23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2014/S 234-411417
Offentliggjort
04.12.2014
Udbudstype
Begrænset udbud

Bestilling af materiale

Addresse
http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/

Anmodning om deltagelse

Til
06.01.2015 Kl. 12:00

Addresse
Naturstyrelsen, Bornholm, Rømersdal
Ekkodalsvejen 2
3720 Åkirkeby
Att.: Søren Friese
Eller Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Att.: Ulrik Schack

Udbyder

Naturstyrelsen

Opdateringer

Rettelse
(09.05.2015)

Uafsluttet procedure
Ordretildelingsproceduren er blevet afbrudt
Kontrakten kan blive genstand for en fornyet offentliggørelse

Yderligere supplerende oplysninger:
Projektet blev for dyrt og der vil ske omprojektering.

Hammershus besøgscenter — Fagentreprise E01: Råhus mv.


Naturstyrelsen

Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed


I.1)

Navn, adresser og kontaktpunkt(er)


Naturstyrelsen
Danmark
Haraldsgade 53
Kontaktpunkt(er): Ulrik Schack
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 72542101

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://nst.dk

Elektronisk adgang til oplysninger: http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Naturstyrelsen
Danmark
Ekkodalsvejen 2
Kontaktpunkt(er): Søren Friese
3720 Åkirkeby
DANMARK


I.2)

Type ordregivende myndighed

Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger



I.3)

Hovedaktivitet

Miljø
Boliger og offentlige faciliteter
Fritid, kultur og religion



I.4)

Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne

Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej



Del II: Kontraktens genstand


II.1)

Beskrivelse


II.1.1)

Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:

Hammershus besøgscenter — Fagentreprise E01: Råhus mv.



II.1.2)

Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne

Bygge- og anlægsarbejder
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Bornholm.

NUTS-kode DK014


II.1.3)

Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem

Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt



II.1.4)

Oplysninger om rammeaftale


II.1.5)

Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene

Dette udbud vedrører opførelsen af nyt besøgscenter ved Hammershus Slotsruin. Med det nye besøgscenter bliver det nu muligt at formidle Hammershus Slots enestående historie og fæstningsmæssige betydning i en levende og interaktiv udstilling. Fra besøgscentret vil den besøgende have udsigt til selve slotsruinen. Centret vil indeholde udstillingsfaciliteter, café, kiosk og skoletjeneste samt tilhørende bifunktioner.
Besøgscentret bygges ind i skrænten på østsiden af Mølledalen beliggende øst for Hammershus. Bygningen tilpasses diskret til den omgivende natur og husets tag anvendes til tagterrasse og panoramadæk, hvorfra publikum har en storslået udsigt over mod Hammershus og med kig til Østersøen. Byggeriet skal udføres i høj kvalitet. Byggegrunden vender ensidigt bl.a. med tilkørsel over fredet overdrev, hvilket medfører særlige byggepladsforhold og udfordrende logistik i udførelsen.
Fagentreprisen E01: Råhus omfatter følgende arbejder: Byggeplads — etablering, drift, afrigning og retablering; rydning og klargøring af byggegrund, herunder sprængning; jord og anlægsarbejder; kloak- og dræning samt afløb i jord; landskabs- og terrænarbejder; betonarbejder; ståarbejder samt murerarbejder.
Delarbejder under ovenfor nævnte arbejder (underentrepriser) er som følger:
Etablering, drift og afrigning af byggeplads: Herunder interimsveje, skurby, kraner, oplags- og materialepladser, affaldshåndtering.
Forberedelse af byggegrund: Klargøring af byggefelt med rydning, sprængning, plane-ring.
Jord- kloak-terrænarbejder: Afgravninger, boringer for klippevarme, kloakering og dræning; anlæg af P-pladser, belægninger inkl. tilslutninger og overkørsler til nuværende vejnet; in situ støbt adgangsrampe og øvrige belægninger inkl. overfladeafvanding; tilretning og modulering af landskab omkring bygningen; nye stianlæg.
Betonarbejder: Brofæster, fundamenter for brodæk og adgangsbroer, råbeton in situ arbejder — fundering, terrændæk og vægge udvendigt såvel og indvendigt samt fundering og terrændæk for lille servicebygning, elementtagdæk, støbning af in-situ tagdæk og kantstøbninger, betongulve.
Stål- og smedearbejder: Bærende søjle-drager system i stål inkl. brandmaling, kantdragere og bærebeslag for værn og tagudhængsspær, værn, søjler og bærende konstruktion for broer og terrassedæk.
Murerarbejder: Montering af letbetonvægge samt diverse pudse-, tætnings- og finisharbejder.
Byggeperioden for det samlede projekt forventes at være i tidsrummet 2. kvartal 2015 — 3. kvartal 2016. Den endelige tidsplan bliver en del af det samlede udbudsmateriale.

