23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 119-212678
Offentliggjort
22.06.2016
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Rigspolitiet

Opdateringer

Rettelse
(15.07.2016)

I stedet for:
II.1.5)

Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
(...)
Der gøres opmærksom på, at leverandøren, løsningen og alle, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE. Se også pkt. III.1.4).

(...).
III.1.4)

Andre særlige vilkår, som gælder for opfyldelse af kontrakten, især mht. forsyningssikkerhed og informationssikkerhed:
(...)
Leverandøren, løsningen og alle, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE som krævet af de nationale sikkerhedsmyndigheder, jf. Statsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
(...).
VI.3)

Yderligere oplysninger:
(...)
I relation til punkt III.1.4) og III.1.5) bemærkes, at virksomhederne skal være sikkerhedsgodkendt til minimum HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE for at kunne modtage udbudsmaterialet. De virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud, vil modtage en vejledning herom.

(...).
Læses:
II.1.5)

Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
(...)
Der gøres opmærksom på, at alle personer, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandørers personale, skal kunne sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE. Se også pkt. III.1.4)
(...).
III.1.4)

Andre særlige vilkår, som gælder for opfyldelse af kontrakten, især mht. forsyningssikkerhed og informationssikkerhed:
(...)
Alle personer, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandørers personale, skal kunne sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRETUE som krævet af de nationale sikkerhedsmyndigheder, jf. Statsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
(...).
VI.3)

Yderligere oplysninger:
(...)
I relation til punkt III.1.4) og III.1.5) bemærkes, at personer, som skal bidrage til afgivelse af tilbud, skal være sikkerhedsgodkendt til minimum HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE, for at kunne modtage udbudsmaterialet. Det er således ikke virksomhederne, der skal sikkerhedsgodkendes i forbindelse med modtagelsen af udbudsmaterialet. De virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud, vil modtage en vejledning herom.
(...).
Yderligere supplerende oplysninger
Alle andre bestemmelser og betingelser i udbudsbekendtgørelsen forbliver uændrede. Ovenstående ændringer og/eller berigtigelser vil være at betragte som en integreret del af udbudsbekendtgørelsen.

Rettelse
(13.08.2016)

I stedet for:
VI.3)

Yderligere oplysninger:
(...)
I relation til punkt III.1.4) og III.1.5) bemærkes, at virksomhederne skal være sikkerhedsgodkendt til minimum HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE for at kunne modtage udbudsmaterialet. De virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud, vil modtage en vejledning herom.
De virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud, vil modtage en vejledning herom.

(...)
Læses:
VI.3)

Yderligere oplysninger:
(...)
I relation til punkt III.1.4) og III.1.5) bemærkes, at der i udbudsmaterialet alene indgår oplysninger på klassifikationsniveauet TIL TJENESTEBRUG / NATO RESTRICTED / RESTREINT UE / EU RESTRICTED. De virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud, vil modtage en vejledning herom. Det bemærkes, at personer, som skal bidrage til afgivelse af tilbud, skal være sikkerhedsgodkendt i overensstemmelse med vejledningen.
(...)
Yderligere supplerende oplysninger
Alle andre bestemmelser og betingelser i udbudsbekendtgørelsen, herunder berigtigelsen som offentliggjort den 15.7.2016, forbliver uændrede. Ovenstående ændringer og/eller berigtigelser vil være at betragte som en integreret del af udbudsbekendtgørelsen.

Annullering
(31.01.2017)

Uafsluttet procedure
Ordretildelingsproceduren er blevet afbrudt
Kontrakten kan blive genstand for en fornyet offentliggørelse
Yderligere supplerende oplysninger
Rigspolitiets udbud (nr. 2016/S 119-212678) vedrørende anskaffelse af Digital Asset Management System (DAM) til law enforcement-formål aflyses.
Rigspolitiets forretningsmæssige behov har ændret sig, således at udbudsbekendtgørelsen ikke længere giver et retvisende billede af Rigspolitiets behov ift. omfanget af den udbudte løsning.
Rigspolitiet forventer at udbyde anskaffelse af en ny løsning til lagring af digitale medier i foråret 2017, som forventes at skulle godkendes i Finansudvalget inden anskaffelsen påbegyndes, da de budgetmæssige forhold ligeledes har ændret sig.

