virksomheden GPV siden 2008. Så han har stået ved roret hele vejen fra GPVs vellykkede rekonstruktion i 2009 til salget til Schouw & Co. til en værdi af 400 millioner kroner tidligere på året.

Allerede ved overtagelsen slog Schouw & Co.'s topchef, Jens Bjerg Sørensen, en tyk streg under tilliden til den eksisterende ledelse samt viljen til investerer for at opnå nye vækstmål. Alt tyder derfor på, at Bo Lybæk også bliver manden, der skal lykkes med at løfte GPVs toplinje til 1,5 milliard kroner i løbet af de kommende år.

- Om det bliver 2019, 2020 eller 2021 er mindre væsentligt. Det væsentlige er, at retningen stemmer, siger Bo Lybæk til Electronic Supply.

Milliardomsætningen, der er central i planen, Schouw & Co. fik præsenteret i forbindelse med opkøbet, hviler på tre hjørnesten; produktion i Nordamerika; større outsourcingprojekter samt yderligere opkøb. Hertil kommer så - ganske naturligt - organisk vækst.

GPV omsatte sidste år for cirka 850 millioner kroner og beskæftiger godt 1.100 medarbejdere i Tarm og Aars i Danmark samt i Bangkok i Thailand. De får 300 kollegaer i Mexico de kommende år.

Flueben ud for første delmål
Første del af vækstplanen, egen produktion i Nordamerika, er til Bo Lybæks store tilfredshed netop blevet en realitet. Sidste måned meddelte GPV således, at firmaet etablerer en 5.000 kvadratmeter stor fabrik i Guadalajara, Mexico med plads til 300 medarbejdere.

- Jeg er meget tilfreds med, at vi kan starte produktion i Mexico. Den strategiske baggrund er at positionere GPV, som i dag er den klart største EMS-virksomhed i Danmark, til at være tæt på vores kunder også i den tredje store tidszone ud over Danmark og Asien, forklarer Bo Lybæk.

- Men vi skal ikke " conquer the United States ". Vi skal over og fortsætte det arbejde, vi har gjort de seneste år med at identificeret interessante kunder I USA. Både med og uden hovedkontor i USA, tilføjer han med henvisning til GPVs fokus på selskaber med hovedkontor i det nordeuropæiske rum eller Nordamerika.

Samtidig understreger GPV-direktøren, at fokus på vækst i Nordamerika ikke vil ske på bekostning af nuværende kunder. For det gælder om at komme tættere på kunderne og i tilgift udvide porteføljen – vel at mærke med de rigtige kunder.

- Noget af det vigtigste som EMSer er at afsøge vores kunder med omhu og sikrer os, at vores kunder er blandt de bedste i deres niche. Det betyder omvendt, at de stiller krav til os, som vi så skal være gode til at håndtere, siger Bo Lybæk.

Overtager elektronikproduktion
Søjle nummer to i GPVs vækstplan er det, som firmaet selv betegner som ”større outsourcingprojekter”. Mere konkret dækker det over virksomheder, der beslutter at outsource deres egen elektronikproduktion. Fx fordi de står overfor investering i nyt og dyrt udstyr og så i stedet vælger at fokusere på deres respektive kerneekspertise.

- Det er, og har været, en naturlig del af vores forretning. Sådanne projekter er meget svære at forudse tidsmæssigt, men vi arbejder med en liste over potentielle emner, som vi holder kontakt med. Så vi står klar, siger Bo Lybæk og tilføjer, at GPVs størrelse og muskler også er en forudsætning for at påtage sig visse krævende outsourcingprojekter.

Tilstedeværelsen i de tre store tidszoner (Europa, Asien og Nordamerika, red.) stiller også GPV bedre i forhold til nuværende og potentielle kunder, der er aktive i to eller tre af områderne.

Konsolidering gennem opkøb
Tredje og sidste søjle er yderligere opkøb. GPV-direktøren er åben omkring, at man ser på forskellige områder. Centralt er, at de enten skal give GPV nye kompetencer eller en ny positionering på samt adgang til markedet. Vigtigst er nemlig, at nye opkøb skaber profitabel vækst.

Hvornår sådanne opkøb kommer på tale, hverken kan eller vil Bo Lybæk komme nærmere ind på.

- Opkøb har den natur, at der skal være en sælger og en køber. Det er mere det, at det er en del af den dagsorden, vi nu er i stand til at sætte, siger han og understreger:

- Der er behov for konsolidering i vores branche, og vi har mulighed for at tænke i de baner. Vi arbejder primært indenfor små- og mellemstore serier og i den del af vores branche er vi ret store også set i et større perspektiv en Danmark.

Artiklen er en del af temaet Chef i tale.

Læs mere om: GPV
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078