Til inspiration kan det oprindelige konkurrenceprojekt ses her: http://arkitema.dk/projekter/kultur/besoegscenter-hammershus/#!http://arkitema.dk/projekter/kultur/

Uddybende materiale vedr. afgivelse af anmodning om prækvalifikation samt skemaer »Bilag til anvendelse ved afgivelse af anmodning om prækvalifikation«, der bør anvendes ved afgivelse af anmodning, findes på http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/. Under de enkelte udvælgelseskriterier henvises der til, hvilket bilag der skal udfyldes.


II.1.6)

CPV-glossaret (common procurement vocabulary)


45210000, 45212310


II.1.7)

Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb

Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja



II.1.8)

Delaftaler

Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej



II.1.9)

Oplysninger om alternative tilbud

Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej



II.2)

Kontraktens mængde eller omfang


II.2.1)

Samlet mængde eller omfang:

1 415 brutto m² etageareal i 1 plan med ca. 2 500 m² tagterrasse/udsigtsplatform inkl. adgangsbroer i hele bygningens udstrækning. Bygningens funktioner er placeret i åbne sammenhængende rumforløb med sekundære funktioner placeret i kerner. Bygningen indeholder udstilling, skoletjeneste, café og kiosk, alle med adgang fra central foyér og hovedindgang. Endvidere forefindes publikumsgarderobe og –toiletter, storkøkken, personalefaciliteter og teknikrum. Herudover opføres gangbro med opholdsterrasse mod vest på 420 m² samt en selvstændig servicebygning på 22 m², der opføres samtidig med udvendige anlægs- og terrænarbejder bl.a. to større parkeringspladser på hhv. 2500 m² og 12 600 m², anlæg af nye stiforløb i terræn samt etablering af adgangsvej og rampe til besøgscentret afsluttende med landskabelig bearbejdning ved besøgscentrets hovedindgang.



II.2.2)

Oplysninger om optioner

Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: I tilbuddet udbedes prissat som optioner bl.a. tilkøb af mængder, andre udførelsesmetoder, kvaliteter på bygningskomponenter.



II.2.3)

Oplysninger om forlængelse

Denne kontrakt kan forlænges: nej



II.3)

Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse

Varighed i måneder: 18 (fra tildeling af kontrakten)



Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger


III.1)

Kontraktbetingelser


III.1.1)

Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

Vil fremgå af udbudsmaterialet.



III.1.2)

De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Vil fremgå af udbudsmaterialet.



III.1.3)

Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:

Der kræves ikke nogen særlig retlig form.
Såfremt flere økonomiske aktører sammen ansøger om prækvalifikation som et konsortium, skal aktørerne sammen afgive fælles tilbud. Hvis der ansøges som konsortium, skal de juridiske personer hver især angives klart og entydigt, og der skal derudover angives en fælles befuldmægtiget, som ordregiver med bindende virkning for konsortiet kan indgå aftale med.
Deltagerne hæfter solidarisk. Såfremt et konsortium får tildelt kontrakten, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse for kontraktens opfyldelse.
Af bilag 1 fremgår det hvilke oplysninger, der skal afgives, hvis ansøger er et konsortium.



III.1.4)

Andre særlige vilkår

Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Kontrakten vil bl.a. indeholde krav om følgende:

— Overholdelse af Naturstyrelsens arbejdsklausul med krav til løn- og arbejdsforhold i henhold til ILO konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Læs nærmere om arbejdsklausulen her: http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/krav-til-loen-og-arbejdsvilkaar/
— At der anvendes praktikanter til opfyldelse af aftalen. Ved »praktikant« forstås en arbejdstager (elev), som Entreprenøren indgår eller har indgået uddannelsesaftale med i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelser mv., eller som er omfattet af en lignende uddannelsesordning i et andet EU-land. Antallet af praktikanter vil afhænge af kontraktsummen. Nærmere vilkår herom vil fremgå af udbudsmaterialet.

— Anvendelse af lovligt og bæredygtigt træ, jf. Cirkulære om sikring af bæredygtigt træ i statens aftaler om vareindkøb, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder. Læs nærmere her: http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/skovbrug/koeb-produkter/offentligt-indkoeb-af-trae/
— At byggeprojektet skal evalueres i henhold til bekendtgørelse nr. 1469 af 16.12.2009 om nøgletal for statsbyggerier m.v.
— Erhvervsansvarsforsikring med dækning pr. skade på ikke mindre end 10 000 000 DKK for personskade og 15 000 000 DKK for tingskade.


