23948sdkhjf

International bevågenhed om ny dansk teknologi til elbiler

En gruppe virksomheder og Aalborg Universitet har udviklet en ny energieffektiv motor og intelligent støddæmpersystem, som øger elbilers effektivitet og ydeevne.
Bag udviklingen af de teknologier, der skal øge rækkevidden i elektriske køretøjer, er projektet CIPED (Compact Intelligent Powerful Electric Drivtrain for EVs). Siden 2014 har partnerne i projektet udviklet en ny, kompakt motor og et aktivt støddæmpersystem, som skal gøre elektriske køretøjer mere effektive.

Projektet skal nu præsentere og demonstrere resultaterne på den internationale konference inden for elektriske systemer og energikonverteringer: Energy Conversion Congress & Exposition (ECCE).

- Til konferencen mødes over 1500 forskere, ingeniører og andre fagfolk fra hele verden for at være på forkant med den nyeste forskning og innovation inden for elektriske systemer. Vi ser derfor frem til at kunne præsentere og demonstrere resultaterne for fagpersoner, der arbejder inden for samme felt. Det giver os mulighed for at få værdifuld viden og feedback fra andre, som arbejder med at udvikle teknologier inden for elektriske systemer, fortæller Peter Omand Rasmussen projektleder for Aalborg Universitets udviklingsaktiviteter i projektet.

Kommerciel interesse
I CIPED er der tale om udviklingen af en ny motor og et aktivt støddæmpersystem, som kan bruges af alle typer elektriske køretøjer. Her er den længere rækkevidde én ting, men CIPED fører flere fordele med sig, som viser sig at have stor interesse for producenter, forskere såvel som brugere.

- Vi oplever at der er stor interesse for projektet fra såvel den kommercielle og den akademiske side, hvilket er et stort skulderklap og viser, at det produkt vi har udviklet igennem det seneste år er interessant for virksomheder, fortæller CIPED projektleder Jens Christian Lodberg Høj fra Insero, som er partner i projektet.

Motoren er uafhængig af dyre metaller og alene dæmpningssystemet vil kunne forlænge en elbils rækkevidde med op til 5 procent. Det unikke støddæmpersystem omdanner rystelserne fra affjedringen til energi som efterfølgende bruges til fremdrift til elbilen. Det er samtidigt muligt aktivt at styre dæmpningskraften efter brugerens komfort samt at styre undervognen i nødsituationer så man undgår udskridning i forbindelse med nødværge. Der er dermed også store komfort og sikkerhedsmæssige fordele, som bilproducenter ser stor værdi i.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094