Fakta om udbudet
Danmark-Åbyhøj: Arbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner og kabelbaner 2015/S 063-111549
Danmark-Åbyhøj: Arbejder i forbindelse med anlæg af jernbaner og kabelbaner
2015/S 063-111549
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed
Direktiv 2004/17/EF
Del I: Ordregiver
I.1) | Navn, adresser og kontaktpunkt(er) Aarhus Letbane I/S Internetadresse(r): Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.letbanen.dk |
I.2) | Hovedaktivitet Transport med bybane, sporvogn, trolleybus eller bus |
I.3) | Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: nej |
Del II: Kontraktens genstand
II.1) | Beskrivelse |
II.1.1) | Betegnelse for kontrakten Kontrakt om immunisering af sikringsanlæg på Aarhus H. |
II.1.2) | Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne Bygge- og anlægsarbejder Projektering og udførelse NUTS-kode DK042 |
II.1.3) | Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem |
II.1.4) | Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene: Aarhus Letbane bliver forsynet med 750 DC volt kørestrøm. Derfor er det nødvendigt at immunisere de af Banedanmark ejede sikringsanlæg på Aarhus H. Opgaven med immunisering af sikringsanlæggene består bl.a. i at indkøbe fornødent hardware, som skal installeres, og der skal indhentes godkendelse af ændringerne af anlæggene. Projektledelse og udarbejdelse af udbudsgrundlaget i forhold til teknik, trafik, indkøb og andre væsentlige dimensioner for at kunne gennemføre den efterfølgende udførelse af projektet er ligeledes omfattet af kontrakten. Da det er Banedanmark, der ejer sikringsanlæggene, har Banedanmark en central rolle i immuniseringsprojektet på Aarhus H. |
II.1.5) | CPV-glossaret (common procurement vocabulary) 45234000 |
II.1.6) | Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja |
II.2) | Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi |
II.2.1) | Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi Værdi: 33 300 000 DKK Eksklusive moms |
Del IV: Procedure
IV.1) | Type procedure |
IV.1.1) | Type procedure Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (jf. del 2 i bilag D2) Kun en bestemt tilbudsgiver kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder / varer / tjenesteydelser af: tekniske årsager, årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder Hvis de ovenfor anførte kortere frister ønskes anvendt, skal der både sættes kryds i ovenstående rubrikker og redegøres klart og udførligt for, hvorfor det er lovligt at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Anfør de relevante fakta og evt. det retlige ræsonnement i henhold til direktiv 2004/17/EF: Aarhus Letbane I/S skal i henhold til Lov nr. 432 af 16.5.2012 om Aarhus Letbane forestå anlæg af Aarhus Letbane. Selskabet har ansvar for den samlede letbanestrækning, dvs. anlæg af den nye letbane fra Aarhus H til Lystrup samt de nødvendige anlægsarbejder, der skal udføres, for at letbanetog kan køre på Grenaabanen fra Aarhus H til Grenaa station samt på Odderbanen fra Aarhus H til Odder station. Immunisering af sikringsanlæggene på Aarhus H er omfattet af Aarhus Letbane I/S' opgaver. Aarhus Letbane I/S har i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivets (direktiv 2004/17/EF) artikel 40, stk. 3, litra c, indgået dels en aftale med Banedanmark om projektering, projektledelse og færdiggørelse af udbudsgrundlaget i forhold til teknik, trafik, indkøb og andre væsentlige dimensioner for at kunne gennemføre den efterfølgende udførelse af projektet. Dels har Aarhus Letbane I/S indgået aftale med Banedanmark om indkøb af fornødent hardware, som skal installeres og der skal ske godkendelse af ændringerne af anlæggene. Begrundelse for anvendelse af forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 40, stk. 3, litra c: Immuniseringen vil have konsekvenser for Banedanmarks ejendom og infrastruktur, og derfor har Banedanmark en eneret til at beslutte, hvordan arbejderne skal udføres. Som en konsekvens heraf kan kontrakten kun indgås med Banedanmark. Derudover, som fastslået i EU-Domstolens afgørelse i sag C-399/98 (Ordine degli Architetti), kan en ordregivende myndighed ved aftale forpligte en privat part, der udfører arbejder på sin egen ejendom, til at følge udbudsreglerne. Eftersom Banedanmark allerede er underlagt forsyningsvirksomhedsdirektivet, er det således end ikke nødvendigt at pålægge Banedanmark dette ved aftale. Der er desuden stærke argumenterder taler for, at aftalen kan betragtes som en horisontal samarbejdsaftale. Dette kan, jf. EU-Domstolens praksis, åbne muligheden for at tildele kontrakten uden forudgående udbud. Endeligt vurderer Aarhus Letbane at det er praktisk umuligt at gennemføre en udbudsprocedure, idet Aarhus Letbane i givet fald ville skulle udbyde udstyret, som skal installeres, og Banedanmark ville skulle udbyde indkøbet af udstyret, hvorved det ikke ville være sikkert, at Aarhus Letbane ville vinde et sådant udbud. Derfor er det praktisk umuligt at udbyde aftalen. Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed vedrørende disse to kontrakter blev offentliggjort den 12.12.2014 (Ref. bekendtgørelse nr. 2014/S 240-422815), og gav ikke anledning til nogen indvendinger. Som følge heraf har Aarhus Letbane I/S indgået de to ovenfor omtalte aftaler. Aftale nr. 1 vedrørende udførelses- og afslutningsfasen blev indgået 30.1.2015. Aftale nr. 2 vedrørende udbuds- og projekteringsfasen blev indgået 2.2.2015. |
IV.2) | Tildelingskriterier |
IV.2.1) | Tildelingskriterier Det økonomisk mest fordelagtige bud |
IV.2.2) | Oplysninger om elektronisk auktion |
IV.3) | Administrative oplysninger |
IV.3.1) | Sagsnummer hos ordregiveren: E18C Immunisering Aarhus H |
IV.3.2) | Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt? Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 240-422815 af 12.12.2014 |
Del V: Kontrakttildeling
V.1) | Tildeling og kontraktens værdi Kontrakt nr.: 1 Betegnelse: Samarbejdsaftale med Banedanmark (aftale nr. 1 udførelses- og afslutningsfasen) |
V.1.1) | Dato for beslutningen om kontrakttildeling: 2.12.2014 |
V.1.2) | Oplysninger om tilbud |
V.1.3) | Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med Banedanmark |
V.1.4) | Oplysninger om kontraktens værdi Kontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: Værdi: 30 000 000 DKK Eksklusive moms Kontraktens endelige samlede værdi: Værdi: 29 000 000 DKK Eksklusive moms |
V.1.5) | Oplysninger om underentreprise Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise: ja Værdi eller andel af kontrakten, der sandsynligvis vil blive givet i underentreprise til tredjemand: Ikke kendt |
V.1.6) | Pris, der er betalt for lejlighedskøb |
V.1) | Tildeling og kontraktens værdi Kontrakt nr.: 2 Betegnelse: Samarbejdsaftale med Banedanmark (aftale nr. 2 udbuds- og projekteringsfasen) |
V.1.1) | Dato for beslutningen om kontrakttildeling: 2.12.2014 |
V.1.2) | Oplysninger om tilbud |
V.1.3) | Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med Banedanmark |
V.1.4) | Oplysninger om kontraktens værdi Kontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: Værdi: 5 000 000 DKK Eksklusive moms Kontraktens endelige samlede værdi: Værdi: 4 300 000 DKK Eksklusive moms |
V.1.5) | Oplysninger om underentreprise Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise: nej |
V.1.6) | Pris, der er betalt for lejlighedskøb |
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1) | Oplysninger om EU-midler Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: ja Anfør projektet/-erne og/eller programmet/-merne: Samarbejdsaftale med Banedanmark (aftale nr. 2 udbuds- og projekteringsfasen) er finansieret med støtte fra the Intelligent Energy Programme of the European Union (ELENA project). |
VI.2) | Yderligere oplysninger: Ad pkt. 1.2) Type ordregivende myndighed er »Offentligt organ«. Kontrakten med Banedanmark består af to dele: Dels en aftale om hardwareindkøb via Banedanmarks indkøbsaftale samt installation heraf og dels en aftale om færdiggørelse af udbudsgrundlaget i forhold til teknik, trafik, indkøb og andre væsentlige dimensioner for at kunne gennemføre den efterfølgende udførelse af projektet. Den valgte tekniske løsning(er) detailprojekteres. Detailprojektet danner grundlag for udbudsmaterialet (detailudbud). Derudover skal der indhentes godkendelse af ændringerne af anlæggene. |
VI.3) | Klageprocedurer |
VI.3.1) | Organ med ansvar for klageprocedurerne Klagenævnet for Udbud |
VI.3.2) | Indgivelse af klager Præcise oplysninger om klagefrist(er): Klagefrister fremgår af lov nr. 492 af 12.5.2010 om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (med senere ændringer). Loven kan hentes på www.retsinformation.dk Senest samtidigt med indgivelse af klage til Klagenævnet, skal klager skriftligt underrette ordregiver om den påståede overtrædelse og om, at klagen indbringes for nævnet. |
VI.3.3) | Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |
VI.4) | Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse: 26.3.2015 |