Programmering af software og konsulentvirksomhed


Rigspolitiet

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/ordregiver

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Rigspolitiet
Polititorvet 14
Att: Lars Hjort
1780 København V
Danmark
Telefon: +45 30935904
Mailadresse: dam-anskaffelse@politi.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed / ordregiveren: https://www.politi.dk

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Offentlig orden og sikkerhed
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders / ordregiveres vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Digital Asset Management System (DAM) til law enforcement-formål.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 13: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Hovedstaden.

NUTS-kode DK01,DK0

II.1.3) Oplysninger om rammeaftale
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
1: Baggrund og formål:
Udbuddet vedrører en anskaffelse af en ny it-løsning, som skal give Rigspolitiet en sammenhængende løsning til indlæsning, opbevaring, søgning, gennemsyn og distribution af video-, billed- og audiofiler (Digital Asset Management også benævnt »DAM-løsningen«). DAM-løsningen vil medvirke til at standardisere og effektivisere politiets arbejde med video-, billed- og audiomateriale og vil skulle fungere i et operativt spektrum, der rækker fra den daglige sagsunderstøttelse til »manhunt«-operationer og større uvarslede hændelser som for eksempel terrorhændelser. Således skal løsningen understøtte dansk politis arbejde med law-enforcement. DAM-løsningen vil i første omgang behandle arkiveret video-, billed- og audiomateriale, men forventes senere potentielt at kunne udvides til at omfatte for eksempel livestreamingmateriale.
Det ønskes, at DAM-løsningen baseres på et velafprøvet standardsystem (Commercial Off The Shelf software).
Anskaffelsen tager sit udgangspunkt i et af de 12 tiltag i den tidligere regerings initiativ »Et stærkt værn mod terror« under overskriften »Øget IT- og Analysekapacitet«, hvor det står anført, at der skal »etableres et system, som kan modtage, analysere og anvende digitale spor i form af bl.a. videoer og fotos fra borgere og overvågningskameraer. Det er centralt for at få målrettet efterforskningen — f.eks. gennem hurtig identifikation af gerningsmændene.« Yderligere oplysninger om baggrunden for anskaffelsen og behovet for øget it-understøttelse kan indhentes her:

http://stm.dk/multimedia/Et_st_rkt_v_rn_mod_terror1.pdf

http://justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2015/Evaluering.pdf

Det bemærkes, at initiativerne fra »Et stærkt værn mod terror« videreføres ved flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i perioden 2016-2019.
Anskaffelsen foretages af Rigspolitiet til brug for hele Rigspolitiets koncern, herunder af Rigspolitiets nationale politifaglige centre og landets politikredse (POL) som Politiets Efterretningstjenestes (PET) samt anklagemyndigheden.
Politiet ønsker, at DAM-løsningen, skal kunne benyttes af hele politiet med varierende behov. Almindelige medarbejdere skal kunne indlæse, fremsøge og gennemse digitale video-, billed- og audiofiler og gennemføre simpel analyse, redigering og annotering. Mere specialiserede medarbejdergrupper i for eksempel teknisk efterforskning, efterretnings- og analyseenhederne og de nationale fagcentre skal kunne benytte mere avancerede analyse-, redigerings- og annoteringsværktøjer.
Politiet ønsker, at DAM-løsningen skal være tilgængelig i de 12 politikredse og i de nationale fagcentre i POL samt hos PET. Ligeledes skal anklagemyndighedens medarbejdere kunne tilgå og anvende de filer, der er relevante i forbindelse med de sager, de fører, hvor video-, billed- eller audiomateriale anvendes som bevis i sagen. Endeligt vil medarbejdere i POL's servicecentre skulle visitere det materiale, der kommer fra offentligheden til POL.
Løsningen skal således kunne konfigureres til understøttelse af Rigspolitiets forretningsmæssige behov samt til de arbejdsgange, som anvendes hos Rigspolitiet. Løsningen skal endvidere i begrænset omfang kunne videreudvikles til understøttelse af myndighedernes eventuelle særlige behov, som ikke kan understøttes af standardløsningens grundfunktionalitet. Ligeledes skal løsningen kunne integreres med eventuelt 3. parts programmel, som Rigspolitiet måtte vælge at anskaffe via tredjemand, eksempelvis avanceret biometrisk analyse (genkendelse af ansigter, gang eller stemme) af video-, billed- og audiomateriale.
Der vil, blandt andet af lovgivningsmæssige og sikkerhedsmæssige hensyn, blive stillet krav om, at løsningen installeres separat hos henholdsvis POL og PET, og at der efterfølgende kan oprettes yderligere særskilte løsninger, såfremt politiet ønsker dette.
DAM-løsningen forventes integreret med en række interne systemer, herunder bl.a. til sagsbehandlingssystemer i forhold til sags- og hændelsesnumre og gerningskoder; efterforskningsværktøjer for koster- og genstandsnumre; til et nationalt fotoregister for billedmateriale og metadata samt til analyseplatforme i forhold til udstilling af data om video-, billed- og audiomateriale. Integrationerne hos POL og PET vil variere.
DAM-løsningen skal endvidere kunne understøtte udveksling af data på tværs af forskelligt klassificerede netværk gennem en eller flere datadioder.
Grundfunktionaliteten i DAM-løsningen forventes at kunne understøtte følgende områder:

