23948sdkhjf

Fakta om udbudet

Offentliggjort
04.03.2015
Udbudstype
Begrænset udbud

Danmark-København: WAN 2015/S 044-076580


Danmark-København: WAN

2015/S 044-076580

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1)

Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen
Landgreven 4, Postboks 2193
Marie Elisabeth Andersen, Jakob Nielsen
1017 København K
DANMARK
+45 33928000

+45 33928896

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.moderniseringsstyrelsen.dk

Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: https://www.ethics.dk/asp5/qualify/oes_0106_20150211.nsf

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2)

Type ordregivende myndighed

Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger

I.3)

Hovedaktivitet

Økonomiske og finansielle anliggender

I.4)

Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne

Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: ja

Del II: Kontraktens genstand

II.1)

Beskrivelse

II.1.1)

Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:

Rammekontrakt vedrørende datakommunikationstjenester, tilbehør, tilknyttede serviceydelser mv. (datakommunikationsaftalen).

II.1.2)

Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne

Tjenesteydelser

Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser

Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark ekskl. Grønland og Færøerne.

NUTS-kode DK0

II.1.3)

Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem

Bekendtgørelsen vedrører udarbejdelse af en rammeaftale

II.1.4)

Oplysninger om rammeaftale

Rammeaftale med en enkelt aktør

Rammeaftalens varighed

Varighed i år: 5

Begrundelse for en rammeaftale med en varighed på over fire år: Rammeaftalens varighed ud over fire år er begrundet i de ekstraordinære tekniske omstændigheder samt betydelige investeringer, der knyttet til etableringen af den nødvendige, volumenmæssigt og geografisk omfattende og sammenhængende infrastruktur for datakommunikation, den efterfølgende afskrivning af både udstyr samt anlægsinvesteringer, samt den omfattende migrering af datakommunikationslinjer ved et leverandørskifte. Hertil kommer kundernes ikke ubetydelige interne skifteomkostninger, som et migreringsforløb er forbundet med.

Den forudgående tekniske dialog med leverandørmarkedet har entydigt afspejlet nødvendigheden af en aftaleperiode på minimum 5 år af hensyn til aftalens karakter og omfang

Det er vurderet, at en aftaleperiode på mellem 5 og 7 år er den optimale i forhold til sikre de nødvendige hensyn til en rentabel forretningsmodel for tilbudsgiverne i forhold til de økonomiske udstyrs- og anlægsinvesteringer samt afskrivning heraf, ligesom en forlænget aftaleperiode sikrer en behørig hensyntagen til nødvendigheden af et omfattende migreringsforløb i forbindelse med et leverandørskifte, både i forbindelse med rammeaftalens opstart samt ophør. En aftaleperiode på mellem 5 og 7 år er på baggrund heraf vurderet at skabe den mest optimale konkurrencesituation af hensyn til at understøtte en rentabel forretningsmodel for tilbudsgiverne baseret på de ekstraordinære tekniske og økonomiske omstændigheder.

Af hensyn til at sikre kunderne mulighed for en behørig konkurrenceudsættelse som følge af den teknologiske udvikling på området, er det vurderet, at en aftaleperiode på 5 år med mulighed for forlængelse i to år, sikrer den rette balance i forholdet mellem en optimeret konkurrencemæssig situation uden at kunderne bindes i unødig lang tid som følge af den teknologiske udvikling.

Der vil i rammeaftalen herudover være en bestemmelse om, at leverandøren er forpligtet til i et udsvingsforløb efter aftaleperiodens udløb og frem til at kundens køb er overført til en ny forpligtende statslig aftale, fortsat at levere i overensstemmelse med rammekontrakten på rammekontraktens vilkår og priser.

Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid

Anslået værdi eksklusive moms:

interval: mellem 120 000 000 og 170 000 000 DKK

II.1.5)

Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene

Som en del af Statens Indkøbsprogram er det besluttet at effektivisere statslige myndigheders indkøb af datakommunikationstjenester, tilbehør, tilknyttede serviceydelser mv. Effektiviseringen medfører, at indkøbet på tværs af statslige myndigheder standardiseres, koordineres og forpligtes. Det er hensigten med udbuddet af denne rammekontrakt at opnå væsentlige besparelser på området.

