I samarbejde med lyd- og vibrationsspecialisten Brüel & Kjær har Airbus Defence and Space, der har udviklet kampflyet Eurofighter Typhoon, gennemført en række støjmålinger på Eurofighter med henblik på at minimere støjgener.
Eurofighter opererer fra flyvestationer i hele Europa, og de militære myndigheder gør allerede en stor indsats for at minimere støjgenerne for de folk, der bor i nærheden. Som resultat af samarbejdet mellem Brüel & Kjær og Airbus Defence and Space vil man fremover kunne vælge flyveruter, der leder støjen væk fra følsomme områder.
I projektet har man ved hjælp af målinger af overflyvningsstøj ved jordoverfladen blandt andet kortlagt, hvilke dele af flyet der støjer under overflyvning. Målingerne blev foretaget ved Neuburg Air Base i Tyskland. Overflyvningsstøjen blev optaget ved hjælp af et mikrofonarray på 29 meter i diameter, anbragt på jorden, og forbundet til et dataopsamlingssystem. Under målingerne bidrog Brüel & Kjærs personale til projektet med specialviden, dataopsamlingsudstyr og software til efterbehandling af målingerne.
På baggrund af målingerne vil parterne udvikle en computermodel, der beregner støjen på jorden, i alle retninger og ved forskellige motorkonfigurationer. Beregningerne kan bruges til at planlægge start- og landingsruter, så støjen ledes væk fra beboede områder.
Samarbejdet mellem Brüel & Kjær og Airbus Defence and Space kommer på et tidspunkt, hvor den danske regering overvejer, hvilke kampfly der skal erstatte de eksisterende F-16-fly. Eurofighter bruges af luftvåbnene i Storbritannien, Tyskland, Italien og Spanien.