Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Addresse
http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/
Anmodning om deltagelse
Addresse
Naturstyrelsen, Bornholm, Rømersdal
Ekkodalsvejen 2
3720 Åkirkeby
Att.: Søren Friese
Eller Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Att.: Ulrik Schack
Udbyder
Naturstyrelsen
Opdateringer
Uafsluttet procedure
Ordretildelingsproceduren er blevet afbrudt
Kontrakten kan blive genstand for en fornyet offentliggørelse
Yderligere supplerende oplysninger:
Projektet blev for dyrt og der vil ske omprojektering.
Hammershus Besøgscenter — Fagentreprise E02: Tømrer- snedkerarbejder, tagarbejder, facadelukning, blikarbejder, malerarbejder, smedearbejder
Naturstyrelsen
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
I.1)
Navn, adresser og kontaktpunkt(er)
Naturstyrelsen
Danmark
Haraldsgade 53
Kontaktpunkt(er): Ulrik Schack
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 72542101
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://nst.dk
Elektronisk adgang til oplysninger: http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Naturstyrelsen
Danmark
Ekkodalsvejen 2
Kontaktpunkt(er): Søren Friese
3720 Åkirkeby
DANMARK
I.2)
Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3)
Hovedaktivitet
Miljø
Boliger og offentlige faciliteter
Fritid, kultur og religion
I.4)
Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej
Del II: Kontraktens genstand
II.1)
Beskrivelse
II.1.1)
Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Hammershus Besøgscenter — Fagentreprise E02: Tømrer- snedkerarbejder, tagarbejder, facadelukning, blikarbejder, malerarbejder, smedearbejder.
II.1.2)
Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Bygge- og anlægsarbejder
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Bornholm.
NUTS-kode DK014
II.1.3)
Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4)
Oplysninger om rammeaftale
II.1.5)
Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Dette udbud vedrører opførelsen af nyt besøgscenter ved Hammershus Slotsruin. Med det nye besøgscenter bliver det nu muligt at formidle Hammershus Slots enestående historie og fæstningsmæssige betydning i en levende og interaktiv udstilling. Fra besøgscentret vil den besøgende have udsigt til selve slotsruinen. Centret vil indeholde udstillingsfaciliteter, café, kiosk og skoletjeneste samt tilhørende bifunktioner.
Besøgscentret bygges ind i skrænten på østsiden af Mølledalen beliggende øst for Hammershus. Bygningen tilpasses diskret til den omgivende natur og husets tag anvendes til tagterrasse og panoramadæk, hvorfra publikum har en storslået udsigt over mod Hammershus og med kig til Østersøen. Byggeriet skal udføres i høj kvalitet. Byggegrunden vender ensidigt bl.a. med tilkørsel over fredet overdrev, hvilket medfører særlige byggepladsforhold og udfordrende logistik i udførelsen.
Fagentreprisen E02 omfatter følgende arbejder: Tømrer- snedkerarbejder, Tagarbejder, Facadelukning, Blikarbejder, Malerarbejder, Smedearbejder.
Delarbejder under ovenfor nævnte arbejder (underentrepriser) er som følger:
Tømrer- snedkerarbejder: Tagudhæng; dragere på stålbroer; montering af træbelægninger på bro- og tagterrassedæk; liste-, akustikpuds- og træbetonlofter; lette indvendige vægge og isolerede forsatsvægge; døre; aptering af publikumstoiletter; garderobe; skoletjeneste og personalerum; udvendige apteringer på trædæk; ny servicebygning i træ.
Tagarbejder: Isolering af tag, tagdækning inkl. forstærkningsfelter
Facadelukning: Alufacade inkl. gående partier og skydepartier; vinduesbånd over betonvægge; faste lukninger og oplukkelige partier ml. udhængsspær.
Blikarbejder: Inddækninger og tagkanter ved tag; tagrender og nedløb.
Malerarbejder: Letbetonvægge; gips- og vådrumsvægge og loftkanter; støvbinding; stål.
Smedearbejder: Værn på broer og tagterrasser; diverse vægapteringer; automatikindbygning; inventardele.
Byggeperioden for det samlede projekt forventes at være i tidsrummet 2. kvartal 2015 — 3. kvartal 2016. Den endelige tidsplan bliver en del af det samlede udbudsmateriale.