Moderniseringsstyrelsen indgår rammekontrakten på vegne af hele staten i medfør af cirkulære nr. 9112 af 20.3.2012 om indkøb i staten (cirkulæret kan hentes på www.statensindkob.dk og www.retsinformation.dk).

Statslige institutioner bliver ved rammekontraktens ikrafttræden forpligtet til at anvende rammekontrakten i forbindelse med indkøb af datakommunikationstjenester, tilbehør, tilknyttede serviceydelser mv., jf. cirkulære om indkøb i staten.

Rammekontrakten indebærer, at statslige institutioner vil blive forpligtet til at købe de af rammekontrakten omfattede ydelser hos den på rammekontrakten valgte leverandør.

Alle danske kommuner og regioner er oprindelige parter i rammekontrakten med den virkning, at kommunerne og regionerne tillige kan gøre brug af rammekontrakten, jf. tekstanmærkning nr. 111 til § 7 på finansloven. Partsstatussen medfører alene en ret, men ikke en pligt til at anvende rammekontrakten. Såfremt Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S (SKI) i rammekontraktens løbetid indgår en forpligtende kommunal aftale, der dækker samme område som rammekontrakten, bortfalder adgangen til fremadrettet at gøre brug af rammekontrakten for så vidt angår de kommuner, der er medlemmer af SKI. Fra den forpligtende kommunale aftales ikrafttrædelsesdato er leverandøren dog forpligtet til i et udsvingsforløb, frem til at kundens køb er overført til den forpligtende kommunale aftale, fortsat at levere i overensstemmelse med rammekontrakten på rammekontraktens vilkår og priser til de kommuner, der er medlemmer af SKI. I det omfang, rammekontrakten omfatter øvrige områder, der ikke er dækket af den af SKI indgåede forpligtende kommunale aftale, kan rammekontrakten fortsat anvendes for så vidt angår leverancer, der ikke er dækket af SKI-aftalen. De nærmere vilkår herfor fremgår af udbudsmaterialet.

En række selvejende institutioner mv., hvis bevilling er optaget på finansloven, er oprindelige parter i rammekontrakten og kan derfor gøre brug af rammekontrakten, jf. tekstanmærkning nr. 110 på finanslovens § 7. Partsstatussen medfører alene en ret, men ikke en pligt til at anvende rammekontrakten. De omfattede selvejende institutioner mv. er angivet på www.statensindkob.dk

Endelig er Danmarks Nationalbank og Folketinget ligeledes oprindelige parter i rammekontrakten og kan derfor gøre brug af rammekontrakten. Danmarks Nationalbank samt Folketinget har således alene en ret, men ikke en pligt til at anvende rammekontrakten.

Med hensyn til de i punkt II.1.4) og II.2.1) anførte beløb bemærkes, at disse er anslået ud fra historiske forbrugsmønstre i staten for rammekontraktens løbetid inklusive eventuelle forlængelser. Det vil sige for i alt 7 år. Der forventes betydelige besparelser som følge af det fællesstatslige indkøb. Det er derfor forventningen, at rammekontraktens samlede værdi for så vidt angår de statslige institutioner vil være lavere end det i punkt II.1.4) og II.2.1) anførte. I praksis vil statens forbrug på rammekontrakten fremover kunne være såvel mindre som større end det angivne spænd over værdien af ydelserne i løbet af rammekontraktens løbetid.

I relation til punkt II.1.4) og II.2.1) kan volumen endvidere blive væsentlig forøget, i det omfang kommuner, regioner, selvejende institutioner mv., Danmarks Nationalbank samt Folketinget gør brug af rammekontrakten. Det skal understreges, at det er den enkelte kommune, region, selvejende institution mv., Danmarks Nationalbank samt Folketinget, som selv beslutter, om denne tilslutter sig retten til at gøre brug af rammekontrakten.

Ydelsesbeskrivelse:

Rammekontrakten vil omfatte datakommunikationstjenester, tilbehør, tilknyttede serviceydelser mv. indenfor netværks- og internetforbindelser med og uden leverandør-ejet CPE (Customer Premises Equipment) mv. Leverandøren skal kunne etablere og levere netværks- og internetforbindelser til adresser/lokationer i hele Danmark eksklusiv Grønland og Færøerne. Antallet af statslige forbindelser er skønsmæssigt anslået til ca. 1 500, hvoraf hovedparten har en kapacitet på 100 Mbit/sek eller derover. Forbindelserne er fordelt på mere end 900 adresser/lokationer.

