23948sdkhjf

Fakta om udbudet

Offentliggjort
08.04.2015
Udbudstype
Offentligt udbud

Spørgsmål

Addresse
Almenbolig@mbbl.dk

Indlevering af tilbud

Til
01.06.2015 Kl. 13:00

Addresse
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Kontor for Almene Boliger
almenbolig@mbbl.dk

Mærke
Evaluering af skæve boliger 2015

Udbyder

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter

Evaluering af skæve boliger og deres anvendelse.


Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter

 

  1. Opgaven

Skæve boliger er boliger målrettet til hjemløse, der ikke er i stand til at indpasse sig eller ikke magter at bo i en almindelig udlejningsbolig med bostøtte.

Boligerne rummer derfor beboere med en væsentlig anderledes adfærd, der ofte er forbundet med misbrugsproblemer og psykiske lidelser, sammenlignet med beboere i den øvrige boligmasse.

Fra forsøg til permanent ordning:

Etableringen af skæve boliger blev igangsat som en forsøgsordning 1999, der blev gjort permanent ved en lovændring af almenboligloven i 2009.

Evalueringer af skæve boliger:

Ordningen blev evalueret 2004. Evalueringen omfattede de første 25 etablerede skæve boligprojekter.

Undersøgelsen viste generelt, at brugerne var tilfredse med at bo i boligerne, og at deres livskvalitet og livssituation blev forbedret.

Undersøgelsen afdækkede endvidere, at boligerne var blevet opført i meget forskellige typer, størrelser og standarder både som fritliggende enkelt- og dobbelthuse og som etagebyggeri i byområder. Nogle af boligerne var opført som skurvogne.

Videre viste undersøgelsen, at boligerne var blevet opført af mange forskellige bygherrer såsom kommuner, amter, almene boligorganisationer og selvejende institutioner. Nogle boliger var endvidere opført på initiativ fra frivillige hjælpeorganisationer.

Endelig viste undersøgelsen, at beboerne havde et stort behov for social bostøtte, især i starten af deres ophold.

Evalueringen blev fulgt op af genbesøg i 10 af de 25 afdelinger i 2006, der generelt understøttede de resultater, som den første undersøgelse fremviste.

Hjemløsestrategien:

I 2008 igangsattes en hjemløsestrategi med henblik på at nedbringe antallet af hjemløse. Strategien byggede på Housing First metoden, hvor de hjemløse hurtigst muligt skal tilbydes en permanent bolig med den rette bostøtte.

Som oplæg til strategien gennemførtes i 2007 en undersøgelse af kommunernes behov for boliger til hjemløse, herunder behovet for skæve boliger.

Undersøgelsen omfattede 92 kommuner, hvoraf 43 af kommunerne oplyste, at de havde behov for skæve boliger. I alt angav de pågældende kommuner et forventet behov af 253 skæve boliger. Generelt afdækkede rapporten, at kommunerne anså skæve boliger som en god løsning til afhjælpning af hjemløshed.

Fra 1999 og frem til primo 2015 er der givet tilsagn til i alt 510 skæve boliger, hvoraf 460 er ibrugtaget.

Hjemløsestrategien blev evalueret 2013. Samme år offentliggjorde SFI rapporten Hjemløshed i Danmark 2013. Evalueringen af hjemløsestrategien og SFIs hjemløserapport påpegede begge, at størstedelen af de hjemløse kunne klare sig i en normal bolig, blot de fik den rette bostøtte, og at kun en mindre gruppe af de hjemløse havde behov for en skæv bolig.

Regeringens sociale 2020- mål

Regeringen har sat sig som mål at nedbringe antallet af hjemløse med 25 pct. frem mod 2020, svarende til et antal af højest 4000 hjemløse, hvilket kræver tilvejebringelse af et tilstrækkeligt udbud af boliger til hjemløse.

