23948sdkhjf

Logistikløsning til intelligente fabrikker

| Medlemsnyhed | Indrykket af Prevas A/S

GoPal er et konkret eksempel på, hvordan Industri 4.0 bidrager til udviklingen hen imod intelligente fabrikker. Sammen med Prevas har virksomheden, Robotize, udviklet sine autonome logistikrobotter til at være et unikt produkt på markedet.

Den danske virksomhed, Robotize, er et succesfuldt og ungt foretagende, som blev stiftet så sent som i juni 2016 med en klar vision om den løsning, man ville udvikle: Autonome robotter – eller Self Driving Vehicles – til intern logistikhåndtering af europaller. Allerede i idéfasen søgte man softwareudviklere, samtidig med at man kiggede på forskellige tekniske løsninger. Næste skridt var at ansætte en industriel designer, og i samme åndedrag gik man desuden i dialog med Prevas og deres Business Development Manager, Nikolaj Hanson. Måske kunne de hjælpe i forbindelse med udviklingsarbejdet?

– Vi havde en skematisk tegning over det, vi ville gøre, som vi præsenterede for Nikolaj, fortæller Anders Pjetursson, administrerende direktør hos Robotize. Jeg tror ikke, at han rigtigt troede på en mobil logistikrobot, men selvfølgelig ville han hjælpe os.

Selv om Anders kendte både Prevas og Nikolaj fra tidligere professionel sammenhæng, hvor de havde et godt samarbejde, var det tanken fra begyndelsen kun at anvende Prevas til at løse visse dele af produktudviklingen.

– Dengang ville vi gøre alting selv, men vi indså hurtigt, at det er mere effektivt at trække på de bedste ressourcer omkring os, siger Anders. Samtidig er det naturligvis fortsat vigtigt, at vi selv sidder med kernekompetencen rundt om produktet.

Dermed var Prevas en del af den videre planlægning. De satte sig ned i fællesskab for at foretage en grundig gennemgang af udfordringer og muligheder – med flere forbedringer til følge. Da Anders og hans kolleger fik bedre og digital dokumentation, kunne de hurtigt komme videre. Allerede i januar 2017 havde de den første mobile prototype af robotten GoPal klar.

– Nikolaj troede ikke sine egne øjne, siger Anders med et grin. Fra prototypefasen var det derefter bare at arbejde videre, og det er fortsat gået meget hurtigt.

Når en GoPal installeres i et lagerområde eller lagerlokale, kortlægger den omgivelserne – overflade og genstande – med LIDAR, når den kører rundt. Alle data lagres i en central database, hvor den kan kombineres med anden information.

– Dette er en af GoPals store fordele, idet andre kommercielle systemer kræver styring, programmering og opdateringer, fortæller Nikolaj. Hvis der kommer noget nyt ind i nærmiljøet, standser andre systemer, mens GoPal selv indsamler informationen og opdaterer via hovedcomputeren, også for alle andre enheder. Dette er en unik styrke, noget ikke en gang store verdensledende aktører kan tilbyde.

Informationen i hovedcomputeren anvendes ikke kun til at forhindre kollisioner og finde den mest egnede rute. Den anvendes også til at bestemme, hvilken enhed der skal hente hvornår og hvor, og til at prioritere transporten med henblik på den mest effektive logistikhåndtering. Databasen kan sluttes til det overordnede lagerhåndteringssystem, WMS (Warehouse Management System), hvilket ifølge Nikolaj gør det til et virkelig smart ”Industri 4.0”-system.

Robotize arbejdede meget med sikkerhedsaspekterne i forbindelse med GoPals forskellige funktioner. I dag har de en sikker løsning, og Nikolaj har revideret dokumentationen parallelt med udviklingsarbejdet. Da vi taler med Anders i april 2018, er de begyndt at levere GoPal; tre robotter er allerede i drift. Kommercialiseringen er begyndt, og på deres hjemmeside findes en meget illustrativ video, som viser robottens muligheder. De har en lang liste over kundeemner, blandt dem flere svenske virksomheder såvel som tyske, britiske og spanske.

– Sikkerhed og tryghed, det vil sige safety og security, er et kritisk område, fremhæver Nikolaj. En palle kan veje op til et ton, så der stilles meget høje krav til et system, som skal køre omkring dem.

Hvis sikkerhedsaspekterne ikke er adresseret på en korrekt måde, kan intet fungere ifølge Nikolaj. Man kan fint tale om smarte fabrikker, men uden en fuldgod sikkerhed bliver det ved snakken. Med sikkerheden på plads er der dog mange smarte løsninger, som kan knyttes til systemet, f.eks. et overordnet ERP-system (Enterprise Resource Planning).

– Den store fordel er dog omkostningsbesparelserne, da GoPal kan udføre sine opgaver mere fleksibelt, men frem for alt hurtigere end traditionelle trucks, siger Nikolaj. Desuden arbejder GoPal både sikkert og døgnet rundt.

Traditionelt truckarbejde er en velkendt kilde til spild, både hvad angår personale og udstyr, og det medføre ofte både forstyrrelser og skader. At erstatte traditionelt truckarbejde med et system som GoPal er et spørgsmål om sikkerhed såvel som effektivisering af de fysiske rammer.

– Det er en spændende tid lige nu, vi ved aldrig, hvad der kommer til at ske i morgen, afslutter Anders. Én ting er dog sikker: Det har været utroligt godt at arbejde sammen med Prevas, og det er noget, vi fortsætter med!

Om Prevas
Prevas’ spidskompetencer indenfor projektledelse, software-, hardware- og mekanikudvikling, gør os til den perfekte udviklingspartner for firmaer, der ønsker at udnytte fremskridtene indenfor teknologi og digitalisering - for start-ups, såvel som større virksomheder. Vores konsulenters passion er at løse vores kunders tekniske udfordringer og gøre deres produkt- og maskinideer til virkelighed. Prevas blev grundlagt i 1985 og er den primære leverandør og udviklingspartner for førende virksomheder inden for brancher som f.eks. biovidenskab, telekommunikation, bilindustrien, forsvarsindustrien, energisektoren og maskinindustrien. Vi har kontorer i Sverige, Danmark og Norge. Besøg www.prevas.dk

Medlemsnyhed

Indrykket af
Prevas A/S

Lyskær 3 EF / Hedeager 3
2730 Herlev / Aarhus N
Danmark
Prevas A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.182