23948sdkhjf

Sensorsystem hjælper målevogne og landinspektører

Nyt system sladrer, når dårligt vejr ødelægger skinner og sveller

Virksomheden Railmonitor i Hinnerup har udviklet et system af trådløse sensorer, der overvåger de særligt følsomme strækninger, og som sladrer når skinner og sveller forskyder sig.

Systemet, der anvender tilt sensor til målingerne, blev færdigudviklet i 2016. Det seneste år har det været i drift i tre af Sund & Bælts anlæg.

- Traditionelt bruger man særlige målevogne eller sender landinspektører ud for at overvåge særligt udsatte strækninger, hvor der er risiko for sætningsskader i banedæmninger og dermed nedsat sporkvalitet, forklarer direktør i Railmonitor Thorvald Horup og tilføjer, at systemet kan automatisere en væsentlig del af overvågningen, så vedligehold bliver mere rationel og præcis.

Sådan fungerer Railmonitor

Selve målingerne udføres af en såkaldt tilt sensor, der måler meget små ændringer i et emnes hældning, helt ned til en hundrededel millimeter. Railmonitor overvåger skinnerne på tre parametre:

  • skinnernes indbyrdes forhold til hinanden i sving (cant)
  • skinnernes vridning udad eller indad på lige strækninger (twist)
  • op- og ned-bevægelser i skinnernes længderetning (settlement)

Sensordata fra skinnerne suppleres desuden med sensorer, der advarer om ændringer i grundvandsspejlet. På den måde kan man reagere, så snart der er risiko for ustabile forhold på strækningen.

Entreprenører viser interesse
Selv om Railmonitor lige nu fokuserer på skinner og sveller, kan systemet ifølge Thorvald Horup bruges til meget andet end overvågning af jernbanenettet, fx monitorering af sætningsskader i bygninger, spunsvægge og i tunneller.

- Selv om vi lige nu fokuserer på jernbaner, er vi allerede i kontakt med entreprenørvirksomheder, der er interesserede i at kunne tilbyde vores teknologi til deres kunder, siger Thorvald Horup.

Mange typer infrastruktur vil med fordel kunne anvende systemet til overvågningsopgaver. Dertil kommer, at vi kan optage f.eks. vejrdata, grundvandsmåling, trafikbelastning og andre datakilder, der kan danne grundlag for intelligent, fremadrettet vedligehold og service, der giver både besparelser og øget sikkerhed, tilføjer han. 

Videreudvikling på vej
Nu skal Railmonitor-systemet så udvikles yderligere.

I pocessen har InnovationsAgenterne hjulpet Thorvald Horup med at ansøge Innovationsfonden om et såkaldt InnoBooster-projekt.

Projektet skal forbedre den softwareportal, der opsamler data fra sensorerne. Desuden satser man på at starte et samarbejde med forskere fra Matematisk Institut på Aalborg Universitet om beregningsmodeller, der skal forfine beregningerne af skinnernes bevægelse i længderetning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142