Til inspiration kan det oprindelige konkurrenceprojekt ses her: http://arkitema.dk/projekter/kultur/besoegscenter-hammershus/#!http://arkitema.dk/projekter/kultur/
Uddybende materiale vedr. afgivelse af anmodning om prækvalifikation samt skemaer »Bilag til anvendelse ved afgivelse af anmodning om prækvalifikation«, der bør anvendes ved afgivelse af anmodning, findes på http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/ Under de enkelte udvælgelseskriterier henvises der til, hvilket bilag der skal udfyldes.
II.1.6)
CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
45400000
II.1.7)
Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8)
Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9)
Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2)
Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1)
Samlet mængde eller omfang:
1 415 brutto m² etageareal i 1 plan med ca. 2 500 m² tagterrasse/udsigtsplatform inkl. adgangsbroer i hele bygningens udstrækning. Bygningens funktioner er placeret i åbne sammenhængende rumforløb med sekundære funktioner placeret i kerner. Bygningen indeholder udstilling, skoletjeneste, café og kiosk, alle med adgang fra central foyér og hovedindgang. Endvidere forefindes publikumsgarderobe og –toiletter, storkøkken, personalefaciliteter og teknikrum. Herudover opføres gangbro med opholdsterrasse mod vest på 420 m² samt en selvstændig servicebygning på 22 m², der opføres samtidig med udvendige anlægs- og terrænarbejder bl.a. to større parkeringspladser på hhv. 2 500 m² og 12 600 m², anlæg af nye stiforløb i terræn samt etablering af adgangsvej og rampe til besøgscentret afsluttende med landskabelig bearbejdning ved besøgscentrets hovedindgang.
II.2.2)
Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: I tilbuddet udbedes prissat som optioner bl.a. tilkøb af mængder, andre udførelsesmetoder, kvaliteter på bygningskomponenter.
II.2.3)
Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3)
Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 18 (fra tildeling af kontrakten)
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
III.1)
Kontraktbetingelser
III.1.1)
Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2)
De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.3)
Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ikke nogen særlig retlig form.
Såfremt flere økonomiske aktører sammen ansøger om prækvalifikation som et konsortium, skal aktørerne sammen afgive fælles tilbud. Hvis der ansøges som konsortium skal de juridiske personer hver især angives klart og entydigt, og der skal derudover angives en fælles befuldmægtiget, som ordregiver med bindende virkning for konsortiet kan indgå aftale med.
Deltagerne hæfter solidarisk. Såfremt et konsortium får tildelt kontrakten, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse for kontraktens opfyldelse.
Af bilag 1 fremgår det hvilke oplysninger, der skal afgives, hvis ansøger er et konsortium.
III.1.4)
Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Kontrakten vil bl.a. indeholde krav om følgende:
— Overholdelse af Naturstyrelsens arbejdsklausul med krav til løn- og arbejdsforhold i henhold til ILO konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Læs nærmere om arbejdsklausulen her: http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/krav-til-loen-og-arbejdsvilkaar/
— At der anvendes praktikanter til opfyldelse af aftalen. Ved »praktikant« forstås en arbejdstager (elev), som Entreprenøren indgår eller har indgået uddannelsesaftale med i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelser m.v., eller som er omfattet af en lignende uddannelsesordning i et andet EU-land. Antallet af praktikanter vil afhænge af kontraktsummen. Nærmere vilkår herom vil fremgå af udbudsmaterialet.
— Anvendelse af lovligt og bæredygtigt træ, jf. cirkulære om sikring af bæredygtigt træ i statens aftaler om vareindkøb, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder. Læs nærmere her: http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/skovbrug/koeb-produkter/offentligt-indkoeb-af-trae/
— At byggeprojektet skal evalueres i henhold til bekendtgørelse nr. 1469 af 16.12.2009 om nøgletal for statsbyggerier m.v.
— Erhvervsansvarsforsikring med dækning pr. skade på ikke mindre end 10 000 000 DKK for personskade og 10 000 000 DKK for tingskade.
III.2)
Betingelser for deltagelse
III.2.1)
De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1. Virksomhedsoplysninger: Angivelse af juridisk ansvarlig, firmanavn, adresse, telefonnummer, virksomhedens e-mailadresse, telefonnummer og e-mailadresse på kontaktperson samt CVR-nummer. Disse oplysninger afgives i bilag 1.
