23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 063-111549
Offentliggjort
31.03.2015

Danmark-Åbyhøj: Arbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner og kabelbaner 2015/S 063-111549


Danmark-Åbyhøj: Arbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner og kabelbaner

2015/S 063-111549

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed

Direktiv 2004/17/EF

Del I: Ordregiver

I.1)Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Aarhus Letbane I/S
Søren Frichs Vej 38A, 2. sal
Marianne Dauding
8230 Åbyhøj
DANMARK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.letbanen.dk

I.2)Hovedaktivitet

Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus

I.3)Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne

Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1)Beskrivelse
II.1.1)Betegnelse for kontrakten

Kontrakt om immunisering af sikringsanlæg på Aarhus H.

II.1.2)Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne

Bygge- og anlægsarbejder

Projektering og udførelse

NUTS-kode DK042

II.1.3)Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
II.1.4)Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:

Aarhus Letbane bliver forsynet med 750 DC volt kørestrøm. Derfor er det nødvendigt at immunisere de af Banedanmark ejede sikringsanlæg på Aarhus H. Opgaven med immunisering af sikringsanlæggene består bl.a. i at indkøbe fornødent hardware, som skal installeres, og der skal indhentes godkendelse af ændringerne af anlæggene. Projektledelse og udarbejdelse af udbudsgrundlaget i forhold til teknik, trafik, indkøb og andre væsentlige dimensioner for at kunne gennemføre den efterfølgende udførelse af projektet er ligeledes omfattet af kontrakten. Da det er Banedanmark, der ejer sikringsanlæggene, har Banedanmark en central rolle i immuniseringsprojektet på Aarhus H.

II.1.5)CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

45234000

II.1.6)Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb

Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja

II.2)Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi
II.2.1)Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi

Værdi: 33 300 000 DKK

Eksklusive moms

Del IV: Procedure

IV.1)Type procedure
IV.1.1)Type procedure

Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (jf. del 2 i bilag D2)

Kun en bestemt tilbudsgiver kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder / varer / tjenesteydelser af: tekniske årsager, årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder

Hvis de ovenfor anførte kortere frister ønskes anvendt, skal der både sættes kryds i ovenstående rubrikker og redegøres klart og udførligt for, hvorfor det er lovligt at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Anfør de relevante fakta og evt. det retlige ræsonnement i henhold til direktiv 2004/17/EF: Aarhus Letbane I/S skal i henhold til Lov nr. 432 af 16.5.2012 om Aarhus Letbane forestå anlæg af Aarhus Letbane. Selskabet har ansvar for den samlede letbanestrækning, dvs. anlæg af den nye letbane fra Aarhus H til Lystrup samt de nødvendige anlægsarbejder, der skal udføres, for at letbanetog kan køre på Grenaabanen fra Aarhus H til Grenaa station samt på Odderbanen fra Aarhus H til Odder station. Immunisering af sikringsanlæggene på Aarhus H er omfattet af Aarhus Letbane I/S' opgaver. Aarhus Letbane I/S har i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivets (direktiv 2004/17/EF) artikel 40, stk. 3, litra c, indgået dels en aftale med Banedanmark om projektering, projektledelse og færdiggørelse af udbudsgrundlaget i forhold til teknik, trafik, indkøb og andre væsentlige dimensioner for at kunne gennemføre den efterfølgende udførelse af projektet. Dels har Aarhus Letbane I/S indgået aftale med Banedanmark om indkøb af fornødent hardware, som skal installeres og der skal ske godkendelse af ændringerne af anlæggene. Begrundelse for anvendelse af forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 40, stk. 3, litra c: Immuniseringen vil have konsekvenser for Banedanmarks ejendom og infrastruktur, og derfor har Banedanmark en eneret til at beslutte, hvordan arbejderne skal udføres. Som en konsekvens heraf kan kontrakten kun indgås med Banedanmark. Derudover, som fastslået i EU-Domstolens afgørelse i sag C-399/98 (Ordine degli Architetti), kan en ordregivende myndighed ved aftale forpligte en privat part, der udfører arbejder på sin egen ejendom, til at følge udbudsreglerne. Eftersom Banedanmark allerede er underlagt forsyningsvirksomhedsdirektivet, er det således end ikke nødvendigt at pålægge Banedanmark dette ved aftale. Der er desuden stærke argumenterder taler for, at aftalen kan betragtes som en horisontal samarbejdsaftale. Dette kan, jf. EU-Domstolens praksis, åbne muligheden for at tildele kontrakten uden forudgående udbud. Endeligt vurderer Aarhus Letbane at det er praktisk umuligt at gennemføre en udbudsprocedure, idet Aarhus Letbane i givet fald ville skulle udbyde udstyret, som skal installeres, og Banedanmark ville skulle udbyde indkøbet af udstyret, hvorved det ikke ville være sikkert, at Aarhus Letbane ville vinde et sådant udbud. Derfor er det praktisk umuligt at udbyde aftalen. Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed vedrørende disse to kontrakter blev offentliggjort den 12.12.2014 (Ref. bekendtgørelse nr. 2014/S 240-422815), og gav ikke anledning til nogen indvendinger. Som følge heraf har Aarhus Letbane I/S indgået de to ovenfor omtalte aftaler. Aftale nr. 1 vedrørende udførelses- og afslutningsfasen blev indgået 30.1.2015. Aftale nr. 2 vedrørende udbuds- og projekteringsfasen blev indgået 2.2.2015.

