23948sdkhjf

Virtual reality bliver det nye våben

Terma har de seneste år investeret i udviklingen af nye virtual reality- og augmented reality-teknologier, der styrker både den globale salgsorganisation og produktionen i Grenaa

Hvordan virker en kontrolstyring, og hvordan opleves Termas udstyr egentlig, når det bliver brugt i virkeligheden? Det kan være svært at vise nuværende kunder og potentielle kunder, når man arbejder med avanceret fly, forsvars- og rumteknologi, som det er tilfældet med østjyske Terma.

Derfor har virksomheden arbejdet intensivt med virtual reality og augmented reality som teknologier til visualiseringer af produkterne.

I dag kan kunder opleve realistiske visualiseringer, når de møder Terma på messer eller indleder et samarbejde.

- Vi er startet med de lavthængende frugter og har lavet live-demoer i virtual reality til vores salgsorganisation. Nu kan du for eksempel simulere lyden af en F-16 og Termas selvbeskyttelses-systemer uden at skulle slæbe folk op i et ældre cockpit. Vi arbejder med avanceret forsvars- og rumteknologi, som kan være svært at tage med på en messe, men det kan vi nu. På sigt skal virtual reality og augmented reality bruges til træning og til at eliminere fejl i produktionen. Det er her den rigtige business case ligger, siger Daniel Maass, Mechanical Engineer Design hos Terma.

Grobunden for Termas strategiske arbejde med ny visualiseringsteknologier blev skabt tilbage i 2015, hvor Daniel Maass fik en tanke; Hvorfor bruger operatørerne i produktionen 2D-tegninger, når der oprindeligt er lavet 3D-modeller i udviklingsfasen af Termas produkter?

- De fleste medarbejdere er vant til at bruge en iPad i dag, så hvorfor ikke udnytte mulighederne til at visualisere arbejdsprocesser og kvalitetskontrol på en mindre skærm. Vi arbejder med at lægge et ekstra lag af informationer ind over den fysiske virkelighed, også kendt som augmented reality. Det kan være digitale arbejdsinstrukser i hvordan kabler skal trækkes eller hvordan man lige skal være ekstra opmærksom på et hjørne der ofte giver problemer, siger Daniel Maass.

Tidligere i år havde Terma blandt andet en realistisk virtual reality-visualisering af et F-16 fly med på DM i Skills i Aalborg.

Næste skridt er produktionen
I dag er Daniel Maass en af de tre Terma-medarbejdere, der arbejder med at udvikle virtual reality og augmented reality hos Terma.

- Man kan rigtigt hurtigt komme i gang med virtual reality, blandt andet fordi hardwaren kan hentes direkte ned fra forbrugerhylderne i elektronikbutikken, siger han.

Det giver dog også visse begrænsninger, når man arbejder med avancerede fremstillingsprocesser med enorme kvalitetskrav.

Selvom virtual reality startede i produktionen, er der dog fortsat lidt tid til, at alle operatørerne på Termas kompositfabrik i Grenaa kan trække et sæt VR-briller over øjnene.

- Udviklingen går rigtigt hurtig for tiden, men der mangler fortsat en modning af især hardwaren, for at vi kan udnytte visualiseringsteknologier til træning og optimering af produktionen i større skala. Lige nu tester vi forskellige proof-of-concepts, som senere skal udvikles med samarbejdspartnere, så det kan rulles bredere ud i organisationen. Samtidig er udfordringen at få folk til at tænke tredimensionelt i virtual reality, så de kan få flere ideer til, hvordan teknologien kan bruges, siger Daniel Maass.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125