23948sdkhjf

R&D-chefen slipper kunstig intelligens løs i Invisios nye platform

Den danske headset- og kommunikationssystem-producent, INVISIO, har for nyligt sendt sit anden generations kommunikations-system på markedet. V-Series Gen II, hedder det.

Det er snart 10 år siden, at den første generation kom på markedet og skabte grundlaget for Invisios fremgang. I 2014 omsatte Invisio for 70 millioner kroner. Sidste år var omsætningen omtrent 350 millioner kroner.

Med anden generation sætter producenten nu barren for, hvad et stykke missionskritisk kommunikationsudstyr kan præstere, lød det fra Invisio i forbindelse med lanceringen for nylig.

Men, hvad har Invisio så forbedret fra første til anden generation?

Electronic Supply spurgte Jan Larsen, R&D-chef for Invisio. Og det korte svar er en ny hardware arkitektur, der understøtter et dogmeskifte mod en softwarebåret teknologi, og så ikke mindst introduktionen af kunstig intelligens.

- Vi er faktisk helt grundlæggende startet forfra og har udviklet en helt ny platform, siger Jan Larsen.

Fleksibilitet er nøglen til fremtiden

Der er således ikke tale om en version 2.0 af den foregående platform. Invisio har tænkt helt nyt og langsigtet. Visualiseret sig til kommende behov hos kunderne og givet plads til de behov, som man endnu ikke en gang kan forestille sig.

- Alle vores kunder har forskellige behov. De springer i faldskærm, dykker eller er i ildkamp ude i en jungle. Og de vil gerne koble forskelligt udstyr til deres kommunikationssystem og stiller derfor meget forskellige krav til det, vi skal levere, forklarer Jan Larsen.

- Det betyder, at vores produkter skal være enormt fleksible. Vores vision med anden generation var at skabe en platform, der er så fleksibel, at den kan tilpasses mange forskellige behov. Også de behov, der vil opstå fremover, siger Jan Larsen, der pointerer den altafgørende forskel.

- Det nye generation er i højere grad defineret igennem software, hvor første generation var mere traditionelt udviklet elektronik. Det var defineret i hardware og det gør, at det ikke vil være fleksibelt nok i fremtiden.

- Man kan lave en sammenligning mellem gammeldags telefoner og smartphones. Når du køber en smartphone, så har du hardwaren. Og når du så vil noget nyt med den, så henter du bare en ny app, og så kan den det, du vil have den til, lyder det fra R&D-chefen.

- Det var det koncept, vi ville ud i. Eller, vi ville i virkeligheden to ting. Vi ville skabe den her enorme fleksibilitet, der kan håndtere det uforudsigelige med software-updates, og så ville vi gerne lave en audioprocessering, der er meget mere kapabel end vores første generation leverer, fortæller Jan Larsen.

Algoritmer beskytter lyden af stemmen

Invisio primære mission med produkterne er på stærkest mulig vis at sikre kommunikation i snart sagt alle tænkelige scenarier. Om man står flyver i en helikopter, hænger i frit fald under et faldskærmsudspring eller er i ildkamp, så skal Invisios headsets kunne levere levere klar lyd og tydelig kommunikation.

- Det handler om at kunne fjerne alle andre lyde end tale. Talen skal til gengæld gå klart igennem. Det behøver ikke engang at lyde godt, men informationen i talen skal ramme modtageren, så det er let at høre og forstå. Så der ikke går information tabt eller der opstår misforståelser i en kritisk situation, siger Jan Larsen.

Udover at fokusere på at optimere hardwaren, så uønsket støj er på et minimum, også har Invisio tilført en lang række algoritmer, der hele tiden lytter efter, hvilke lyde, der kan kompromitere lyden af talen.

Det kan algoritmen gøre så hurtigt, at den kan opfange lyder af et skud og filtrere det ud på turen fra mikrofonen i den ene ende til højttaleren i den anden ende. Modtageren hører simpelthen ikke skuddet, men kun talen fra afsenderen. På samme måde kan høje monotone lyde fra eksempelvis et maskinrum filtreres ud, så det lyder som om, at beskeden kommer fra en der står hjemme i sit køkken.

Herunder kan du se den video, hvor Invisio præsenterer produktet V-Series Gen II.

Invisios videopræsentation af den nye platform:

Kunstig intelligens vender processen om

Umiddelbart er algoritmer, der styrer støjregulering kendt territorium. Men udover de kendte algoritmer, så har Invisio i anden generation tilføjet yderligere et lag af lydbehandling skabt via kunstig intelligens.

Det er en kunstig intelligens - AI, som Invisio har skabt fra bunden. Fra starten i samarbejde med DTU og derefter videreført og implementeret internt i Invisios egen udviklingsafdeling.

I stedet for at fodre en algoritme med en masse statisk information, som skal definere en reaktion, så har man trænet algoritmen til selv at skabe reaktionen, så man får det resultat, man vil have. Den skal bare sørge for at levere lyden af stemmen.

- I stedet for at lære algoritmen, hvad den skal fjerne i signalet. Et skud for eksempel. Så kan vi med kunstig intelligens fortælle, hvad vi vil have. Altså stemmen. Og så regner den selv ud, hvad den skal gøre for at levere det, siger Jan Larsen, der er overordentlig tilfreds med resultatet. Algoritmen er trænet med tusindevis af lyde i mange forskellige scenarier.

- Når man bruger kunstig intelligens, så er det lige som at opdrage et barn eller en hund. Når jeg gør sådan her, så vil jeg have det her resultat. Det tager lang tid at lære mange nye ting. Og vi ved jo ikke helt, hvad der foregår inde i hovedet på barnet eller hunden. Men på et tidspunkt har de lært det, forklarer Jan Larsen.

- Jeg mener, at vi har fået et fantastisk resultat ud af det både i forhold til audiokvalitet og i den generelle performance målt mod de mere deterministiske systemer, altså de sekventielle DSP-algoritmer, vi har brugt tidligere, siger Jan Larsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109