III.2)

Betingelser for deltagelse


III.2.1)

De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1. Virksomhedsoplysninger: Angivelse af juridisk ansvarlig, firmanavn, adresse, telefonnummer, virksomhedens e-mailadresse, telefonnummer og e-mailadresse på kontaktperson samt CVR-nummer. Disse oplysninger afgives i bilag 1.
2. Underskreven tro og love-erklæring på, at ansøger ikke har ubetalt, forfalden gæld til det offentlige i form af skatter, afgifter og bidrag til sociale sikringsordninger jf. LBK nr. 336 af 13.5.1997 om begrænsning af skyldners muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger. Erklæringen afgives på bilag 2.
3. Underskreven tro og love-erklæring på, at ansøger ikke er dømt for én eller flere af de former for kriminalitet, der er nævnt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1, eller som er omfattet af et eller flere af de forhold, der er nævnt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra a-c, vil blive udelukket fra udbudsforretningen. Erklæringen afgives på bilag 3.



III.2.2)

Økonomisk og finansiel kapacitet

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 4. Nøgletal for omsætning, resultat efter skat og egenkapital vedlægges for de seneste 3 afsluttede regnskabsår. For nystartede virksomheder kan der vedlægges nøgletal minimum for seneste afsluttede regnskabsår suppleret med en finansiel vurdering fra revisor. Oplysninger afgives i bilag 4.
5. Erklæring om at der siden seneste godkendte regnskab er indtrådt væsentlige ændringer i virksomhedens økonomiske situation. Erklæringen kan afgives af virksomhedens bank, revisor, administrerende direktør eller økonomichef. Erklæringen skal udtales sig om perioden siden seneste regnskabsår og indtil offentliggørelsen af nærværende udbud. Erklæring afgives på bilag 5.
6. Dokumentation for forsikring skal opfylde følgende:
a. Forsikringen skal have en dækningssum på mindst 10 000 000 DKK for personskade og mindst 15 000 000 DKK for tingskade.
b. Forsikringen skal have et dækningsområde, der er tilstrækkeligt for det arbejde, der skal udføres under fagentreprisen.
c. Dokumentationen skal være i form af enten kopi af forsikringspolice, forsikringsbevis indeholdende dækningsområde samt dækningssummer udstedt af forsikringsselskab eller tilsagn fra anerkendt forsikringsselskab. Tilsagn om tegning af erhvervsansvarsforsikring skal være gældende fra underskrivelse af kontrakten. Dokumentation for forsikring vedlægges som bilag 6.
Såfremt ansøger ikke kan fremlægge den krævede dokumentation under punkterne 4-6, skal ansøger søge sin økonomiske og finansielle egnethed godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. Ansøger skal i givet fald henvise til det forhold, som ansøger påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Ad. 6) Erhvervsansvarsforsikring med en dækningssum på mindst 10 000 000 DKK for personskade og mindst 15 000 000 DKK for tingskade.



III.2.3)

Teknisk kapacitet

Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
7. Kortfattet virksomhedsbeskrivelse (maks. 4 A4-sider), herunder ejermæssige og organisatoriske forhold, samt oplysninger om antal medarbejdere gennemsnitligt i de seneste 3 år fordelt på håndværkere og funktionærer inden for det relevante fagområde. Virksomhedsbeskrivelse vedlægges som bilag 7.
8. Der skal afleveres maksimalt 10 referencer på lignende opgaver i relation til denne fagentreprise. Der skal være tale om referencer, som ansøger har udført i de seneste 5 år, med angivelse af hvem opgaven er udført for, beskrivelse af opgaven og opgavens omfang herunder ansøgers rolle i forbindelse med opgavens udførelse, kontaktoplysninger, aftaleperiode og kontraktværdi. Ansøgers referencer skal dokumentere erfaringer med kvalitativt byggeri og byggeri på komplicerede byggegrunde samt styring af byggesager herunder økonomi og tid. Disse oplysninger afgives i bilag 8.
9. Entreprenøren skal aflevere alle nøgletal om overholdelse af tidsfrister, mangler, arbejdsulykker og kundetilfredshed for tidligere gennemførte entrepriseopgaver inden for de seneste 3 år efter reglerne i § 9 i bekendtgørelse nr. 1469 af 16.12.2009 om nøgletal for statsbyggerier m.v. (dvs. alle »faktablade«).
Hvis entreprenøren har fået beregnet nøgletal for mindst tre tidligere gennemførte entrepriseopgaver inden for de seneste 3 år, skal entreprenøren desuden aflevere supplerende oplysninger efter reglerne i § 9, herunder bl.a. vægtet gennemsnit for hvert af de nævnte nøgletal samt oplysning om helt eller delvist afbrudte evalueringssager (dvs. en »karakterbog«).
Hvis entreprenøren ikke er i besiddelse af nøgletal beregnet efter bekendtgørelsens definitioner, skal entreprenøren aflevere tilsvarende oplysninger til brug for udvælgelsen, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 5. Tilsvarende oplysninger er oplysninger om tidligere præstationer inden for de seneste 3 år, der dokumenterer, at entreprenøren kan leve op til de stillede krav og ønskede kvalifikationer på de fire områder.
Nøgletal vedlægges som bilag 9.
Såfremt ansøger af gyldig grund, f.eks. at virksomheden er ny aktør på området, ikke kan fremlægge den krævede dokumentation for referencer eller nøgletal punkt 8 og 9, skal ansøger søge sin tekniske kapacitet godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. I så fald skal ansøger også henvise til det forhold, som ansøger påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Ad. 9) Det er et mindstekrav, at entreprenøren i karakterbogen, alternativt (hvis der ikke afleveres en karakterbog) i de vedlagte faktablade, har en Bygge Rating på mindst:
C for området »Tidsfrister«
C for området »Mangler«
C for området »Arbejdsulykker«
C for området »Kundetilfredshed«.