Sikrede og beredskabsmæssige forbindelser vil ikke være omfattet af rammekontrakten.

Leverandøren er forpligtet til at levere sort og grå fiber til statslige institutioner som en tilkøbsydelse. Statslige institutioner har imidlertid alene en ret, men ikke en forpligtelse til at købe sort og grå fiber. På de vilkår, der følger af udbudsmaterialet, er leverandøren ikke forpligtet til at levere sort og grå fiber til kommuner, regioner og selvejende institutioner mv., men leverandøren kan vælge at tilbyde levering af sort og grå fiber til én eller flere af disse institutioner på rammekontraktens vilkår.

Leverandøren er ikke forpligtet til at levere nyoprettelser af forbindelser på 10 Mbit/sek eller derover til ikke-brofaste øer, såfremt kunden ikke får leveret en sådan forbindelse på den eksisterende aftale.

Ovennævnte udgør alene en overordnet beskrivelse af ydelsen. Ydelsens nærmere indhold vil fremgå af udbudsmaterialet.

Såfremt en anden leverandør end den nuværende leverandør på statens eksisterende datakommunikationsaftale tildeles rammekontrakten, må der påregnes en indfasningsperiode af rammekontrakten. Leverandøren, som tildeles rammekontrakten, må påregne et betydeligt forberedelsesarbejde fra rammekontraktens indgåelse til rammekontraktens ikrafttrædelse. Endvidere er leverandøren, som tildeles rammekontrakten, forpligtet til som en overgangsordning at levere datakommunikationstjenester, tilbehør, tilknyttede serviceydelser mv. ud over rammekontraktens løbetid, indtil en ny rammekontrakt er indfaset, såfremt en anden leverandør tildeles rammekontrakten, når datakommunikationsaftalen genudbydes.

Leverandøren skal kunne levere de dokumenter, der kræves for at understøtte statens fælles indkøbs- og faktureringssystem (IndFak). Processer, format- og kvalitetskrav samt de værktøjer, der stilles til Leverandørens rådighed, vil være beskrevet i udbudsmaterialet. Samtidig skal det som udgangspunkt være muligt at bestille via Leverandørens hjemmeside, pr. telefon og e-mail.

De elektroniske varekataloger skal løbende opdateres efter de i udbudsmaterialet nærmere angivne retningslinjer.

Der vil være krav om, at leverandøren indrapporterer data til Moderniseringsstyrelsen, der detaljeret viser det faktiske salg på rammekontrakten. Kravet vil bortfalde i det omfang, at Moderniseringsstyrelsens systemer og Leverandørens fakturering understøtter en mere effektiv opfølgning på rammekontraktens anvendelse via analyse af e-fakturaer. Nærmere specifikationer for datakrav og format vil fremgå af udbudsmaterialet.

II.1.6)

CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

32430000 WAN, 32412000 Kommunikationsnet, 72720000 Wan-tjenester

II.1.7)

Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb

Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja

II.1.8)

Delaftaler

Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej

II.1.9)

Oplysninger om alternative tilbud

Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej

II.2)

Kontraktens mængde eller omfang

II.2.1)

Samlet mængde eller omfang:

Anslået værdi eksklusive moms:

interval: mellem 120 000 000 og 170 000 000 DKK

II.2.2)

Oplysninger om optioner

Optioner: nej

II.2.3)

Oplysninger om forlængelse

Denne kontrakt kan forlænges: ja

Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2

Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:

måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)

II.3)

Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Påbegyndelse 1.1.2016. Færdiggørelse 31.12.2020

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1)

Kontraktbetingelser

III.1.1)

Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

Intet krav.

III.1.2)

De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Betalingsbetingelserne vil fremgå af udbudsmaterialet.

Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger mv. med senere ændringer.

Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk

III.1.3)

Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:

Der kræves ingen særlig retlig form. En sammenslutning af økonomiske aktører skal hæfte solidarisk, og der skal udpeges en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til ordregiver.