Evaluering 2015:

På den baggrund er der behov for en undersøgelse af, hvordan kommunerne anvender ordningen med skæve boliger som et instrument i indsatsen mod hjemløshed, og hvilke målgrupper boligerne er rettet imod. Desuden skal det undersøges, om kommunerne finder barrierer for etablering og anvendelse af den nuværende ordning med skæve boliger. På baggrund heraf vurderes hvilke tilpasninger af ordningen, som vil kunne øge dens betydning i forhold til at afhjælpe hjemløseproblemet. Endelig skal undersøgelsen afdække brugernes anvendelse af boligerne.

Når undersøgelsesrapporten foreligger, vil Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter stå for formidling af resultater til kommuner og andre interessenter.

1.1. Evalueringens temaer og spørgsmål

Evalueringen skal omfatte følgende:

  •  En afdækning samtlige kommuners kendskab til ordningen med skæve boliger og deres vurdering af behovet for sådanne boliger.
  •  En undersøgelse af de kommuner, der anvender ordningen med skæve boliger om, hvordan disse indgår i kommunens samlede indsats over for kommunens hjemløse, og hvilke målgrupper, som kommunerne anser, har behov for boligerne.
  •  En undersøgelse der belyser de barrierer, som kommuner finder for anvendelse af ordningen.
  •  En undersøgelse af boligernes anvendelse, herunder brugernes baggrund, visitationen, belægningsgraden, varigheden af ophold og årsager til fraflytning og hvortil denne går.
  •  En undersøgelse af omkostninger ved drift af boligerne, herunder bl.a. husleje, udgifter til løbende vedligeholdelse og social vicevært samt kommunale driftsudgifter forbundet med boligerne.
  •  En undersøgelse af brugernes anvendelse af boligerne og deres fællesrum.
  •  Afdækning af de sociale viceværters faglige kompetencer.
  •  Afdækning af de sociale viceværters rolle og betydning for beboernes tilfredshed med boligerne.
  •  Anbefalinger til hvilke tilpasninger af ordningen med skæve boliger, som vil kunne øge dens betydning i forhold til at afhjælpe hjemløseproblemet.

Endvidere skal der som led i undersøgelsen afholdes et erfarings- og netværksseminar med sociale viceværter.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter stiller en oversigt over samtlige skæve bolig bebyggelser til rådighed for tilbudsgiver.

  1. Tildelingskriterier:

Tildeling af opgaven vil ske på baggrund af en vurdering af, hvilket tilbud der er det økonomisk mest fordelagtige.

Der er afsat et fast beløb til gennemførelsen af evalueringen på 990.000. kr. Derfor vælges det tilbud, som vurderes at kunne levere det mest kompetente resultat for det beløb.

Der vil i vurderingen af det mest fordelagtige tilbud blive lagt vægt på, hvordan virksomheden eller institutionen vil prioritere opgaveløsningen blandt virksomhedens eller institutionens medarbejdere. Tilbuddet skal derfor indeholde en opgørelse over hvilke medarbejdere, der udfører opgaven, inklusive ressourcefordelingen blandt disse medarbejdere.

Der skal vedlægges CV på de medarbejdere, som skal varetage opgaveløsningen.

Ved indgåelse af kontrakten er ressourcefordelingen blandt medarbejderne bindende. Fratræder eller flyttes en medarbejder fra opgaven skal de som minimum erstattes af medarbejdere med samme kompetenceniveau. Ministeriet skal efter kontraktindgåelse orienteres om og godkende udskiftning af de medarbejdere, der løser opgaven.

2.1 Kriterierne:

Følgende kriterier vægtes i tildelingen af opgaven:

Faglig indsigt vægtes 30 pct.:

Konkret prioriteres:

1) Tilbudsgivere, der kan dokumentere ekspertise indenfor kommunernes boligsociale indsatser over for udsatte grupper(hjemløse)

2) Minimum viden om:

  1. Hjemløseindsatsen
  2. Boligtilbud til hjemløse, herunder skæve boliger
  3. Bostøttemetoder til hjemløse

3) Tilbudsgivere, der kan dokumentere faglig ekspertise om tilvejebringelse af boligtilbud til hjemløse og bostøtten hertil.

4) Derudover vil dokumentation af indsigt i forskning og undersøgelser indenfor de relevante fagområder vægte positivt i bedømmelsen.

