23948sdkhjf

Greenpeace kritiserer Microsoft

Der bliver stadig større spredning i feltet mellem verdens største elektronikgiganter, når man måler på, hvor gode de er til at finde på nye, miljøvenlige produktionsmetoder.
Det viser Greenpeace’ Guide to Greener Electronics. De to nordiske mobilproducenter Nokia og Sony-Ericsson fører som i tidligere målinger med omkring 7 point ud af 10 mulige, mens de bagerste sakker længere og længere bagud, og hele 10 elektronikgiganter når ikke over 5 point.

Microsoft og Toshiba er to af de firmaer, der er sakket voldsomt bagud. Begge bryder med tidligere afgivne løfter om, hvornår de vil udfase brugen af en række giftige kemikalier. Toshiba har tidligere ligget i førerfeltet, men kommer nu kun ind på en 16. plads.

- Toshiba er løbet fra tidligere løfter om at udfase brugen af PVC-plastik og bromerede flammehæmmere, og er et godt eksempel på, at man meget hurtigt bliver overhalet i denne branche. Microsoft har tidligere lovet dets kunder at have udfaset en række giftige stoffer ved udgangen af 2010, men har rykket denne deadline til 2012, og samtidig fremgår det ikke længere klart, at PVC-plastik vil blive udfaset, siger Erik Albertsen, kemimedarbejder hos Greenpeace.

Philips hopper opad
En af dem fra bagtroppen, der har rykket sig et langt stykke, og nu er at finde som nummer tre, er Philips, Europas største elektronikvirksomhed. Philips kan som det første elektronikfirma levere et tv helt uden PVC-plastik og bromerede flammehæmmere.

- Mange mennesker har ringet og spurgt, hvilket tv de skulle vælge, hvis man vil undgå en række giftige kemikalier. Omsider er det muligt at give dem et svar, fordi Philips har udviklet et tv helt uden disse hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende stoffer, siger Erik Albertsen.

- Vi har tidligere set, hvordan en enkelt producent kan trække hele branchen i en grøn retning og vinde markedsandele på det. Philips har erkendt, at står man stille i et konkurrencepræget marked, sakker man i realiteten bagud. Virksomheden valgte at indfri forbrugernes ønsker om at kunne købe et tv uden giftige kemikalier, og det finder vi meget positivt, og håber resten af branchen vil følge efter, siger Erik Albertsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094