23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 171-310706
Offentliggjort
04.09.2015
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

SKAT

Vindere

Bodyscannere

(18.02.2016)
Norad A/S
Viengevej 2
8240 Risskov

Bodyscannere.


SKAT

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

SKAT
19552101
Østbanegade 123
Att: Maria Hansen
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 72372660
Mailadresse: udbud.sac@skat.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://skat.dk/

Internetadresse for køberprofilen: http://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/CompanyInformation/Index/204762

Elektronisk adgang til oplysninger: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=150314&B=SKAT

Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=150314&B=SKAT

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Bodyscannere.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Varer
Indkøb
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: København Ø.

NUTS-kode DK

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Ordregiver udbyder en kontrakt vedrørende indkøb af udstyr til scanning af personer med henblik på at afdække, om de pågældende har skjult og/eller slugt narkotika (både i fast eller flydende form) eller lignende på/i kroppen, for herved at undgå at blive afsløret ved toldkontrol (også kaldet »bodypackers«). Udstyret betegnes herefter »bodyscannere«.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

38582000, 50421200

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Udbuddet omfatter levering og installering af 3 bodyscannere til lufthavne i Danmark (Københavns Lufthavn Kastrup, Billund Lufthavn og Ålborg Lufthavn).
Udbuddet omfatter endvidere en Serviceaftale, som er gældende i garantiperioden på 2 år.
Optioner:
Ordregiver har ret, men ikke pligt, til at benytte sig af følgende optioner:
1) Forlængelse af Serviceaftalen i 8 år efter udløb af garantiperioden.
2) Forlængelse af Serviceaftalen i yderligere 5 år efter, at første forlængelse af Serviceaftalen er udløbet, jf. option 1.
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Ordregiver har ret, men ikke pligt, til at benytte sig af følgende optioner:
1) Forlængelse af Serviceaftalen i 8 år efter udløb af garantiperioden.
2) Forlængelse af Serviceaftalen i yderligere 5 år efter, at første forlængelse af Serviceaftalen er udløbet, jf. option 1.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Fakturaen skal fremsendes elektronisk i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007.
III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Tilbuddet kan indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium.
Der stilles ingen særlige krav til sammenslutningens retlige form. Det er dog et krav, at der udpeges 1 ansvarlig virksomhed (fælles befuldmægtiget), der har bemyndigelse til at tegne alle ansøgende virksomheder. De i konsortiet deltagende virksomheder hæfter solidarisk, direkte og ubegrænset over for Ordregiver i forbindelse med udbuddet og en eventuel efterfølgende kontrakt.
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: nej
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Tilbudsgiver skal på tro og love afgive erklæringer, der dokumenterer følgende forhold:
a) Tilbudsgiver skal afgive erklæring som dokumentation for, at denne ikke befinder sig i 1 eller flere af de situationer, som er omfattet af artikel 45 i Udbudsdirektivet. Erklæringen afgives i henhold til Udbudsdirektivets artikel 45, stk. 3. (Bilag A).
b) Tilbudsgiver skal afgive erklæring om, at Tilbudsgiver ikke har gæld til det offentlige, som overstiger 100 000 DKK, jf. lbk. Nr. 336 af 13.5.1997. En sådan erklæring skal også underskrives af virksomheder, der ikke er registrerede i Danmark (Bilag A).
Såfremt Tilbudsgiver henviser til andre juridiske enheders ressourcer, skal ovennævnte erklæring tilsvarende afgives af den eller de virksomheder, hvis ressourcer, der henvises til.
Såfremt tilbuddet indsendes af flere virksomheder i forening (f.eks. konsortium) skal ovennævnte erklæring fremsendes for hver virksomhed.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Tilbudsgiver skal fremsende følgende til dokumentation af Tilbudsgivers økonomiske og finansielle kapacitet:
c) Virksomhedens årsregnskab for de seneste 3 disponible regnskabsår afhængig af, hvornår virksomheden blev etableret.
d) Erklæring om virksomhedens egenkapital, samlede nettoomsætning og soliditetsgrad for de seneste tre disponible regnskabsår afhængig af, hvornår virksomheden blev etableret (Bilag B).
e) Erklæring afgivet af virksomhedens bank, revisor eller administrerende direktør under straffeansvar i henhold til Straffelovens § 163 om, hvorvidt der er sket væsentlige ændringer i virksomhedens økonomiske situation siden afslutning af det seneste disponible regnskabsår (Bilag C).
f) Dokumentation for relevant ansvarsforsikring.
Såfremt tilbuddet indsendes af flere virksomheder i forening (f.eks. konsortium) skal dokumenterne/erklæringerne under pkt. c-f fremsendes af samtlige virksomheder.
Nyetablerede virksomheder, som endnu ikke har afsluttet det første regnskabsår, skal vedlægge en revisorat-testeret erklæring som dokumentation for, at virksomheden har tilstrækkelig økonomisk kapacitet til at løse den udbudte opgave.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: 1) De medsendte årsregnskaber med revisors påtegning må ikke indeholde forbehold, der kan give anledning til tvivl om virksomhedens mulighed for at leve op til forpligtelserne i henhold til kontrakten.
2) Virksomhedens egenkapital for de seneste tre disponible regnskabsår skal udgøre minimum 500 000 DKK hvert år.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i de seneste 3 disponible regnskabsår.
3) Virksomhedens nettoomsætning i de seneste tre disponible regnskabsår skal minimum udgøre 6 000 000 DKK hvert år.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes nettoomsætningen som virksomhedernes samlede nettoomsætning i de seneste tre disponible regnskabsår.
4) Virksomhedens soliditetsgrad skal for de seneste 3 disponible regnskabsår have været på mindst 15 %. Soliditetsgraden beregnes således: (Egenkapital/aktiver i alt) x 100.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som værdien af de deltagende virksomheders samlede egenkapital i forhold til værdien af de deltagende virksomheders samlede aktiver.
5) Erklæringen vedrørende væsentlige ændringer i virksomhedens økonomiske situation siden afslutning af det seneste disponible regnskabsår (Bilag C), må ikke give anledning til tvivl om virksomhedens mulighed for at leve op til forpligtelserne i henhold til de udbudte kontrakter.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Tilbudsgiver skal dokumentere sin tekniske formåen ved at indsende:
g) Oversigt over de betydeligste leverancer af lignende scannerudstyr, som Tilbudsgiver har produceret og leveret inden for de seneste 3 år afhængig af, hvornår Tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed.
Referenceoversigten skal indeholde i alt 3 referencer.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Det er et mindstekrav, at referenceoversigten for hver leverance indeholder navn på kunden samt en kort beskrivelse på leverancens indhold og omfang, herunder værdi.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Offentlig
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
15-2017751
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Andre forudgående offentliggørelser

