Fakta om udbudet
Udbyder
Region Sjælland
Opdateringer
Dokumentationskrav er beskrevet i denne bekendtgørelse. Vindende tilbudsgiver skal også fremlægge en serviceattest udstedt af Erhvervsstyrelsen som bevis for tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 og 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7.
Kontrakt ikke opdelt pga. sikring af samlet ansvar og interoperabilitet.
Digital Patientidentifikation
Region Sjælland
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
29190658
Køgevej 9-13
Roskilde
4000
DANMARK
Kontaktperson: Lene Brevadt
E-mail: lebre@regionsjaelland.dk
NUTS-kode: DK022
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsjaelland.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/137394
Del II: Genstand
Digital Patientidentifikation.
Udbud af en løsning, der kan etablere grundlaget for Region Sjællands efterfølgende implementering af digital patientidentifikation i Region Sjælland. Formålet med digital patientidentifikation er at nedbringe antallet af utilsigtede hændelser ved at etablere og anvende en digital løsning, der bidrager til et ensartet højt niveau for sikker patientidentifikation og anvendelse af patient-ID i de kliniske og parakliniske systemer i Region Sjælland.
Det er hensigten fremover, at det i mødet med patienten skal være muligt elektronisk at aflæse patientens identitet og at aflevere denne information til det aktuelt anvendte IT-system, for eksempel i forbindelse med medicinudlevering, blodopsætning, undersøgelser og journalskrivning.
Udbuddet vedrører Ordregivers indkøb af leverancer, der kan etablere grundlaget for Ordregivers efterfølgende implementering af digital patientidentifikation i Region Sjælland. Formålet med digital patientidentifikation er at nedbringe antallet af utilsigtede hændelser ved at etablere og anvende en digital løsning, der bidrager til et ensartet højt niveau for sikker patientidentifikation og anvendelse af patient-ID i de kliniske og parakliniske systemer i Region Sjælland.
Baggrunden for anskaffelsen skal findes i, at manglende og/eller fejlagtig identificering af patienter ved eksempelvis medicin- og blodgivning fortsat er en for hyppigt forekommende utilsigtet hændelse. Der blev i 2014 indberettet 21 000 hændelser efter de 16 standarder i Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) til Dansk Patientsikkerheds Database ved Patientombuddet, og fejl i patientidentifikationen androg 15 % af de samlede indberettede hændelser, hvilket er den tredjestørste andel.
Det er hensigten fremover, at det i mødet med patienten skal være muligt elektronisk at aflæse patientens identitet og at aflevere denne information til det aktuelt anvendte IT-system, for eksempel i forbindelse med medicinudlevering, blodopsætning, undersøgelser og journalskrivning.
Digital patientidentifikation er afprøvet i pilotprojekter i Region Sjælland, og afprøvningen har bekræftet, at der er grundlag for gennemførelse af et EU-udbud med henblik på indkøb af en løsning til etablering og udførelse af digital patientidentifikation i regionen.
I afprøvningen er anvendt patientarmbånd med stregkoder og QR koder og tilhørende printere og scannere samt middleware til formidling af scannernes aflæsninger til de respektive kliniske og parakliniske systemer. Dette er kendt teknologi, og afprøvningen har vist, at den er stabil og pålidelig. Ordregiver ønsker imidlertid at holde muligheden åben for mere avancerede løsninger og overlader det derfor til Tilbudsgiverne at beslutte, hvilken teknologi de ønsker at byde med (fx RFID tags). For Ordregiver vedrører de centrale krav sikker identifikation af patienter, overholdelse af kravene til hospitalshygiejne, ergonomi og driftssikkerhed og ikke en speciel teknologi.
Digital patientidentifikation skal udbredes til alle patientidentifikationer i alle patientforløb på regionens sygehuse, og digital patientidentifikation skal være grundlaget for overholdelse af Vejledning om identifikation af patienter og anden sikring mod forvekslinger i sundhedsvæsenet, jf.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160895
Udbredelsen forventes at ske gradvist. Det samlede (potentielle) antal slutbrugere er 12 000, og det estimerede antal identifikationselementer (i afprøvningen var det armbånd) er 250 000/år.
