23948sdkhjf

Danmark som droneland

Nummerplader til droner. Det kan blive virkelighed med nye regler, som skal hjælpe med til at udnytte droners vækstpotentiale.
Markedet for små droner er i vækst,
Kørekort og nummerplader
Luftrummet op til 150 meter reguleres i den nationale luftfartslovgivning. Her har Trafikstyrelsen indtil nu givet tilladelse til brug af droner ved at dispensere fra den eksisterende lovgivning.

Den nye rapport foreslår en bagatelgrænse i loven, så droner under 250 gram principielt undtages for regulering. Brugen af små legetøjs- og hobbydroner er i dag underlagt lovgivning, så det faktisk er ulovligt at bruge dem udendørs i parker og bymæssig bebyggelse.

For større droner – op til 25 kg - foreslår rapporten, at der indføres forskellige kategorier af dronebeviser (”kørekort”) til brugerne, GPS-logning og mulighed for elektronisk registrering.

Konkret foreslår rapporten, at der kommer et register for droner, som politiet og Trafikstyrelsen kan bruge til at håndhæve reglerne og højne sikkerheden. Registeret skal omfatte dronernes ”nummerplader”, navne på ejerne og navne på indehavere af dronebeviser.
og Danmark kan blive foregangsland i EU. Det kræver et eftersyn af de eksisterende regler. Derfor har Transportministeriet fremlagt en rapport fra en tværministeriel arbejdsgruppe med forslag til regulering af brugen af droner både erhvervsmæssigt og privat.

De nye regler, som rapporten foreslår, skal imødekomme ønsker fra erhvervslivet om lettere adgang til brugen af droner, og samtidig skal fritids- og hobbybrugere have enkle og bedre rammer for at bruge de helt små ”legetøjsdroner”.

Dog skal sikkerheden have højeste prioritet. Så rapporten rummer også forslag til registrering og elektronisk identifikation (”nummerplader”) af droner som modtræk mod ulovlig eller samfundsskadelig anvendelse. Det vil også styrke hensynet til privatlivets fred, at man kan identificere dronen.

Transportminister Magnus Heunicke mener, dronerne åbner mange muligheder for både erhvervslivet og den offentlige sektor:

- Natur- og miljøovervågning, inspektion af veje, ledningsnet, bygninger og vanskeligt tilgængelige områder vil kunne løses billigere end ved brug af bemandede helikoptere og fly, og endelig er der et stort potentiale for beredskabet i den nye teknologi, for eksempel ved eftersøgninger og brand, siger Magnus Heunicke.

Hvis anbefalingerne følges, vil det kræve ændringer i luftfartsloven, som Regeringen i givet fald tidligst kan fremsættes forslag om til efteråret.

EU-kommissionen har forudsagt, at droneteknologien kan give 150.000 nye job og en omsætning på 15 milliarder euro frem mod 2050.

Læs hele rapporten på trafikstyrelsens hjemmeside.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078