23948sdkhjf

Nyt signalsystem til S-banen forsinket af test og nye regler

Ibrugtagning af et nyt CBTC-system på S-banen bliver forsinket et halvt år. Omfattende afprøvning og nye regler for godkendelse forsinker processen.
Først i anden halvdel af 2015 - et halvt år senere end planlagt - bliver det nye signalsystem til S-banen taget i brug. Det oplyser Banedanmark.

- Vi har vidst, at vi arbejdede efter en meget ambitiøs tidsplan. Status lige nu er, systemet kan levere den ønskede funktionalitet, vi fortsætter prøvekørsler og justerer systemet til, vi har fået installeret udstyret på strækningen og i de planlagte 61 S-tog, ligesom det ønskede antal lokomotivførere og trafikledere er uddannet, siger programdirektør Morten Søndergaard og fortsætter:

- Vi må udskyde den trafikale ibrugtagning af det nye signalsystem mellem Hillerød-Jægersborg fra starten af 1. halvår til 2. halvår af 2015. Det skyldes både, at afprøvningen af det nye system har været meget omfattende og mere tidskrævende, end vi oprindeligt forventede, og så ikke mindst at den sikkerhedsmæssige systemgodkendelse skal ske efter et nyt EU-direktiv, der for første gang skal bruges i praksis i forbindelse med et signalsystem i Danmark.

Arbejdet skrider frem
Det nye signalsystem på S-banen
Totaludskiftningen af S-banens signalsystemer vil blive baseret på den nyeste generation af signalsystemer til bybaner; CTBC system (Communication Based Train Control).

Det er Siemens, som leverer det nye CTBC system til S-banen. Det blev afgjort i juni 2011, hvor Siemens blev udpeget som vinder. Fem leverandører bød på kontrakten i udbudsrunden.

Siemens skal levere alt udstyr, som skal installeres i forbindelse med overgangen til et nyt signalsystem. Det indbefatter blandt andet en ny fjernstyringscentral og ombordudstyr i togene.

Banedanmark er fortsat i fuld gang med at forberede den næste strækning på S-banen til nyt signalsystem.

- Vi er i fuld gang med at installere udstyret på den næste strækning mellem Hellerup og Klampenborg. Også på denne strækning skal det nye signalsystem afprøves. Imidlertid skal det her alene gennemgå en sikkerhedsmæssig strækningsgodkendelse. Selve den omfattende systemgodkendelse sker for hele S-togsnettet i forbindelse med arbejdet på Hillerød-Jægersborg, siger Morten Søndergaard.

Udrulningen af det nye signalsystem på hele S-banen ventes fortsat at være afsluttet som planlagt i 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078