Kontrakten kan forlænges efter 48 måneder med op til yderligere 5 gange 24 måneder for så vidt angår de af kontraktens forbrugsvarer, hardware, og/eller tjenesteydelser, der er et løbende forbrug af, såfremt der ud fra en juridisk vurdering ikke er grundlag for konkurrence om alle eller dele af disse elementer, eller et udbud vedr. samme elementer har resulteret i mindre end 2 antagelige bud.
Begrænsningen af antallet af i øvrigt kvalificerede ansøgere vil ske på baggrund af oplysningerne leveret af ansøgerne i ESPD Del IV B,C og D.
Kriterierne der tillægges vægt i forbindelse med udvælgelsen er;
· Højest mulige omsætning
· Højest mulige egenkapital
· Højest mulige soliditetsgrad
· Antal og relevans af referencer for tilsvarende leverancer
· Antal og relevans af angivne kvalitetssikringsstandarder.
Der vil være tale om en samlet vurdering, hvor alle kriterierne vægtes ligeligt.
A) Ordregiver har option på vedligeholdelses- og supportfunktionerne beskrevet i udbudsmaterialets kontraktbilag 5
B) Forlængelse af kontrakten i henhold til pkt. II.2.7).
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
For det seneste afsluttede regnskabsår skal ansøger give oplysning om følgende:
— Ansøgers samlede årsomsætning, jf. ESPD-dokumentet pkt. IV.B.1a
— Ansøgers egenkapital (Ultimo året), jf. ESPD-dokumentet pkt. IV.B.4
— Ansøgers soliditetsgrad i % (Ultimo året), jf. ESPD-dokumentet pkt. IV.B.4.
Såfremt der er sket væsentlige ændringer i ansøgers økonomiske situation siden seneste regnskabsaflæggelse, skal ansøger oplyse herom, jf. ESPD-dokumentet pkt. IV.B.6.
Generelt:
Er ansøger et konsortium eller lignende sammenslutning eller baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet, skal der indgives særskilt ESPD-dokument for hver af de økonomiske aktører, jf. ESPD-dokumentet pkt. II.A og C.
Såfremt ansøger ikke kan give alle oplysninger vedrørende økonomisk og finansiel kapacitet, fordi ansøger er etableret inden for det seneste år, skal ansøger oplyse dette, jf. ESPD-dokumentet pkt. IV.B.3.
Dokumentation:
Den vindende tilbudsgiver skal kunne dokumentere regnskabstallene i form af underskrevet revisorgodkendt årsregnskab eller tilsvarende erklæring samt en ledelseserklæring om, at der siden seneste regnskabsaflæggelse er sket væsentlige ændringer i tilbudsgivers økonomiske situation.
A): Referenceliste for de af udbuddet omfattede og tilsvarende leverancer leveret inden for de seneste 5 år. Referencerne bør indeholde:
— Beskrivelse af leverancen
— Beløb
— Tidspunkt for udførelsen
— Modtager af leverancen.
B): Erklæring om ansøgers kvalitetsikringssystem, jf. ESPD-dokumentet pkt. IV.D.
Generelt:
Er ansøger et konsortium eller lignende sammenslutning eller baserer ansøger sig på andre enheders tekniske eller faglige kapacitet, skal der indgives særskilt ESPD-dokument for hver af de økonomiske aktører, jf. ESPD-dokumentet pkt. II.A og C.
Dokumentation:
Ad A): Den vindende tilbudsgiver skal kunne dokumentere referencelisten i form af kontaktoplysninger, herunder kontaktperson, adresse og telefonnummer, hos modtageren, som kan bekræfte tilbudsgivers foretagelse af leverancen.
Ad B): Den vindende tilbudsgiver skal kunne dokumentere dennes kvalitetssikringssystem i form af certifikat eller anden form for bevis, dokumentation eller attesteret erklæring.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Dokumentationskrav er beskrevet i denne bekendtgørelse. Vindende tilbudsgiver skal også fremlægge en serviceattest udstedt af Erhvervsstyrelsen som bevis for tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 og 3, og § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7.
Kontrakt ikke opdelt pga. sikring af samlet ansvar og interoperabilitet.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Klager over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, forudsat at underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
Øvrige klager over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.