23948sdkhjf

IBM går ind i EDISON-projektet

IBM meddelte onsdag at man går med i EDISON-forskningskonsortiet - et dansk baseret samarbejde hvis formål er at udvikle en intelligent infrastruktur, der muliggør den storstilede indførelse af elektriske biler drevet af vedvarende energi.
EDISON-forskningskonsortiet (Electric Vehicles in a Distributed and Integrated Market using Sustainable Energy and Open Networks) består af IBM, DONG Energy, det regionale energiselskab Østkraft, Danmarks Tekniske Universitet, Siemens, Eurisco og Dansk Energi. Da elbilteknologien har en række miljøfordele, er forskningen delvist finansieret af den danske regering.

Markedsintroduktionen og investeringsplanerne i Danmark vil resultere i en 10 % stigning i landets antal af elektriske køretøjer og hybridkøretøjer over de kommende år. For at kunne minimere udledning af CO2 i forbindelse med elektrisk transport, er der kommet stadig større global opmærksomhed på biler og infrastruktur, som maksimerer brugen af vedvarende energi til transport. For at opnå dette i en større skala, behøver elektriske biler intelligente teknologier, som kan kontrollere opladning og fakturering og samtidig sikre stabiliteten i det samlede energisystem.

- Danmark, vært for FN's klimakonference og EU's mest energieffektive land, understreger sine ambitioner ved annonceringen af EDISON-projektet. Der er bred enighed om, at både vindmølleenergi og elektriske biler har et enormt potentiale for at skabe en bæredygtig fremtid for energi - og sammenkoblingen af de to tegner til at være en vindende kombination, siger Guido Bartels, General Manager i IBM's Global Energy & Utilities Industry.

Konsortiets første skridt er at udvikle intelligente teknologier, der som et første skridt skal afprøves på Bornholm. Bornholm har 40.000 indbyggere og en energiinfrastruktur baseret på en stor andel af vindenergi. Udviklingen af prøveanlægget på Bornholm giver forskere mulighed for at undersøge, hvordan energisystemer fungerer, når antallet af eldrevne biler stiger. Undersøgelserne vil være baseret på simulationer og vil ikke påvirke forsyningssikkerheden på øen.

Projektet indebærer yderligere, at forskere fra IBM Danmark og IBM's forskningscenter i Zürich vil udvikle intelligente it-teknologier, der synkroniserer opladningen af elbiler med tilgængeligheden af vindenergi i elnetværket. IBM bidrager også med en hardware-platform til Danmarks Tekniske Universitet, som skal bruges til storstilede realtidssimulationer af elbilers påvirkning på energisystemet. Projektet bidrager ved dets gennemførelse til de politiske mål om at øge andelen af vedvarende energi i det samlede energiforbrug.

Kilde: IBM - http://www.ibm.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126