Metode vægtes 30 pct.:

Tilbudsgivere, der kan dokumentere ekspertise indenfor både kvantitative og kvalitative metoder, prioriteres, fx hvordan der ved indsamling af oplysninger om brugernes og interessenternes oplevelse og anvendelse af boligerne.

Leverancesikkerhed vægtes 30 pct.:

Tilbudsgivere, der kan sandsynliggøre, at de inden for tidsfristen kan levere et fagligt tilfredsstillende produkt, jf. de øvrige tildelingskriterier og opgavebeskrivelsen, prioriteres, herunder at tilbudsgiver beskriver en kvalitetsprocedure, som kan sikre produkter af høj kvalitet.

Pris vægtes 10 pct.:

Opgaven tildeles efter kriterierne faglig indsigt, metode og leverancesikkerhed, dog vil det billigste tilbud blive prioriteret i tilfælde, hvor der er tale om lige gode tilbud.

Der kan indgås samarbejder mellem flere virksomheder eller institutioner, således at tilbudsgiver kommer i besiddelse af de nødvendige kompetencer inden for de forskellige prioriterede områder.

  1. Produktet

Den færdige rapport skal afleveres til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter fredag den 18. januar 2016.

Rapporten skal trykkes i 20 eksemplarer.

Ministeriet har rettighed til produktet og til at distribuere dele eller hele undersøgelsen og dens resultater på bl.a. ministeriets hjemmeside.

3.1 Leverancer

  1. Endeligt undersøgelsesdesign, spørgeskemaer og interviewguides forelægges ministeriet 14 arbejdsdage efter kontraktindgåelse.
  2. Efter yderligere en måned orienteres ministeriet om undersøgelsens fremdrift.
  3. 4 måneder efter kontraktindgåelse forelægges ministeriet de foreløbige resultater samt synopsis over den endelige rapport.
  4. Endeligt udkast forelægges ministeriet senest 14. dage før deadline med henblik på endelig godkendelse af det færdige produkt.
  5. Frist for modtagelse af bud

Tilbuddet skal være Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter i hænde senest: Mandag den 1. juni 2015 kl. 13.00.

4.1 Kontraktindgåelse

Ved tildeling af kontrakt vil tilbudsgiver medvirke til den endelige udarbejdelse af løsningsbeskrivelsen på baggrund af det fremsendte løsningsforslag. Det forventes, at kontrakten kan indgås i løbet af uge 24, 2015.

Kontraktskabelon er vedlagt til orientering.

4.2 Spørgsmål

Spørgsmål i forbindelse med udarbejdelsen af løsningsbeskrivelsen kan rettes skriftlig til:

Almenbolig@mbbl.dk mrk.: "Evaluering af skæve boliger 2015 ".

Spørgsmål besvares løbende, og besvarelser af eventuelle spørgsmål fra en eller flere tilbudsgivere rundsendes til samtlige tilbudsgivere. Dog skal spørgsmål være Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter i hænde senest mandag d. 25. maj 2015 kl. 13.00. Spørgsmålene vil senest blive besvaret onsdag d. 27. maj kl. 13.00. Spørgsmål modtaget efter fristens udløb vil ikke blive besvaret.

5. Tidsplan for indhentning af løsningsforslag Dato

Aktivitet

1. april 2015

Opgaveforespørgslen udsendes

25. maj 2015

Frist for spørgsmål

27. maj 2015

1. juni 2015

Frist for besvarelse af spørgsmål

Frist for indsendelse af løsningsforslag

12. juni 2015

Kontraktindgåelse

 

6. Kontaktoplysninger:

Der kan rettes henvendelse til:

Kontoret for Almene Boliger

Søren Buggeskov

Tlf. 41 71 77 96

E-mail: sbu@mbbl.dk

Kontoret for Boligøkonomi

Niels Lindhardt Johansen

Tlf. 41 71 78 02

E-mail: nlj@mbbl.dk

Minisiteriet for By, Bolig og Landdistrikter Gammel Mønt 4 1117 København K

7. Tilbud skal sendes til:

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Kontor for Almene Boliger almenbolig@mbbl.dk

Mrk.: "Evaluering af skæve boliger 2015".

 

Send til en kollega

0.047