Aarhus Airport skiftede den 5. marts sine procedurer og anvender nu den allernyeste teknologi inden for GPS-baseret flynavigation. Tidligere har lufthavnen anvendt almindelige, GPS-baserede anflyvningsprocedurer i situationer med tåge, sne og lavthængende skyer.
Ekstremt præcis teknologiVed hjælp af det fælleseuropæiske system EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) opnår man en præcision på helt ned til én meter, så civile fly nu kan lande præcist og sikkert i vejrforhold med meget ringe sigtbarhed.
Systemet består af geostationære satellitter kombineret med flere jordstationer rundt om i Europa. Satelitterne måler afvigelser i navigationssignalerne, som skyldes forskellige atmosfæriske forhold. Herved opnås stor nøjagtighed hos modtageren af GPS-signalet.
Når teknologien har vundet indpas hos de europæiske luftfartselskaber, og flere trafikfly derved bliver i stand til at udnytte EGNOS, forventer Aarhus Airport at kunne spare investeringer i og drift af de dyre, jordbaserede ILS-navigationsanlæg i selve lufthavnen, som i dag anvendes, når fly eksempelvis skal lande i tæt tåge.
Aarhus Airports nye anflyvningsprocedurer er blevet til i et samarbejde mellem Helios, ESSP (European Satellites Services Provider), Flyvevåbnet og Naviair.