2. Underskreven tro og love-erklæring på, at ansøger ikke har ubetalt, forfalden gæld til det offentlige i form af skatter, afgifter og bidrag til sociale sikringsordninger jf. LBK nr. 336 af 13.5.1997 om begrænsning af skyldners muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger. Erklæringen afgives på bilag 2.
3. Underskreven tro og love-erklæring på, at ansøger ikke er dømt for én eller flere af de former for kriminalitet, der er nævnt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1, eller som er omfattet af et eller flere af de forhold, der er nævnt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra a-c, vil blive udelukket fra udbudsforretningen. Erklæringen afgives på bilag 3.
III.2.2)
Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 4. Nøgletal for omsætning, resultat efter skat og egenkapital vedlægges for de seneste 3 afsluttede regnskabsår. For nystartede virksomheder kan der vedlægges nøgletal minimum for seneste afsluttede regnskabsår suppleret med en finansiel vurdering fra revisor. Oplysninger afgives i bilag 4.
5. Erklæring om at der siden seneste godkendte regnskab er indtrådt væsentlige ændringer i virksomhedens økonomiske situation. Erklæringen kan afgives af virksomhedens bank, revisor, administrerende direktør eller økonomichef. Erklæringen skal udtales sig om perioden siden seneste regnskabsår og indtil offentliggørelsen af nærværende udbud. Erklæring afgives på bilag 5.
6. Dokumentation for forsikring skal opfylde følgende:
a. Forsikringen skal have en dækningssum på mindst 10 000 000 DKK for personskade og mindst 10 000 000 DKK for tingskade.
b. Forsikringen skal have et dækningsområde, der er tilstrækkeligt for det arbejde, der skal udføres under fagentreprisen.
c. Dokumentationen skal være i form af enten kopi af forsikringspolice, forsikringsbevis indeholdende dækningsområde samt dækningssummer udstedt af forsikringsselskab eller tilsagn fra anerkendt forsikringsselskab. Tilsagn om tegning af erhvervsansvarsforsikring skal være gældende fra underskrivelse af kontrakten. Dokumentation for forsikring vedlægges som bilag 6.
Såfremt ansøger ikke kan fremlægge den krævede dokumentation under punkterne 4-6, skal ansøger søge sin økonomiske og finansielle egnethed godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. Ansøger skal i givet fald henvise til det forhold, som ansøger påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Ad. 6) Erhvervsansvarsforsikring med en dækningssum på mindst 10 000 000 DKK for personskade og mindst 10 000 000 for tingskade.
III.2.3)
Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
7. Kortfattet virksomhedsbeskrivelse (maks. 4 A4-sider), herunder ejermæssige og organisatoriske forhold, samt oplysninger om antal medarbejdere gennemsnitligt i de seneste 3 år fordelt på håndværkere og funktionærer inden for det relevante fagområde. Virksomhedsbeskrivelse vedlægges som bilag 7.
8. Der skal afleveres maksimalt 10 referencer på lignende opgaver i relation til denne fagentreprise. Der skal være tale om referencer, som ansøger har udført i de seneste 5 år, med angivelse af hvem opgaven er udført for, beskrivelse af opgaven og opgavens omfang herunder ansøgers rolle i forbindelse med opgavens udførelse, kontaktoplysninger, aftaleperiode og kontraktværdi. Ansøgers referencer skal dokumentere erfaringer med kvalitativt byggeri og byggeri på komplicerede byggegrunde samt styring af byggesager herunder økonomi og tid. Disse oplysninger afgives i bilag 8.
9. Entreprenøren skal aflevere alle nøgletal om overholdelse af tidsfrister, mangler, arbejdsulykker og kundetilfredshed for tidligere gennemførte entrepriseopgaver inden for de seneste 3 år efter reglerne i § 9 i bekendtgørelse nr. 1469 af 16.12.2009 om nøgletal for statsbyggerier m.v. (dvs. alle »faktablade«).
Hvis entreprenøren har fået beregnet nøgletal for mindst tre tidligere gennemførte entrepriseopgaver inden for de seneste 3 år, skal entreprenøren desuden aflevere supplerende oplysninger efter reglerne i § 9, herunder bl.a. vægtet gennemsnit for hvert af de nævnte nøgletal samt oplysning om helt eller delvist afbrudte evalueringssager (dvs. en »karakterbog«).