III.1.4)

Andre særlige vilkår

Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja

Beskrivelse af de særlige vilkår: Rammekontrakten regulerer i relevant omfang leverandørens udvisning af samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact og som formuleret i OECD's Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.

Leverandøren skal sikre, at ansatte hos Leverandøren og eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Ved »medvirker til at opfylde kontrakten« forstås arbejde udført i Danmark med henblik på rammekontraktens opfyldelse. Det vil fremgå af rammekontrakten, at Leverandøren og eventuelle underleverandører skal sikre, at de ansatte får oplysninger om de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.

Relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med rammekontraktens opfyldelse, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau som krævet af den enkelte kunde i henhold til de til enhver tid gældende regler, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU eller WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt (cirkulæret kan hentes på www.retsinformation.dk). Politiets og Forsvarets sikkerhedsmyndighed foretager en sikkerhedsundersøgelse med henblik på den enkelte kundes godkendelse. Leverandøren skal opretholde den kapacitet af sikkerhedsgodkendte medarbejdere, der er krævet af den enkelte kunde, jf. ovenfor.

III.2)

Betingelser for deltagelse

III.2.1)

De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

— Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997 om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på den særlige hjemmeside, jf. punkt I.1) og VI.3).

— Eller en elektronisk kopi af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger.

— Eller en elektronisk kopi af en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (fx om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark).

Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (fx selskab), der afgiver anmodningen.

Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

III.2.2)

Økonomisk og finansiel kapacitet

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

1. En erklæring om leverandørens samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår leverandøren blev etableret eller startede sin virksomhed.

2. En erklæring om leverandørens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår leverandøren blev etableret eller startede sin virksomhed.

Ad 1. og 2.:

Ved »det seneste disponible regnskabsår« forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for leverandørens regnskabsaflæggelse.

Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen (fx en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal virksomheden godtgøre, at virksomheden råder over de nødvendige ressourcer, fx ved at fremlægge dokumentation for disse enheders forpligtelser i så henseende. Det anses for godtgjort, at virksomheden råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, såfremt virksomheden i ansøgningen klart har identificeret de andre enheder, som virksomheden baserer sig på.

Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) angives oplysningerne om egenkapital, aktiver og omsætning for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: 1. Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på minimum 8 % i det seneste disponible regnskabsår.

Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.

Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.

Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.

2. Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på minimum 45 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår.

Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.

Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.

III.2.3)

Teknisk kapacitet

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:

Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

En oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte tjenesteydelser, som leverandøren har udført i løbet af de seneste tre år, afhængigt af hvornår leverandøren blev etableret eller startede sin virksomhed.

Ordregiver ser gerne, at oversigten for hver leverance indeholder navn på kunden og kort beskrivelse af leverancens indhold og omfang (fx antal forbindelser), herunder værdi.

Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen (fx en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal virksomheden godtgøre, at virksomheden råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, fx ved at fremlægge dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed for virksomheden. Det anses for godtgjort, at virksomheden råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, såfremt virksomheden i ansøgningen klart har identificeret de andre enheder, som virksomheden baserer sig på.

Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) angives oplysningerne om leverancer for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen, men oplysningerne behandles samlet.

III.2.4)

Oplysning om reserverede kontrakter

III.3)

Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter

III.3.1)

Oplysninger om en bestemt profession

Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej

III.3.2)

Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen

Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1)

Type procedure

IV.1.1)

Type procedure

Begrænset

IV.1.2)

Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage

Forventet antal økonomiske aktører: 5

Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de tjenesteydelser, som rammekontrakten vedrører i henhold til beskrivelsen i punkt II.1.5).

IV.1.3)

Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen

IV.2)

Tildelingskriterier

IV.2.1)

Tildelingskriterier

Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument

IV.2.2)

Oplysninger om elektronisk auktion

Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej

IV.3)

Administrative oplysninger

IV.3.1)

Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:

2014-8300-0264

IV.3.2)

Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

nej

IV.3.3)

Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter

Skal der betales for dokumenterne?: nej

IV.3.4)

Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse

31.3.2015 - 12:00

IV.3.5)

Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage

13.4.2015

IV.3.6)

Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse

dansk.

Andet: Ansøgere kan afgive de fornødne oplysninger til brug for ansøgning om prækvalifikation via den særlige hjemmeside, jf. nærmere punkt VI.3), på dansk, svensk og norsk. I udbudsmaterialet er det angivet i hvilket omfang tilbudsgiver må gøre brug af svensk eller norsk ved tilbudsafgivelsen.

