Hvis man vil have foden inden for på det stærkt voksende kinesiske marked for vindenergi, er der ingen vej uden om; virksomheden bliver nødt til at etablere egen produktion i Kina. Det kan enten ske gennem opkøb, ved selv at bygge en fabrik eller ved at indgå partnerskaber med kinesiske underleverandører. Det skriver Børsen.
- Etablering i Kina handler ikke kun om de fem største, men sagt lidt populært om de 105. For at sige det ligeud: Det er uansvarligt, hvis man ikke er etableret på fremtidens største energimarked, udtaler Henrik Martens fra den danske ambassade i Beijing til Børsen.
Henrik Martens foreslår blandt andet, at danske kapitalfonde bliver mere aktive med at hjælpe mindre og mellemstore danske vindmølle-underleverandører, som måske selv kan have svært ved at etablere sig i Kina. Han og Erik Kjær Sørensen fra Dansk-Kinesiske Vindenergi Udvikling i Beijing skal senere på måneden afholde et indlæg om den kinesiske vindmarked på et seminar for den danske vindbranche, og de hæfter sig begge ved, at det kinesiske marked er i en forrygende vækst. Allerede i 2020 er det en officiel målsætning, at kineserne har installeret 30.000 MW, mens en uofficiel målsætning sigter så højt som 100.000 MW.