23948sdkhjf

Udnyttes potentialet for dansk lyd i Kina?

Lydteknologi er et af de områder, hvor Danmark har førertrøjen globalt – især Kina har gjort offensive indsatser for at trække dansk know-how til deres marked.
Lydteknologi er et af de områder, hvor Danmark har førertrøjen globalt – og især Kina har gjort offensive indsatser for at trække dansk know-how til deres marked. Men hvor godt har danske virksomheder formået at udnytte potentialet? Mange har drømt store drømme om Kinas enorme vækstmarkeder – nu er det tid til handling.

Siden 2010 har flere danske og kinesiske delegationer besøgt hinanden som led i en omfattende promoveringsindsats, der skal fremme dansk lydteknologi i Kina. Eksperter taler om, hvordan danske virksomheder har forudsætningerne for at tage et tigerspring ind på verdens største og hurtigst voksende marked – alligevel tøver mange, og lader potentialet gå forbi. Men det skal være slut nu, hvis man spørger eksperter i branchen.

Man må gøre sit forarbejde
Fra Danmark er Innovationsnetværket for Dansk Lyd en af hoveddrivkræfterne bag indsatsen, der for alvor har åbnet kinesernes ører for danske kernekompetencer. Når de ser tilbage på de seneste tre år, kan de blandt andet konstatere, at flere danske lydvirksomheder har fået fodfæste i markedet. Omvendt er potentialet langt fra udyttet, og mange mangler fortsat at få øjnene op for Kinas mange muligheder, fortæller Jan Larsen, direktør for Innovationsnetværket Dansk Lyd.

- Især for mindre danske virksomheder kan det være svært at gennemskue, hvordan man skal gribe et marked som Kina an. Derfor retter vores initiativer sig primært mod små og mellemstore spillere ud fra devisen, at de store nok selv skal finde vej. Men vi kan kun hjælpe det første stykke. Vi gør fortsat store indsatser for at skabe kontaktflader og give virksomhederne et udgangspunkt at sætte af fra, men de må selv gøre det sidste arbejde ... Krisen har gjort, at flere ser ud ad, men vi mangler stadig, at flere får øjnene op for potentialet i Kina. Vi føler, at vi har lagt nogle solide frø i de forløbne år, nu er det op til virksomhederne selv at høste frugten.

Nu skal vi handle
Hos Dansk Industri har man ligeledes store forventninger til fremtiden for den danske lydbranche. Potentialet er der i hvert fald, fortæller direktør for DI’s kontorer i Kina Glen Mikkelsen.

- I dag er udgangspunktet for dansk lyd i Kina bedre end nogensinde før. Branchens store spillere har indtil nu gået forrest, og med deres erfaringer er vejen banet for, at mange flere kan følge trop. Vi ser rekordsalg stort set alle steder, vi kigger. Men det kræver, at virksomhederne investerer i markedet og opbygger lokale kompetencer. Agent- og distributøraftaler er kun én del af ligningen. Reel tilstedeværelse er afgørende, hvis man skal kunne forløse potentialet.

Øget interesse for luksus
Ifølge Glen Mikkelsen er der således ikke meget, der taler imod, at danske virksomheder skal tage springet og etablere sig i Kina.

En nyligt udgivet rapport fra KPMG understreger ligeledes, hvordan kinesernes forbrugsvaner i stingende grad lægger sig op ad danske kernekompetencer. Af KPMG’s undersøgelser fremgår det, hvordan 88 procent af adspurgte respondenter er villige til at betale mere for luksusbrands, der udviser høj kvalitet og holdbarhed; 80 procent indikerer eksklusivitet og unikhed som nøglefaktorer, mens 72 procent fortæller, at brandets arv har væsentlig betydning for købspræferencer. Og det lyder jo ikke dumt i danske ører.

Own man in China:
Ønsker du at vide mere om hvordan din virksomhed kan hjælpes godt på vej i Kina, så kontakt
Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn, eller Branch Manager Josefine Kern Jensen, +86-139 18 74 83 91, jkj@diab.cn.

DI i Kina:
DI-Asia Base er en del af DI’s internationale konsulentafdeling. Med udgangspunkt i København og fra kontorerne i Shanghai, Xuzhou, Moskva, Mumbai, Sao Paulo og New York hjælper DI danske virksomheder ind på nye markeder. www.di.dk/dibd
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125