Fremgang og tilbagegang hos sjællandsk robotfirma
Shape Robotics er kommet godt fra land i 2024.
Edtech-virksomheden voksede i første kvartal omsætningen fra 19 til 35 millioner kroner, og det vækker glæde hos den nye CEO, Mark Abraham.
"Vi nåede vores mål i forhold til omsætning, men det, der begejstrer os mest, er, at væksten mestendels kom fra vores ikke-kerneprojekter," lyder det i ledelsesberetningen.
Her henviser Mark Abraham til, at en stor del af omsætningen i første kvartal er kommet fra Moldova, mens Shape Robotics' hovedmarked traditionelt har været i Rumænien.
Regnskabsår | 2024 Q1 | 2023 Q1 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 34,9 | 19,0 |
Resultat af primær drift | -11,5 | -3,5 |
Kvartalets resultat | -14,0 | -4,5 |
Balancestatus | 283,3 | 116,4 |
Egenkapital | 136,0 | 40,1 |
Kilde: Shape Robotics |
Fald i indtjeningen men holder fast i forventninger
Men ikke alt er gået perfekt for Shape Robotics i starten af året, for driften er ikke helt fulgt med omsætningen. Således hedder driftsresultatet for Q1 -11,5 millioner kroner mod -3,5 millioner kroner i samme periode i fjor.
Det vækker dog ikke nogen større bekymring. I ledelsesberetningen lyder det, at indtjeningen var mindre grundet "specifikke udbud" og grundet lavere salg af Fable-robotten.
"Men vi er selvsikre i, at vores marginer vil blive forbedret fremover, eftersom vi gør store fremskridt i at konsolidere vores drift," lyder det.
Her er der blandt andet tale om de større ændringer i toppen af organisationen, hvor Mark Abraham er trådt til som CEO, den mangeårige CEO og CFO, André Fehrn, er stoppet, og der er indsat nye country managers i de lande, hvor Shape Robotics er til stede.
Således er Herlev-virksomheden fortsat fortrøstningsfuld i forhold til at nå de oprindelige 2024-forventninger, der lyder på en omsætning på 300 millioner kroner og et EBITDA på 25 millioner kroner.
Om Shape Robotics
- Edtech-virksomhed stiftet i 2017.
- Holder til i Herlev nær København.
- Lancerede først deres Fable-robot, der kan bruges i undervisningssammenhænge, hvor elever selv bygger robotten og lærer om programmering.
- Har sidenhen udviklet hele klasseværelser med Edtech, de såkaldte Steam-labs, der indeholder blandt andet Fable-robotter, VR-headsets og 3D-printere.
Kilde: Shape Robotics