Med en omsætning på godt 84 mio. kr. i 2011 mod 80,5 mio. kr. det forgangne år samt fremgang på bundlinjen fra 9,4 til 11,8 mio. kr. blev 2011 et positivt år for Ortofon.
Pudsigt nok drives Nakskov-virksomhedens vækst af noget så nichepræget som avancerede, håndlavede pickupper til pladespillere.
- Væksten i vores business-to-business forretning var flad sidste år. Så væksten skyldes pickup-omsætningen, siger adm. direktør Christen Højgaard Nielsen til Børsen.
Sælger til praleforbrugHan har selv en fortid som direktør i Jamo og kunne se sit pickup-projekt blive dømt ude, da det for år tilbage blev sat i søen.
Men en kombination af CD’ens død, pladespillerens retro-indtog og nyrige markeder har gjort fremstillingen af pickups i høj kvalitet til en lukrativ gesjæft.
- Vi har et større pickup-produkt undervejs til 6-7000 euro, og i det prissegment har vi aldrig været før, siger direktøren og tilføjer:
- På det produkt vil salget i Fjernøsten udgøre en relativt større andel end normalt. Det er til folk, der har et praleforbrug og måske også interesserer sig for mærker som Rolex og Ferrari.
Ortofone sælger i dag cirka 60 procent på det asiatiske marked, mens resten afsættes i Europa og USA.