Indlæsning: Det ønskes, at DAM-løsningen kan importere data (ingesting) fra mange forskellige kilder inden- og uden for POL og PET. Disse kilder omfatter blandt andet egen video- og billedproduktion, foto og video indhentet til en sag, afhøringer, video og billeder indhentet til en sag fra samarbejdspartnere samt billeder og video modtaget fra borgere og virksomheder gennem politiappen eller www.politi.dk DAM-løsningen skal håndtere mange video- billed- og audiocodec.

Visitering: Det ønskes, at DAM-løsningen kan understøtte et indledende gennemsyn og kategorisering af digitale video-, billed- og audiofiler, der modtages fra offentligheden, så de kan behandles på behørig vis, herunder kobles til det relevante journalnummer, tildeles kosternummer og lignende.
Opbevaring: Det ønskes, at DAM-løsningen skal sikre »chain-of-custody«, herunder gemme en original version af den digitale video-, billed-, og audiofil og oprette en eller flere arbejdskopier med sporbarhed tilbage til originalfilen.
Gennemsyn og analyse: Det ønskes, at DAM-løsningen skal gøre det muligt at gennemse eller –lytte de digitale video-, billed- og audiofiler og annotere disse med bogmærker og fremhævninger. DAM-løsningen stiller værktøjer til rådighed, der kan understøtte hurtigere gennemsyn/-lytning og giver mulighed for mere avanceret analyse.
Søgning: Det ønskes, at DAM-løsningen kan understøtte muligheden for søgning i de indlæste digitale video-, billed- og audiofiler herunder på metadata såsom journalnummer, kosternummer, geografi, tid, annoteringer osv.
Præsentation og distribution: Det ønskes, at DAM-løsningen kan skabe/samle video-, billed- og audiomateriale, der kan præsenteres uden for DAM-løsningen, for eksempel i en retssal og gøre det muligt at dele disse med relevante parter, fx forsvarsadvokater. DAM-løsningen skal desuden kunne distribuere de digitale video-, billed- og audiofiler til POL og PET distributionsløsninger.
Sletning: Det ønskes, at DAM-løsningen kan understøtte automatisk sletning og arkivering af filer på baggrund af slette- og arkiveringsregler i henhold til lovgivning og politikker. Herunder sletning baseret på information hentet fra andre systemer via integrationer (f.eks. når en sag slettes i sagsbehandlingssystemet, så slettes det tilhørende materiale også i DAM, såfremt det ikke også er koblet til en anden sag).
Adgang, ændring og logning: Det ønskes, at DAM-løsningen skal kunne håndtere adgangsstyring på funktions-, fil- og databaseniveau baseret på roller. DAM-løsningen skal sikre »chain-of-custody«. DAM-Løsningen skal desuden logge alle adgange, ændringer og søgninger i løsningen.
Forvaltning: Det ønskes, at DAM-løsningen kan understøtte styring og forvaltning af livscyklus for digitale video-, billed- og audiofiler, fra de er indlæst, til de eventuelt anvendes i en sag, og til de til sidst slettes eller arkiveres. Medarbejdere kan oprette opgaver relateret til de forskellige filer og definere samarbejde om gennemsyn/-lytning og analyse. DAM-løsningen understøtter arbejdet med større sager, hvor der er behov for, at gennemsyn/-lytning af materiale deles mellem flere medarbejdere. DAM-løsningen kan håndtere adgange til specifikt materiale på baggrund af sikkerhedsklassifikation, sager og roller.
Platform: Det ønskes, at DAM-løsningen skal være skalerbar og kunne vokse med politiets behov, herunder give adgang til brug af tredjepartssoftware til avanceret analyse og redigering, når og hvis dette bliver relevant.
Der gøres opmærksom på, at leverandøren, løsningen og alle, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE. Se også pkt. III.1.4).
