Blue Line fastholder kursen mod international vækst, selvom årets resultat er præget af tunge investeringer i nye markeder.
Østjyderne, der producerer bl.a. monitorer, betjeningspaneler og PC'er til pharma-, biotek-, forsvars- og fødevareindustrien, kan i det seneste årsregnskab notere sig et overskud syv mio. kr., et fald på ca. 800.000 kr. i forhold til sidste år.
Virksomheden er i dag repræsenteret i USA, Norge og Sverige, og ifølge direktøren Niels Pedersen er netop udlandet nøglen til at løfte virksomheden de kommende år, og derfor er hver krone, der bruges på ekspansion, helt efter planen.
- Vi har investeret i datterselskaber i Norge, Sverige og USA, og det er kører helt som det skal. Vi forventer, at de investeringer vil begynde at forplante sig, og vi kan se, at investeringerne i USA allerede nu tjener sig hjem, selvom vi ikke engang er et halvt år inde i regnskabsåret, siger han.
Efter planen skal der inden næste år er omme være 2-3 faste medarbejdere i USA, hvor det indtil videre har bestået af én medarbejder, der har pendlet mellem Danmark og staten North Carolina, hvor kontoret ligger. Blue Line beskæftiger i alt ca. 27 mand, og ejes primært af Niels Pedersen.
Han peger på videre på, at fundamentet for fremtiden er solidt. Den stabile kerneforretning hviler på langvarige kunderelationer, mens nye kunder i især Norden og USA er kommet til som resultat af virksomhedens internationale satsning.
- Bag resultaterne ligger de investeringer, vi foretager. Vi har en solid kundebase, vi har fået nye forretninger i udlandet, og vi har investeret i næste skridt internationalt, hvor vi kigger ind i ansættelser og udvidelser over en bred kam, siger Niels Pedersen.
Tallene viser dog også, at datterselskaberne samlet set trækker resultatet ned. Ifølge direktøren skyldes dette især, at Norge har været hurtigere til at vinde kontrakter og leverer allerede overskud, mens Sverige fortsat befinder sig i en tidligere fase, hvor omkostningerne overstiger indtægterne.
Alligevel er optimismen intakt. Den svenske forretning har en voksende pipeline, og markedet er fortsat ungt med kunder, der først nu er på vej gennem godkendelser og testforløb.
- Ser man på resultaterne samlet, er det et plus, primært drevet af Norge, hvor vi har hurtigst succes. I Sverige er vi godt på vej, siger Niels Pedersen.