Det er Capacent Epinion, der har lavet undersøgelsen blandt en række ingeniører, og den viser, at 40 % af de adspurgte har oplevet, at mødeaktiviteten er øget på grund af LEAN-projektet. Godt 42 % mener, at LEAN-projektet har betydet øget eller uændret spildtid. Dermed indikeres også, at mange medarbejdere kan opfatte den tid, der skal bruges på møder og lignende, som spildt. Det skriver Ingeniøren.
- Den tid kan opfattes som spildtid, hvis medarbejderne ikke kan mærke resultaterne af deres indsats. Der er nok en tendens til, at mange LEAN-projekter bliver overbureaukratiske med alt for detaljerede analyser, i forhold til, hvad virksomheden reelt får ud af projektet, udtaler lektor i økonomistyring fra Handelshøjskolen i København, Ivar Friis, til Ingeniøren.
Professor ved Erhvervsstudier på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, opfordrer ledelsen til at opsætte en række økonomiske succeskriterier, før LEAN-projektet går i gang, så det er lettere for medarbejderne at se, at indsatsen betaler sig.