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2015/S 49-084914 af 7.3.2015

IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
15.10.2015 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
dage: 090 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.3.8) Åbning af bud
Der må være personer til stede under åbningen af bud: nej

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger

1) Udbuddet gennemføres via Ordregivers portal for elektronisk tilbudsafgivelse på EU-supply: https://eu.eu-supply.com/login.asp?B=SKAT Det er gratis at anvende EU-supply. Al korrespondance mellem Ordregiver og ansøger skal foregå via EU-supply. Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst EU-supplys support på telefon + 45 70208014 eller mail til support@eu-supply.com.

En Tilbudsgiver kan basere sig på andres økonomiske og finansielle og/eller tekniske og faglige formåen, uanset den juridiske karakter af forbindelsen mellem Tilbudsgiver og disse enheder.
I henhold til Udbudsdirektivets artikel 47, stk. 2 og artikel 48, stk. 3 kan en Tilbudsgiver således eksempelvis basere sig på en underleverandør eller en enhed inden for samme koncern. Tilbudsgiver skal i givet fald godtgøre, at Tilbudsgiver råder over de ressourcer, som er nødvendige for kontraktens gennemførelse.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Følgende fremgår af lov nr. 492 af 12.5.2010 (Håndhævelsesloven):
§ 6, stk. 4: Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1.
§ 7, stk. 2, nr. 1: Klage over udbud omfattet af udbudsdirektivet [...], som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
31.8.2015

Send til en kollega

0.047