2: Hovedydelser
Nærværende udbud omfatter følgende hovedydelser:
1. Etablering og konfiguration:
Leverandøren skal etablere og konfigurere løsningen til installation hos Rigspolitiet v/ henholdsvis POL og PET med understøttelse af den ovenfor anførte funktionalitet, herunder opsætning af data- og informationsmodel i løsningen, integration til relevante interne og eksterne datakilder, herunder transformation og opsætning af rolle-og rettighedsmodel.
Leverandøren skal sikre integration fra DAM-installationen hos POL til DAM-installationen hos PET via en diodeintegration samt integrere/udstille data fra DAM-installationen hos POL til POL's kommende analyseplatform og fra DAM-installationen hos PET til PET's kommende analyseplatform.
Leverandøren skal, som en del af leverancen, stille de nødvendige licenser for anvendelse af løsningen til rådighed for Rigspolitiet. Løsningen skal stilles til rådighed for de til enhver tid værende brugere i form af en licens, som dækker alle brugerne i dansk politi, dvs. Rigspolitiet, politikredsene og PET samt Anklagemyndigheden. Løsningen forventes anvendt af ca. 10-15 000 brugere på tværs af Rigspolitiet, politikredsene og PET samt Anklagemyndigheden. Heraf vil ca. 300-400 være specialistbrugere, der anvender løsningen i forbindelse med mere avanceret analyse og efterforskning.
2. Support og vedligeholdelse:
Leverandøren skal levere løbende support og vedligeholdelse af løsningen i kontraktens løbetid. Vedligeholdelsen omfatter løbende og forebyggende vedligeholdelse, herunder i form af levering af nye versioner, releases, patches og fejlrettelser.
Supporten omfatter teknisk support i form af 2nd level support og 3rd level support, herunder med mulighed for on-site support. 1st level anvendelsessupport til brugere varetages af kunden selv. Leverandørens supportydelser kan herunder også omfatte bistand i forbindelse med identificering og afhjælpning af problemer forbundet med den daglige anvendelse af løsningen og integrationerne, men ikke den fysiske drift af hardware og infrastruktur, der varetages af kunden eller af kundens driftsleverandører.
3. Konfiguration og videreudvikling:
Leverandøren skal løbende forestå, at standardløsningen konfigureres og eventuelt videreudvikles til understøttelse af myndighedernes forretningsmæssige behov. Leverandøren skal bl.a. proaktivt yde rådgivning til myndighederne ift. nye konfigurations- og videreudviklingsmuligheder, herunder på baggrund af leverandørens erfaringer fra andre tilsvarende kunder.
4. Uddannelse:
Leverandøren skal udvikle og levere uddannelsesmateriale og undervisning til uddannelse af kundens specialist- og superbrugere samt kundens 1st level support. Uddannelsen omfatter brug af løsningen, herunder avancerede muligheder, basal fejlfinding og -retning samt gøre superbruger i stand til at undervise brugere efter train-the-trainer princippet. Det forventes at Rigspolitiet selv forestår undervisning af øvrige brugere. Leverandøren skal udvikle og levere uddannelsesmateriale, der gør Rigspolitiet i stand til selv at undervise øvrige brugere i DAM-løsningen.
5. Konsulentydelser:
Leverandøren skal løbende i kontraktperioden levere konsulentydelser, herunder i form af teknisk bistand til udvikling af integrationer. Herudover kan der blive behov for konsulentydelser med henblik på bistand til implementering af de til enhver tid gældende persondataretlige regler. Ydelserne skal leveres på kundens anmodning og i det omfang, den enkelte myndighed har behov for dette.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

