Niels Pedersen synes egentlig, det er forkert at blive ved med at kalde perioden siden 2008 for en krise. Han er direktør og partner hos Blue Line, som arbejder med industri-computere, robuste mobile computere og digital skiltning.
- Jeg ved godt, at mange i elektronikbranchen har haft det svært. Men jeg synes, det er lidt forkert, at man bliver ved med at kalde det en krise. Markedet er bare kommet på et andet niveau, og det er en ny virkelighed, vi har måttet tilpasse os, siger Niels Pedersen.
Ser man på Blue Lines regnskab, kan der ikke herske tvivl om, at Århus-virksomheden har formået at tilpasse sig denne virkelighed. Resultatet før skat er i perioden 2008-2012 mere end tredoblet fra 1,3 mio. kr. til 4,7 mio. kr. I samme periode er bruttofortjenesten fordoblet fra 6,7 mio. kr. til 13,5 mio. kr.
Bedre dialog med kunderneIfølge Niels Pedersen har den såkaldte krise hjulpet virksomheden til at blive skarpere.
- Der opstod en øget bevidsthed om at skabe værdi for kunderne og hjælpe dem med at spare omkostninger. Vi blev nødt til at være helt skarpe på, hvad kunderne fik ud af at handle med lige netop os, siger han.
Desuden har en af Blue Lines styrker ifølge direktøren været, at virksomheden fra begyndelsen af krisen var god til at gå i dialog med kunderne og tilpasse sig deres behov.
- Den største udfordring siden 2008 har været, at alle var i defensiven. Underleverandørerne købte ikke særlig meget ind, så det var svært at levere efter kundens behov. På den måde fastholdt markedet sig selv i en tilstand med lav vækst. Men der var vi gode til at tage dialogen med både kunder og leverandører og planlægge forud. Vi sørgede altid for at tage en snak med alle parter om, hvad der kunne lade sig gøre.
Tvivl om retningenTrods den betydelige fremgang siden 2008 forsikrer Niels Pedersen, at Blue Line ligesom alle andre virksomheder i branchen havde tilpasningsvanskeligheder i begyndelsen af finanskrisen.
- Selvfølgelig har vi alle skullet forholde os til, om vi kunne forvente samme omsætning, og vi skulle kigge på vores omkostninger. Vi havde da lige i ’08 og ’09 tvivl om retningen på det hele. Der var nogle måneder, hvor der ikke kom lige så mange ordrer i bogen, som der plejede, og vores budget var mindre. Vi sagde også farvel til to medarbejdere. Men der gik ikke mere end 6-9 måneder, så var de tilbage, og derefter endte vi med næsten at fordoble medarbejderantallet i den periode fra otte til tolv.
Blue Lines mål er endnu en fordobling af omsætningen i årene 2012-2016.
Blue Line har siden 1986 fokuseret på tre forretningsområder: Industri-computere og Display, Rugged Mobile Computers og Digital Skiltning.
