23948sdkhjf

Hårdt år for højtalerkomet

I øjeblikket brager musikken ud på Roskilde Festival, og går man en tur i lejrområdet, er det svært at komme uden om højtalerne fra Soundboks. 

Det kan dog ikke for alvor aflæses i virksomhedens seneste regnskab, hvor omsætningen faldt med godt 15 procent i forhold til rekordåret 2022. 

Omsætningen landede i 2023 på 292 mio. kr. 

Faldet skal findes dels i ekstraordinær medvind i 2022 og en ændret strategi, lyder det i en pressemeddelelse. 

- Under corona havde Soundboks en vild vækst og var katalysator for en ny ungdomskultur. I efterdønningerne efter corona lagde vi en langsigtet plan om at blive profitable og finansielt bæredygtige. 

- Det er den plan, vi nu følger og i 2023 har vi fokuseret på at styrke vores operationelle fundament og skabe en profitabel forretning. 2024, som vi er i fuld gang med, er også et arbejdsår, hvor hele teamet arbejder målrettet med eksekvering af de initiativer, vi har iværksat for at gøre Soundboks til en international succes, udtaler administrerende direktør Jesper Theil Thomsen.

Soundboks gør fortsat strategiske fremskridt på kernemarkederne, Tyskland og USA, som står for henholdsvis 32 procent og 29 procent af den samlede omsætning ifølge pressemeddelelelsen.

- Vi bliver taget rigtig godt imod blandt både nye distributører og communities. Det er selvfølgelig positivt og for at understøtte ekspansionen i USA, har vi indgået en række distributøraftaler og investerer lige nu i optimering af vores logistikoperationen, som vi anser som en helt essentiel forberedelse til fortsat retailskalering og fremtidig vækst på det amerikanske marked, udtaler Jesper Theil Thomsen. 

Ifølge Soundboks' senest offentliggjorte regnskab endte bundlinjen i 2023 i et underskud på 20,1 mio. kr. mod et underskud i 2022 på 33,8 mio. kr. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.048