72200000, 72212500, 72212520, 35125000, 35123500, 72212328

II.1.7) Oplysninger om underentreprise
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 10 000 000 og 30 000 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Ved forudbetaling skal der stilles uigenkaldelig anfordringsgaranti fra et anerkendt pengeinstitut eller forsikringsselskab. Eventuelle øvrige krav til sikkerhedsstillelse og garanti vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Der henvises til udbudsmaterialet. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk

III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Adgang til skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres ved anmodning herom på den i punkt I.1) anførte mailadresse.
III.1.4) Andre særlige vilkår, som gælder for opfyldelse af kontrakten, især mht. forsyningssikkerhed og informationssikkerhed:
Det vil være et aftalemæssigt krav, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer medarbejderne løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Kontrakten vil derfor indeholde en bestemmelse, der sikrer dette. Ved opfyldelse af kontrakten, jf. ovenfor, forstås arbejde udført i Danmark med henblik på kontraktens opfyldelse.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af den til enhver tid gældende persondatalovgivning. Herudover skal leverandøren sikre, at opfyldelse af kontrakten til en hver tid sker under overholdelse af Lovbekendtgørelse nr. 1600 af 19.12.2014 (om Politiets Efterretningstjeneste).
Leverandøren, løsningen og alle, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE som krævet af de nationale sikkerhedsmyndigheder, jf. Statsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
III.1.5) Oplysninger om sikkerhedsgodkendelse:
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) Personlige forhold

Kriterier angående de økonomiske aktørers personlige forhold (som kan føre til, at de udelukkes), herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

— Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk

Adgang til skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres ved anmodning herom på den i punkt I.1) anførte mailadresse.
— Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger.
— Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (f.eks. om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark).
Det er vigtigt, at tro og love erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen.
Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet

Kriterier angående de økonomiske aktørers økonomiske og finansielle formåen (som kan føre til, at de udelukkes)

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:
En erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger.
Virksomhedens balance eller uddrag heraf for det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse.
Ved sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne om økonomisk formåen gives for hver enkelt virksomhed.
Adgang til skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres ved anmodning herom på den i punkt I.1) anførte mailadresse.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 50 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, opgøres egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) opgøres egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
III.2.3) Teknisk og/eller faglig kapacitet

Kriterier angående de økonomiske operatørers tekniske og/eller faglige formåen (som kan føre til, at de udelukkes)

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:
Fremlæggelse af en liste over de betydeligste lignende tjenesteydelser, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år, afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende oplysninger:
— En klar beskrivelse af leverancens generelle karakteristika, jf. punkt II.1.5, punkt 1 (Baggrund og formål)
— En klar beskrivelse af hovedydelserne omfattet af leverancen, jf. punkt II.1.5,) punkt 2 (Hovedydelser) nr. 1-5, leverancen har bestået af
— ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse
— tidspunktet for udførelsen
— størrelsen af leverancen, samt
— modtager af leverancen, såfremt oplysningerne kan angives.
Det bemærkes, at ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte den angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Der kan maksimalt angives 3 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på en anden virksomheds formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal referencer, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 3 første referencer, dvs. referencenr. 1-3. Referencer, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
Adgang til skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres ved anmodning herom på den i punkt I.1) anførte mailadresse. Ordregiver ser gerne, at skabelonen benyttes ved anmodning om prækvalifikation.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: ja

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Forhandling
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører 4
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer(referencer) af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen af de generelle karakteristika i punkt II.1.5), punkt 1 (Baggrund og formål)), og i relation til de i punkt 2 (Hovedydelser), punkt 1-5 anførte hovedydelser.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles ja
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der er anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Vejledende forhåndsmeddelelse

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2016/S 017-026496 af 26.1.2016

IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
9.9.2016 - 13:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk. engelsk.

