23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 101-180804
Offentliggjort
27.05.2016
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (DALO)

Udnyttelse af option i eksisterende rammeaftale vedrørende vedligeholdelse af krigssimulationssystemet på forsvarets flådefartøjer


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (DALO)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (DALO)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Kontaktperson: Nikolaj Plovgaard
E-mail: fmt-ja26@fiin.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://forsvaret.dk/fmt

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Udnyttelse af option i eksisterende rammeaftale vedrørende vedligeholdelse af krigssimulationssystemet på forsvarets flådefartøjer.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
35712000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

FMI har behov for at udnytte en option i den eksisterende rammeaftale vedrørende support og vedligeholdelse af krigssimuationssystemet på forsvarets flådefartøjer. Krigssimualtionssystemet afspejler flådefartøjernes operationsrum, og består udover software af en række forskellige hardware, som samlet er opbygget som operationsrummet. Denne opbygning skaber et så realistisk og virkelighedsnært træningsmiljø som muligt. Simulatoren anvender til almindelig træning i krigsførelse fra flådefartøjer, og til mere specifikke opgaveløsninger. Idet simulatoren indeholder software, skal denne software løbende supporteres og vedligeholdes. FMI ønsker at udnytte en option i den eksisterende rammeaftale om support og vedligeholdelse af krigssimulatorsystemet på forsvarets flådefartøjer. Den eksisterende rammeaftale løb oprindeligt i en 3-årig periode fra 2011 til 2014, med mulighed for forlængelse i 2 år, og endnu en option for forlængelse i yderligere 2 år.

 

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 20 000 000.00 EUR
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Se beskrivelsen i afsnit II.1.4.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

Datoen i bekendtgørelsens afsnit V.2.1) er datoen for beslutning om at udnytte optionen. Kontrakten (tillægget) vil ikke blive underskrevet før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelsen af denne bekendtgørelse. Den samlede værdi af rammeaftalen inkl. optioner er X DKK.

 

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Forklaring:

 

FMI ønsker at udnytte en option i den eksisterende rammeaftale om support og vedligeholdelse af krigssimulatorsystemet på forsvarets flådefartøjer. Den eksisterende rammeaftale løb oprindeligt i en 3-årig periode fra 2011 til 2014, med mulighed for forlængelse i 2 år, og endnu en option for forlængelse i yderligere 2 år. Det er den sidste option, som FMI nu ønsker at udnytte for perioden 2017-18. Udover at kontrakten ønskes indgået som en optionsudnyttelse, foreligger der endvidere enerettigheder, som bevirker, at IFAD TS A/S er den eneste leverandør, som kan supportere og vedligholde softwaren. IFAD TS A/S er som den oprindelige leverandør af krigssimulatorsystemet — som den eneste — i besiddelse af samtlige relevante kildekoder, som er nødvendige for den ønskede support og vedligeholdelse.

På baggrund af ovennævnte, vurderes det, at IFAD TS A/S er eneleverandør som følge af forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten/beslutningen om tildeling af koncession:
29/02/2016
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
IFAD TS A/S
Østre Stationsvej 43
Odense
5000
DANMARK
NUTS-kode: DK
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 65 000 000.00 EUR
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den I afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse I EU-Tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der I øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse I Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse I Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41711500
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
25/05/2016

Send til en kollega

0.047