23948sdkhjf

Swarco klar med LED til trafikveje

Som de første i Danmark kan Swarco nu levere en LED-vejbelysning, der kan godkendes til såkaldte trafikveje.
Det har længe været kendt, at LED-belysning er et miljøvenligt alternativ til de gamle armaturer, og ved at skifte til LED-belysning kan kommunerne se frem til at spare halvdelen af energiomkostningerne.

Men udskiftningen har også budt på visse udfordringer, som Swarco nu mener at have løst.

- Indtil nu har det imidlertid været vanskeligt at møde kravene til belysningsklasserne for trafikveje, hvor luminansen på våd vej samtidig ikke må genere trafikken. Det gælder for eksempel på motorvejstilkørsler og ringveje. Med vores nye armaturer kan vi kontrollere lyset, så den energirigtige LED-løsning ikke går på kompromis med sikkerheden, fortæller produktchef Lars Kjær fra Swarco Danmark.

Fordel for trafiksikkerheden
LED-vejbelysning giver åbenlyse gevinster for energibudgettet, men også trafiksikkerheden forbedres på flere niveauer.

Internationale undersøgelser viser, at en kombination af en høj Ra-værdi og LED-farvetemperaturen med hvidlys på 4.000 kelvin giver langt bedre oplysning af det perifere synsfelt end det traditionelle gullige lys på 3.000 kelvin.

Det giver øget sikkerhed i forhold til de bløde trafikanter og trafikken fra sidevejene.

- Det hvide LED-lys giver en oplevelse, der ligger tættere på dagslys end det traditionelle, gullige lys, vi er vant til fra kviksølvsbelysning. Indtil vi har vænnet os til det, ser det måske kunstigt ud, men farvegengivelsen er i virkeligheden mere ægte. Ud over at bilisternes reaktionstid forkortes, har det i praksis den positive sideeffekt, at gående kan føle sig mere sikre, fordi gaden er ordentligt oplyst, siger Lars Kjær.

Swarco har blandt andet testet de nye LED-armaturer på strækning på Tonsbakken i Skovlun-de, hvor virksomheden har fået tilladelse fra Ballerup Kommune til at anvende armaturer med forskellig lysstyrke.

Fakta: Det siger loven
Et EU-direktiv om miljøvenlig belysning betyder en udfasning af kviksølvslyskilder, så de hver-ken må importeres eller produceres i EU efter 2015.

Dermed står mere en hver tredje danske vejbelysningsarmatur over for en udskiftning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109