23948sdkhjf

Grundfos gør ikke som alle andre

Pumpeproducenten har bevidst valgt at holde sin digitale udviklingsenhed i hjertet af koncernen.

Mens andre industrikoncerner etablerer nye selskaber til digital udvikling fjernt fra moderselskaberne, har Grundfos valgt at gå den modsatte vej. Og det er der en ganske bestemt grund til, skriver Berlingske Tidende.

- At etablere os i Silicon Valley eller Berlin risikerer at virke som et råb i en megafon, hvor vi siger ”bare gør, som I altid har gjort” til resten af virksomheden derhjemme. Det går ikke. Digitalisering skal være et anliggende for hele virksomheden. Ellers er det uhyre vanskeligt at sikre de rigtige kompetencer i virksomheden, siger koncernchef Mads Nipper til avisen.

I første omgang har Grundfos dog også ”kun” valgt at se på digitaliseringsmuligheder i forbindelse med kerneprodukterne og dermed ikke på at skabe helt nye løsninger. Det sker med en firepunkts strategi.

Til at understøtte den har man netop ansat Fredrik Östbye som head of digital transformation, og det bliver hans job at få digitaliseringen til at blive en del af hele koncernen.

- Det bliver ikke digitalisering, der kommer til at betyde make or break for 2017. Det er at støbe fundamentet for en forretning, som er anderledes, både i den måde, vi kommunikerer med vores kunder, og den måde, vi digitaliserer vores værdikæde, men også når det handler om det, vi sælger. Vi skal i langt højere grad til at sælge løsninger end produkter, siger Mads Nipper

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078