IV.3.7)

Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud

IV.3.8)

Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1)

Oplysninger om gentagelse

Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja

Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: Rammekontrakten forventes udbudt igen i forbindelse med rammekontraktens udløb i enten 2020, 2021 eller 2022 afhængigt af om rammekontrakten forlænges.

VI.2)

Oplysninger om EU-midler

Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej

VI.3)

Yderligere oplysninger

I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, fx selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud.

Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.

Der afholdes informationsmøde vedrørende prækvalifikationen d. 11.3.2015 kl. 13:00 hos Moderniseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København K. Tilmelding er ikke nødvendig. Mødet vedrører alene information om prækvalifikationsprocessen. Materiale fra mødet gøres efterfølgende tilgængeligt via den særlige hjemmeside.

Afgivelse af anmodning om prækvalifikation og efterfølgende tilbud kan kun ske elektronisk via den særlige hjemmeside, der indeholder de fornødne faciliteter til den elektroniske afgivelse af virksomhedens anmodning/tilbud. Den særlige hjemmeside er angivet i punkt I.1) under »Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: (URL)«. På den særlige hjemmeside kan virksomheden via menupunktet »Tilmelding« få tildelt brugernavn og adgangskode.

Afgivelse af anmodning om prækvalifikation forudsætter, at virksomheden har installeret programmet Adobe Reader (version 9.0 eller nyere version) eller Adobe Acrobat (version 6.0 eller nyere version).

I relation til punkt I.1) bemærkes det, at der på den særlige hjemmeside findes skabeloner (prækvalifikationsmateriale) til brug for afgivelse af anmodning om prækvalifikation, herunder de erklæringer og oplysninger, der skal indgå i anmodningen i henhold til punkt III.2.1), III.2.2) og III.2.3). Der er ingen yderligere specifikationer eller dokumenter at få hos ordregiver inden prækvalifikationen. Udbudsmaterialet vil blive sendt til de leverandører, der udvælges til at deltage i udbudsforretningen.

I relation til punkt I.4) bemærkes, at rammekontrakten omfatter de i punkt II.1.5) nævnte ikke-statslige myndigheder, på hvis vegne ordregiver indgår rammekontrakten.

I relation til punkt III.1.3) bemærkes, at såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium), skal rammekontrakten underskrives af samtlige deltagere i sammenslutningen.

I relation til den i punkt IV.3.5) anførte dato bemærkes, at den anførte dato alene er forventet.

Eventuelle spørgsmål i forbindelse med prækvalifikationen kan rettes til ordregiver via den særlige hjemmeside. Alle spørgsmål bør indeholde en entydig reference til, hvilket eller hvilke afsnit i udbudsbekendtgørelsen eller hvilke dele af den særlige hjemmeside, som spørgsmålet vedrører. Alle spørgsmål skal afgives på dansk, svensk og norsk. Alle svar bliver afgivet på dansk. Spørgsmål (i anonymiseret form) og svar herpå vil løbende blive offentliggjort via den særlige hjemmeside. Det er ansøgernes eget ansvar løbende at holde sig orienteret om offentliggørelse af eventuelle svar på den særlige hjemmeside. Ordregiver er ikke forpligtet til at besvare eventuelle spørgsmål. Eventuelle spørgsmål via den særlige hjemmeside skal være fremsendt inden d. 18.3.2015 kl. 12:00.

Såfremt Moderniseringsstyrelsen ikke er betrygget i, at rammekontrakten er tilstrækkeligt og effektivt konkurrenceudsat forbeholder Moderniseringsstyrelsen sig adgangen til at aflyse udbudsforretningen.

VI.4)

Klageprocedurer

VI.4.1)

Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK

+45 35291000
www.klfu.dk
+45 33307799

Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne

Der er ikke et mæglingsorgan i Danmark

VI.4.2)

Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv. med senere ændringer (loven kan hentes på www.statensindkob.dk og www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammekontrakt med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammekontrakt regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

VI.4.3)

Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK

+45 41715000
www.kfst.dk

VI.5)

Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:

27.2.2015

Send til en kollega

0.046