23948sdkhjf

Røde tal får ikke Danelmo til at ryste på hånden

Dan Kellberg Jakobsen er ikke i tvivl. Han har udstukket den rette kurs for Danelmo
Danelmo var tidligere for afhængig af én kunde. EMS-virksomhedens ledelse udstak derfor en ny strategisk kurs for halvandet års tid siden. Risikoen skulle spredes over flere kunder, og konceptet one stop shop blev implementeret. Nu tilbyder virksomheden i Rødovre så hele møllen fra udvikling og opnåelse af godkendelser over produktion af prototyper og færdigvarer til box build samt distribution.

Kursskiftet skete lige i rette tid. Ikke længe efter, at strategien blev iværksat, opsagde en helt central kunde samarbejdet ud af det blå, forklarer Dan Kellberg Jakobsen, Danelmos direktør og indehaver. Konsekvensen var røde tal på 2015-bundlinjen.

Troen på den nye strategi er dog fast og kursen ligeså.

Efter det dyre farvel fik Danelmos plan da også et boost, da den mangeårige kunde J.K. Medico flyttede ind på adressen i Rødovre. EMS-virksomheden har hermed overtaget bofællens produktion og samtidig fået en udviklingsafdeling i huset.

Konceptet er ved at få fat
Danelmos strategiskifte har også betydet flere ressourcer til det opsøgende salg. Særligt af firmaets nye ydelser til eksisterende kunder:

- Strategien er i første omgang gået på at tilbyde udvikling med efterfølgende produktion – i det moment har vi også været inde og tilbyde box build. Det er der blevet taget godt imod i den eksisterende kundemasse, men af respekt for igangværende opgaver går der lidt tid, inden det bliver flyttet, siger Dan Kellberg Jakobsen og tilføjer, at der er rigelig med produktionskapacitet, som gerne må fyldes med nye og mindre kunder.

Resultaterne er da også begyndt at komme.

- Der er landet opgaver, der er afsluttet positivt og medfører kommende produktion i huset. Og så arbejdes der på op til flere opgaver med one stop shop og box build, fortæller Danelmo-direktøren.

Vil have fat i mellemsegment
Trods den meget positive modtagelse af det, Danelmo nu har samlet under ét tag, går der noget tid, inden opgaverne er endeligt afsluttet. Men selvom den fulde effekt af strategien først ventes at slå igennem i 2017, er der udsigt til flere opgaver allerede i år. Dan Kellberg Jakobsen ser da også et interessant marked i Danmark. Specielt for en kundegruppe:

- I særdeleshed for de kunder, der ikke er high volume. Altså mellemsegmentet af små og mellemstore. For vi har en overbevisning om og en tror på, at man er interesseret i at fastholde nærhed og den fleksibilitet det indebærer.

Uden at glemme det grundlæggende i firmaet; EMS-forretningen, test og logistik, ser Dan Kellberg Jakobsen gerne et skifte i produktionen. Målsætningen på sigt er således en 50/50 opdeling mellem EMS-forretningen og de ofte mere indbringende box build-opgaver.

De første skridt mod box build er allerede taget med relationen til J.K. Medico. De kapaciteter og erfaringer, Danelmo dermed har opbygget, kan i direktørens optik lige så godt tilgå andre kunder.

Artiklen er en del af temaet Chef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109