23948sdkhjf

Hybriddrone går på vingerne

Efter 14 måneders udvikling er den første protoytype af dronen Smart UAV netop blevet præsenteret ved Nordic UAS Event. Se video her.
Den ligner langt fra en traditionel drone, Smart UAV. Dronen har et unikt design med to rotorer i kroppen og to bevægelige rotorer på vingespidserne, og den er dermed i stand til både at flyve som en traditionel multirotor/helikopter og som et almindeligt fly, hvor al opdrift kommer fra vingerne.

Egenskaberne gør dronen i stand til at lette og lande lodret fra jordoverfladen og flyve langt med forholdsvis høj hastighed. Samtidig er den udstyret med en særlig præcisions-GPS, så den kan manøvrere med en nøjagtighed på ned til fem centimeter.

- Hybriddronens fordel er, at den både kan flyve langt og stå stille i luften, mens den tager billeder eller foretager målinger. Det kan give rådgivende ingeniører, kommuner samt andre myndigheder og firmaer mulighed for at indsamle data hurtigere og mere præcist end tidligere. Samtidig kan politi og beredskab anvende Smart UAV’en til at få overblik over en katastrofesituation og indsætte redningshelikoptere eller brandfolk, hvor de gør mest nytte, siger Michael Linden-Vørnle, leder af DTU Space DroneCenter, som faciliterer droneforskningen på DTU.

Færdig prototype næste år
Bag Smart UAV’en står DTU Space og DTU Miljø, der arbejder sammen med Støvring-virksomheden Sky-Watch, Innovationsfonden og den amerikanske flyproducent Boeing, der yder faglig sparring. Sammen færdigudvikler de prototypen i 2016, hvorefter Sky-Watch sender dronen på markedet under navnet Muninn VX1.

- Den nye drone har potentialet til at ændre vores forståelse af, hvilke opgaver som droner kan løse siger. Udviklingen af dronen er samtidig et perfekt eksempel på fordelene ved samarbejde på tværs af industrien og universiteterne. Det er absolut nødvendigt, når vi ønsker at accelerere den nyeste teknologi i en branche, der er i konstant vækst, fortæller Sky-Watch Chief Business Development Officer Michael Messerschmidt.

Efter planen skal den første prototype flyve over Mølleåen nord for Ganløse. I første omgang skal den bære udstyr til at måle vandhøjder, som skal bruges til at indsamle viden om bl.a. vandstigninger, temperaturprofiler og vandstrømninger. Dermed kan man skabe overblik over, hvordan man bedst kan beskytte sig mod f.eks. oversvømmelser.

Med andre former for udstyr kan Smart UAV’en hente vandprøver på svært tilgængelige steder, give et overbliksbillede af store ildebrande, detektere hestehuller på strande eller finde forulykkede. Industrien kan bl.a. bruge hybriddronen til inspektion af vindmøller og boreplatforme eller som trafikmonitorering. Dronen kan udstyres med forskellige typer måleudstyr på op til 1,5 kg.

Et nyt industrieventyr
- Vi er gået ind i projektet, fordi vi gerne vil være med til at skabe et nyt industrieventyr, og fordi vi gerne vil udvikle en fleksibel forskningsplatform. Projektet giver DTU’s studerende og forskere mulighed for at udvikle og udnytte droner til forskning i højpræcisions-navigation, test af nye sensorsystemer og til at løse konkrete opgaver inden for f.eks. miljø, monitorering og kortlægning,” siger Kristian Pedersen, direktør for DTU Space.

Innovationsfonden har investeret syv millioner kroner i det treårige projekt som afsluttes i 2017. Fra Peter Høngaard Andersen, der er direktør i Innovationsfonden, lyder det:

- Vi ser nu et konkret resultat af et af de første droneprojekter, der bliver gennemført i et offentlig-privat samarbejde i Danmark. Forhåbentlig giver det mere blod på tanden til at investere i dansk droneteknologi. Der er store muligheder, og Innovationsfonden vurderer netop nu en række forslag til at starte ny dansk droneudvikling.

I denne video kan du se præsentationen af Smart UAV ved Nordic UAS Event i Odense:
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078