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger:
I relation til punkt I.1) bemærkes, at materiale fra den gennemførte markedsundersøgelse samt politiets foranalyse er tilgængeligt på dokumenthåndteringssitet. Adgang til sitet kan fås ved henvendelse på den i punkt I.1) anførte mailadresse. Derudover bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger, specifikationer og dokumenter at få. Udbudsmaterialet vil alene blive udsendt til de virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud.
Eventuelle spørgsmål til anmodning om prækvalifikation skal stilles skriftligt via den i punkt I.1) anførte mailadresse med angivelse af »DAM-anskaffelse«. Svar på sådanne spørgsmål vil blive offentliggjort via det anvendte dokumenthåndteringssite. Adgang til sitet kan rekvireres ved henvendelse til den i punkt I.1.) anførte mailadresse. Interesserede opfordres til at anmode om adgang til sitet og løbende at holde sig orienteret på sitet.
I relation til punkt II.1.2) bemærkes, at opfyldelsen af kontrakten som udgangspunkt skal ske i København, men at der kan være behov for bistand til landsdækkende udrulning og support.
I relation til punkt II.2.1) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum opgjort over de første 48 måneder af kontraktens løbetid.
I relation til punkt II.3) bemærkes, at kontrakten løber uden tidsbegrænsning med adgang til opsigelse. Rigspolitiet forventer, at kontrakten vil indeholde en uopsigelighedsperiode efter løsningen tages i brug. I forbindelse med kontraktens ophør kan der være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på et eventuelt overdragelsesforløb.
I relation til punkt III.1.4) og III.1.5) bemærkes, at virksomhederne skal være sikkerhedsgodkendt til minimum HEMMELIGT / NATO SECRET / SECRET UE for at kunne modtage udbudsmaterialet. De virksomheder, der opfordres til at afgive tilbud, vil modtage en vejledning herom.
I relation til punkt III.2.2) og III.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet skabeloner for erklæringerne (økonomisk og teknisk formåen). Adgang til disse kan rekvireres ved anmodning herom på den i punkt I.1) anførte mailadresse.
I relation til punkt III.3.2) bemærkes, at navn og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelserne under kontrakten, først skal afgives i forbindelse med tilbudsafgivelsen.
I relation til punkt IV.1.1) bemærkes det, at dette udbud gennemføres som et udbud med forhandling efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/81/EF, jf. artikel 26. De ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive tilbud, vil modtage yderligere praktiske oplysninger om forhandlingsforløbet, herunder oplysninger om indgivelse af tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at tildele kontrakten på grundlag af tilbudsgivernes første tilbud (INDO1) uden forhandling.
I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
I relation til punkt IV.1.3) bemærkes, at såfremt ordregiver ikke tildeler på baggrund af INDO 1, forbeholder ordregiver sig retten til at reducere antallet af tilbudsgivere ned til 2 baseret på kriterierne for tildeling gældende på tidspunktet.
I relation til punkt IV.3.6) bemærkes, at der vil blive stillet aftalemæssige krav til, at kommunikation under kontrakten foregår på dansk, dog således at kommunikationen kan foregå på engelsk, når der er tale om udenlandske nøglemedarbejdere med specialkompetencer, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne.
Der vil fredag den 1.7.2016 kl. 12:30 blive afholdt et orienteringsmøde. Nærmere information om orienteringsmødet vil fremgå af dokumenthåndteringssitet. Adgang til sitet kan rekvireres ved henvendelse på den i punkt I.1.) anførte mailadresse.
Af hensyn til den praktiske planlægning af mødet bedes interesserede senest 2 dage inden mødet tilmelde sig med angivelse af firmatilknytning og antal deltagere ved fremsendelse af e-mail til den i punkt I.1) anførte mailadresse. Ordregiver tager forbehold for at reducere antallet af deltagere pr. firma. Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra orienteringsmødet, som efterfølgende vil blive offentliggjort på dokumenthåndteringssitet.
Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation afgives i 6 papireksemplarer og i 2 elektronisk version (f.eks. USB-stik). Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket »»DAM« — Må ikke åbnes af postfunktionen.«
Udbudsforretningen gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Danmark
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: https://www.klfu.dk

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Danmark
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
17.6.2016

Send til en kollega

0.063