Man lægger sjældent mærke til infrastruktur, før det ikke virker.
Kører du på en vej, tænker du med garanti ikke over, hvordan den er at køre på, før den er dårlig og hullet.
En tur på en velfungerende rulletrappe i det lokale shoppingcenter eller en elevatortur på en metrostation hører næppe heller til i kategorien af nærerotiske oplevelser. Men går den transporterende elektronik i stykker, mærkes det hurtigt.
I dag kan teknologien identificere op til 70 pct. af fejlene, før de sker, og dermed reducere antallet af stilstande med op til 40 pct.
Richard Huber, direktør i Kone Danmark
Derfor kan Richard Huber som direktør i den finske elevatorgigant Kones danske forretning heller ikke skjule sin begejstring over, at virksomheden ved hjælp af moderne teknologi har antallet af fejlstop markant.
- Digitalisering og kunstig intelligens er i gang med at forandre vores serviceforretning markant. Det handler ikke om at erstatte vores teknikere, men om at give dem bedre værktøjer til at opdage fejl, før de fører til nedbrud, siger han.
Finder op til syv af 10 fejl
Mens brugen af kunstig intelligens som helhed langsomt begynder at finde fodfæste i bygge- og anlægsbranchen, har digitaliseringen allerede sat markante spor hos Kone A/S.
Kernen i udviklingen er Kones såkaldte DX-class-elevatorer, der blev lanceret i 2019 som de første på markedet med fuld digital tilslutning og åbne API’er, hvor forbindelsen er indbygget.

Helt konkret betyder det, at enhederne selv kan aktivere en digitale service. Eksempelvis kan en fastklemt person frigøres på under ét minut ved hjælp af fjernstyring af elevatoren, hvilket gør det muligt at genstarte systemet, udføre fejlfinding og opdatere softwaren.
De store mængder data, som de tilsluttede enheder genererer, gør det altså muligt at bruge kunstig intelligens til at opdage mønstre og forudsige nedbrud på forhånd.
Vi skal være 100 pct. digitale i alle vores installationer
Richard Huber, direktør i Kone Danmark
Ifølge den finske Kone Danmark-direktør gør løsningen virksomheden aktuel i en branche, hvor teknologien og behovene konstant er i udvikling.
- I dag kan teknologien identificere op til 70 pct. af fejlene, før de sker, og dermed reducere antallet af stilstande med op til 40 pct. Det er en stor forskel, for vi kan identificere problemer, før de sker, og dermed reducere stop af elevatorer markant, siger Richard Huber.
100 pct. digitalt forbundet
For kunderne betyder udviklingen både færre driftsstop og højere sikkerhed.
Kone-direktøren kalder udviklingen ”transformerende” og ser digitaliseringen som en nøgle til at styrke både Kones forretning og hele leverandørleddet i bygge- og anlægsbranchen.

Richard Hubers målsætning for Kone Danmark er da også klar: Om 10 år skal hver eneste elevator i Kones serviceportefølje være digitalt forbundet.
- Vi skal være 100 pct. digitale i alle vores installationer. Modernisering handler om at gøre enhederne mere bæredygtige, mere sikre og digitalt forbundne. Vi vil spille en rolle i udviklingen af smarte bygninger og den moderne by, siger han.
Kone ønsker ikke at fortælle, hvor mange enheder virksomheden har i Danmark, men oplyser til Building Supply, at koncernen yder service til 1,7 millioner enheder på globalt plan.
Kone Danmark, der har base i Ballerup, havde i 2024 en omsætning på 531 mio. kr. og kom ud af året med 25,5 mio. kr. på bundlinjen.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 531,8 | 541,1 | 400,2 |
Bruttofortjeneste | 231,4 | 206,8 | 206,5 |
Resultat af primær drift | 29,7 | 20,2 | 28,9 |
Resultat før skat | 33,0 | 23,3 | 28,9 |
Årets resultat | 25,5 | 19,3 | 23,8 |
Balancestatus | 161,6 | 178,2 | 200,9 |
Egenkapital | 30,5 | 24,3 | 28,8 |
Antal ansatte | 242 | 235 | 242 |
Kilde: CVR |