De fleste brugere af it-systemer er i store træk ikke interesserede i den bagvedliggende teknik, den skal bare fungere. Men hvis brugergrænsefladen ikke er lettilgængelig eller gør det besværligt at udføre en opgave, er det kilde til stor irritation.
- Det er afgørende for it-systemers effektivitet. Hvis brugeren opfatter grænsefladen som lettilgængelig og logisk, kan det underliggende system være nok så godt, men brugeren vil ikke opleve det, siger Christina Dencker Orehøj Kjærgaard, der er leder af User Experience Centret hos Mjølner Informatics med afdelinger i Århus og København.
Siden juni 2007 har centret sat brugervenlighed på dagsordenen hos Mjølner. Her arbejder fire medarbejdere med at gøre kundernes it-løsninger brugervenlige og funktionelle og med at give dem et professionelt grafisk udtryk.
User Experience Centrets arbejde handler i høj grad om at forstå kundernes forretning. Det sker igennem en dialog, der går tæt på den enkelte virksomheds værdier og mål. User Experience Centrets medarbejdere fungerer som sparringspartnere og analyserer virksomhedens og ikke mindst brugernes mål og behov. De sikrer derigennem, at løsningerne opleves som brugervenlige og af høj kvalitet.
- En velfungerende grænseflade betyder nemlig også, at der skal bruges færre ressourcer på oplæring, og at fejl i anvendelsen af systemet reduceres, forklarer User Experience konsulent Anne Louise Grønnebæk Hansen.
Når brugerne inddrages i udviklingen, bliver de desuden mere positivt stemt over for nye systemer eller ændring af eksisterende systemer, som de ellers let kan være modvillige overfor.