Ingeniører: - Teknologiforståelse skal være obligatorisk i folkeskolen
Spørger man Ingeniørforeningen, IDA, er det positivt, at der kommer mere teknologi på skoleskemaet i folkeskolen.
Men med Regeringens nye udspil for en ny folkeskole går de ikke langt nok, mener IDA.
- Digital teknologi fylder mere og mere i vores samfund, i vores hverdag og sociale liv, og udviklingen gør, at vi skal klæde vores børn ordentligt på. Hvis faget ikke kommer på skoleskemaet hos alle elever, er jeg bange for, at vi taber alt for mange, og at faget ikke får godt nok fat, udtaler Laura Klitgaard, formand for IDA, i en pressemeddelelse.
Hun henviser til, at selvom der er lagt op til at få teknologiforståelse på skoleskemaet, så er der ikke tale om et obligatorisk fag.
- Hvis alle børn og unge skal vokse op med lige muligheder for at anvende, udvikle, forstå og tage kritisk stilling til digitale teknologier, skal der handles nu. Det er ikke nok, at børn kan downloade og bruge TikTok, Snapchat og andre apps. Hvis vi skal skabe nye generationer, der faktisk er digitalt indfødte, er der ingen tid at spilde, lyder det videre fra Laura Klitgaard.