23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Har i sagt nej til en ordre for nyligt?

Er din virksomhed én af de fremstillingsvirksomheder, der udvikler nye produkter, når kunderne beder om det? Det er ganske forståeligt og er ikke et problem i sig selv. Problemer opstår dog, når du sælger kundetilpassede løsninger til standardpris.

Af Lars Frello, projektleder for Center for Simplimize på Teknologisk Institut

Hos Center for Simplimize på Teknologisk Institut taler vi dagligt med virksomheder, der lader helt op til 80 procent af deres produktion styre af kundernes forskellige ønsker. Vi ser også virksomheder, der aldrig genbruger dele fra én ordre over i den næste ordre – og som har så mange varenumre, at de slet ikke har tal på dem, hvis de overhovedet har et varenummersystem.

Alle disse virksomheder gør både sig selv og deres kunder en bjørnetjeneste. De opbygger aldrig en decideret kernekompetence. Hvis du skal håndtere 8 måder at åbne et vindue på, bliver du allerhøjest middelmådig til principperne bag. Har du til gengæld ét princip, som du anvender i ALLE standarder, opbygger du en meget høj faglig kompetence omkring netop dét princip.

Kundetilpassede løsninger er dyrere end standardløsninger!

Når du udelukkende producerer efter dine kunders individuelle ønsker, er det dine kunder, der dikterer, hvad du skal have på menukortet. Dine kunder har dermed indflydelse på alt lige fra lagerbeholdning, administration, logistik, produktion og nyudvikling. Når kunde nummer 1 har afgivet ordre, kommer kunde nummer 2, 3, og 4 med nogle helt andre ordrer. Hvad gør du? Genbruger du læring, moduler og kapacitet fra ordre 1 videre i ordre 2?

Læs hele artiklen her

GTS-foreningen
Gregersensvej 3
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK84807915
P nummer: 1002704477

Send til en kollega

0.078