23948sdkhjf

DSE når milepæl i nyt projekt til flyvevåbnet

DSE Airport Division har netop gennemført den såkaldte FAT (Factory Acceptance Test) af et stort komplet lufthavnssystem – IRIS (Integrated Remote Control and Information System) til Flyvestation Skrydstrup.
Dermed blev den første vigtige milepæl på vejen til levering af det avancerede kontrolsystem til civile og militære lufthavne nået. IRIS har været flere måneder undervejs og består af en avanceret totalløsning til kontrol og overvågning af alle tekniske installationer på flyvestation Skrydstrup, og senere på foråret et tilsvarende system til Flyvestation Karup.

IRIS-løsningen giver flyvelederne og teknikerne et integreret system, som skaber en sammenhængende styring af flyvestationens mange systemer – fx styring af landingslys, et instrument landingssystem, TMA-radar, nødstrømsanlæg og vigtige informationer om vejr og driftsstatistik til flyveledere og piloter mv.

Det betyder, at de mange manuelle styrede funktioner nu samles i enkelte og overskuelige funktioner, som frigør ressourcer hos både flyvelederne og teknikerne.

Unikt samarbejde med fokus på workshops
- Samarbejdet mellem Flyvevåbnet og DSE A/S har været unikt hele vejen igennem. Normalt er det svært at definere, hvilke funktioner, der er behov for, og hvordan de skal implementeres, men det løste vi ved at gennemføre projektet via workshops, hvor personale fra flyvestationerne og Forsvarets Materieltjeneste har været aktive deltagere gennem hele forløbet, fortæller en glad Henrik Lippert, projektleder i DSE Air Division.

Flyvevåbnet har tidligere samarbejdet med DSE, og også denne gang erklærer projektleder for ATC og MET systemer i Forsvarets Materieltjeneste og ansvarlig for indkøb og levering af IRIS til flyvestationerne i Skrydstrup og Karup, Jes Olsen, at han har været glad for samarbejdet.

- Det at arbejde i workshops har været med til skabe fælles rammer undervejs og dermed gjort det nemmere at styre projektet igennem. Ved at arbejde i workshops, hvor forskellige prototyper har været afprøvet, har vi løbende kunnet tage stillinger til tvivlsspørgsmål og træffe beslutninger undervejs i projektet. Det betyder, at vi har fået præcis, det vi ville have samtidig med, at vi har sparet vigtig tid og kunne overholde vores deadlines. Derudover er vi undervejs blevet uddannet, hvilket gør ibrugtagningen betydeligt enklere, siger han.

- Vi har således haft et godt overblik lige fra starten og føler, at vi har haft fuld kontrol over projektet hele vejen igennem. Projektet er gennemført efter den oprindelige tidsplan, og vi forventer idriftsættelsen sker som planlagt i uge 15, afslutter en tilfreds Jes Olsen.

Flyvevåbnets valg af DSE som leverandør sker på baggrund af tilsvarende systemer, som DSE har udviklet og implementeret til Kastrup og Billund lufthavne i Danmark.

Kilde: DSE - http://www.dse.dk

Læs mere om: DSE
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094