III.2.4)

Oplysning om reserverede kontrakter


III.3)

Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter


III.3.1)

Oplysninger om en bestemt profession


III.3.2)

Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen


Del IV: Procedure


IV.1)

Type procedure


IV.1.1)

Type procedure

Begrænset



IV.1.2)

Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage

Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Hvis der er flere ansøgere, der opfylder udvælgelseskriterierne, end det angivne antal der ønskes prækvalificeret, vil den ordregivende myndighed ved vurderingen af, hvilke ansøgere der er bedst egnede som tilbudsgivere, lægge vægt på nedenstående kriterier:
— Erfaringer fra tilsvarende opgaver, hvor der især ses på, hvorvidt ansøger via referencerne har dokumenteret erfaringer med kvalitativt byggeri og byggeri på komplicerede byggegrunde samt styring af byggesager herunder økonomi og tid.
— Faglig egnethed i øvrigt, vurderet ud fra virksomhedsbeskrivelsen og nøgletal.
— Tilstrækkelig økonomisk styrke til at kunne gennemføre opgaven. Der søges sikret den sammensætning af virksomheder, som skønnes at give den bedst mulige konkurrence.



IV.1.3)

Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen


IV.2)

Tildelingskriterier


IV.2.1)

Tildelingskriterier

Laveste pris



IV.2.2)

Oplysninger om elektronisk auktion

Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej



IV.3)

Administrative oplysninger


IV.3.1)

Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:

NST-821-00222



IV.3.2)

Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?


Andre forudgående offentliggørelser

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 180-316865 af 19.9.2014


IV.3.3)

Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter

Skal der betales for dokumenterne?: nej



IV.3.4)

Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse

6.1.2015 - 12:00



IV.3.5)

Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage

27.1.2015



IV.3.6)

Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse

dansk.
Andet: Dokumentation kan afleveres på engelsk, svensk eller norsk.



IV.3.7)

Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud


IV.3.8)

Åbning af bud


Del VI: Supplerende oplysninger


VI.1)

Oplysninger om gentagelse

Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej



VI.2)

Oplysninger om EU-midler

Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej



VI.3)

Yderligere oplysninger


Uddybende materiale vedr. afgivelse af anmodning om prækvalifikation samt skemaer »Bilag til anvendelse ved afgivelse af anmodning om prækvalifikation«, der bør anvendes ved afgivelse af anmodning, findes på http://naturstyrelsen.dk/annonceringer/udbud/
Der afholdes et orienteringsmøde vedr. prækvalifikationen onsdag den 17. december kl. 14:00-15:30 på Radisson Blu Fredensborg Hotel, Strandvejen 116, 3700 Rønne.
Anmodning kan ikke indsendes på e-mail, men der skal gøres opmærksom på, at anmodning kan sendes til eller afleveres på 2 adresser:
Naturstyrelsen, Bornholm, Rømersdal, Ekkodalsvejen 2, 3720 Åkirkeby, Att.: Søren Friese eller Naturstyrelsen, Haraldsgade 53, 2100 København Ø, Att.: Ulrik Schack.


VI.4)

Klageprocedurer


VI.4.1)

Organ med ansvar for klageprocedurerne


Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: www.klfu.dk

Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne

Der er intet mæglingsorgang i Danmark


VI.4.2)

Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.
Der henvises til lov nr. 492 af 12.5.2010 om håndhævelse af udbudsreglerne mv.



VI.4.3)

Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://kfst.dk


VI.5)

Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:

2.12.2014

Send til en kollega

0.047