Hvis entreprenøren ikke er i besiddelse af nøgletal beregnet efter bekendtgørelsens definitioner, skal entreprenøren aflevere tilsvarende oplysninger til brug for udvælgelsen, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 5. Tilsvarende oplysninger er oplysninger om tidligere præstationer inden for de seneste 3 år, der dokumenterer, at entreprenøren kan leve op til de stillede krav og ønskede kvalifikationer på de 4 områder.
Nøgletal vedlægges som bilag 9.
Såfremt ansøger af gyldig grund, f.eks. at virksomheden er ny aktør på området, ikke kan fremlægge den krævede dokumentation for referencer eller nøgletal punkt 8 og 9, skal ansøger søge sin tekniske kapacitet godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. I så fald skal ansøger også henvise til det forhold, som ansøger påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Ad. 9) Det er et mindstekrav, at entreprenøren i karakterbogen, alternativt (hvis der ikke afleveres en karakterbog) i de vedlagte faktablade, har en Bygge Rating på mindst:
C for området »Tidsfrister«
C for området »Mangler«
C for området »Arbejdsulykker«
C for området »Kundetilfredshed«.
III.2.4)
Oplysning om reserverede kontrakter
III.3)
Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1)
Oplysninger om en bestemt profession
III.3.2)
Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Del IV: Procedure
IV.1)
Type procedure
IV.1.1)
Type procedure
Begrænset
IV.1.2)
Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Hvis der er flere ansøgere, der opfylder udvælgelseskriterierne, end det angivne antal der ønskes prækvalificeret, vil den ordregivende myndighed ved vurderingen af, hvilke ansøgere der er bedst egnede som tilbudsgivere, lægge vægt på nedenstående kriterier:
— Erfaringer fra tilsvarende opgaver, hvor der især ses på, hvorvidt ansøger via referencerne har dokumenteret erfaringer med kvalitativt byggeri og byggeri på komplicerede byggegrunde samt styring af byggesager herunder økonomi og tid.
— Faglig egnethed i øvrigt, vurderet ud fra virksomhedsbeskrivelsen og nøgletal.
— Tilstrækkelig økonomisk styrke til at kunne gennemføre opgaven. Der søges sikret den sammensætning af virksomheder, som skønnes at give den bedst mulige konkurrence.
IV.1.3)
Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2)
Tildelingskriterier
IV.2.1)
Tildelingskriterier
Laveste pris
IV.2.2)
Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3)
Administrative oplysninger
IV.3.1)
Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
NST-821-00221
IV.3.2)
Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
Andre forudgående offentliggørelser
Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 180-316904 af 19.9.2014
IV.3.3)
Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4)
Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
6.1.2015 - 12:00
IV.3.5)
Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
27.1.2015
IV.3.6)
Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: Dokumentation kan afleveres på engelsk, svensk eller norsk.
IV.3.7)
Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8)
Åbning af bud
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1)
Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2)
Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3)
Yderligere oplysninger
Uddybende materiale vedr. afgivelse af anmodning om prækvalifikation samt skemaer »Bilag til anvendelse ved afgivelse af anmodning om prækvalifikation«, der bør anvendes ved afgivelse af anmodning, findes på http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/
Der afholdes et orienteringsmøde vedr. prækvalifikationen onsdag den 17. december kl. 14:00-15:30 på Radisson Blu Fredensborg Hotel, Strandvejen 116, 3700 Rønne.
Anmodning kan ikke indsendes på e-mail, men der skal gøres opmærksom på, at anmodning kan sendes til eller afleveres på 2 adresser:
Naturstyrelsen, Bornholm, Rømersdal, Ekkodalsvejen 2, 3720 Åkirkeby, Att.: Søren Friese eller Naturstyrelsen, Haraldsgade 53, 2100 København Ø, Att.: Ulrik Schack.
VI.4)
Klageprocedurer
VI.4.1)
Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://klfu.dk
Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er intet mæglingsorgan i Danmark
VI.4.2)
Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.
Der henvises til lov nr. 492 af 12.5.2010 om håndhævelse af udbudsreglerne mv.
VI.4.3)
Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk
VI.5)
Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
2.12.2014