IV.2)Tildelingskriterier
IV.2.1)Tildelingskriterier

Det økonomisk mest fordelagtige bud

IV.2.2)Oplysninger om elektronisk auktion
IV.3)Administrative oplysninger
IV.3.1)Sagsnummer hos ordregiveren:

E18C Immunisering Aarhus H

IV.3.2)Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 240-422815 af 12.12.2014

Del V: Kontrakttildeling

V.1)Tildeling og kontraktens værdi

Kontrakt nr.: 1

Betegnelse: Samarbejdsaftale med Banedanmark (aftale nr. 1 udførelses- og afslutningsfasen)

V.1.1)Dato for beslutningen om kontrakttildeling:

2.12.2014

V.1.2)Oplysninger om tilbud
V.1.3)Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med

Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
DANMARK

V.1.4)Oplysninger om kontraktens værdi

Kontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi:

Værdi: 30 000 000 DKK

Eksklusive moms

Kontraktens endelige samlede værdi:

Værdi: 29 000 000 DKK

Eksklusive moms

V.1.5)Oplysninger om underentreprise

Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise: ja

Værdi eller andel af kontrakten, der sandsynligvis vil blive givet i underentreprise til tredjemand:

Ikke kendt

V.1.6)Pris, der er betalt for lejlighedskøb
V.1)Tildeling og kontraktens værdi

Kontrakt nr.: 2

Betegnelse: Samarbejdsaftale med Banedanmark (aftale nr. 2 udbuds- og projekteringsfasen)

V.1.1)Dato for beslutningen om kontrakttildeling:

2.12.2014

V.1.2)Oplysninger om tilbud
V.1.3)Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med

Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
DANMARK

V.1.4)Oplysninger om kontraktens værdi

Kontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi:

Værdi: 5 000 000 DKK

Eksklusive moms

Kontraktens endelige samlede værdi:

Værdi: 4 300 000 DKK

Eksklusive moms

V.1.5)Oplysninger om underentreprise

Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise: nej

V.1.6)Pris, der er betalt for lejlighedskøb

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1)Oplysninger om EU-midler

Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: ja

Anfør projektet/-erne og/eller programmet/-merne: Samarbejdsaftale med Banedanmark (aftale nr. 2 udbuds- og projekteringsfasen) er finansieret med støtte fra the Intelligent Energy Programme of the European Union (ELENA project).

VI.2)Yderligere oplysninger:

Ad pkt. 1.2) Type ordregivende myndighed er »Offentligt organ«.

Kontrakten med Banedanmark består af to dele: Dels en aftale om hardwareindkøb via Banedanmarks indkøbsaftale samt installation heraf og dels en aftale om færdiggørelse af udbudsgrundlaget i forhold til teknik, trafik, indkøb og andre væsentlige dimensioner for at kunne gennemføre den efterfølgende udførelse af projektet. Den valgte tekniske løsning(er) detailprojekteres. Detailprojektet danner grundlag for udbudsmaterialet (detailudbud). Derudover skal der indhentes godkendelse af ændringerne af anlæggene.

VI.3)Klageprocedurer
VI.3.1)Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK

+45 35291000
http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.3.2)Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klagefrister fremgår af lov nr. 492 af 12.5.2010 om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (med senere ændringer). Loven kan hentes på www.retsinformation.dk Senest samtidigt med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om den påståede overtrædelse og om, at klagen indbringes for nævnet.

VI.3.3)Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK

+45 41715000
http://www.kfst.dk

VI.4)Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:

26.3.2015

Send til en kollega

0.031