23948sdkhjf

Manglende købelyst i Kina trak B&O's resultater ned

Bang & Olufsen havde forventet en normalisering på det kinesiske marked, men købelysten er ikke vendt tilbage

Bang & Olufsens omsætning faldt 20 procent målt i lokale valutaer i selskabets tredje kvartal i det skæve regnskabsår 2022/23 sammenlignet med samme periode året før.

Det fremgår af Hi-Fi-selskabets regnskabsrapport for tredje kvartal.

- Vi er ikke tilfredse med resultaterne i dette kvartal. COVID-19-udviklingen i Kina påvirkede vores performance betydeligt, og vores forhandlere i EMEA-regionen var tilbageholdende med at fylde varelagrene på grund af den makroøkonomiske situation, siger Bang & Olufsens administrerende direktør, Kristian Teär, i regnskabsrapporten.

EMEA er en regional betegnelse for Europa, Mellemøsten og Afrika.

Han lægger yderligere vægt på robust kundeefterspørgsel på de fleste markeder, og at man forventer at Kina er på vej mod en normalisering.

Omsætningen er de penge, der kommer ind i et selskab fra salget af produkter eller ydelser. Altså indtægten før udgifter.

På bundlinjen ligger der for tredje kvartal et underskud på 55 millioner kroner. I samme periode året før lød et underskud på 16 millioner kroner.

I marts nedjusterede B&O sine forventninger til hele regnskabsåret, da salget i et genåbnet Kina uden nultolerancepolitik over for corona ikke var gået som ventet.

Håbet var, at købelysten blandt kineserne ville vende tilbage efter en genåbning, men omsætningen fra salget i Kina faldt med 65 procent i tredje kvartal sammenlignet med året før.

Det Struer-baserede selskab venter nu en omsætningsvækst i lokale valutaer på minus 9-3 procent fra tidligere i den lave ende af minus 2 til plus 3 procent.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078