23948sdkhjf

Selvkørende busser på vejene i Albertslund

De selvkørende busser, som i fremtiden kobler sig på Københavns Letbane, skal testes på DTU og i Albertslund.

I fremtiden kan passagerer stige direkte fra de nye letbanestationer ved København og ind i en selvkørende bus, der bringer dem helt til døren på arbejdspladsen eller hjem.

De selvkørende busser skal i 2018 testes i to udvalgte områder – først på DTU Lyngby Campus og siden i Albertslund. Testområderne ligger i byudviklingsområdet, Loop city, der dækker de ti kommuner, som hovedstadens 28 kilometer lange letbane kommer til at køre igennem.

Med den nye letbane står byerne over for en stor bymæssig transformation, og det nye projekt skal undersøge, hvordan byens fysiske og digitale infrastruktur kan indrettes, så den er klar til fremtidige selvkørende busser. 

Projektet er blandt de første af sin art og et af de mest ambitiøse i både Danmark og Europa.  

- Det adskiller sig fra lignende projekter ved, at det integreres i et rigtigt bymiljø med både biler og bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Desuden er projektet det største af sin slags og involverer, at vi tester op til fire busser over 36 måneder. Med projektet kommer vi i spidsen for, hvad der sker inden for kollektiv selvkørende teknologi. Det giver os en stor erfaring, som kommer alle til gode i hele EU, siger Claus Nielsen, universitetsdirektør på DTU. 

På vejene næste år
DTU står for det datatekniske arbejde i projektet, der bliver udført i det levende laboratorium DTU Smart Campus, et testområde for teknologier til morgendagens smarte byer. 

I første omgang kører busserne langs Knuth-Winterfeldts Allé på begge sider af Anker Engelunds Vej. Her undersøger forskere fra DTU Management Engineering bl.a. efterspørgslen på transport i realtid med henblik på at lave dynamiske busruter, som tilpasser sig brugernes behov. 

Foruden DTU er Loop City, partnerorganisationen Gate 21, Gladsaxe Kommune, busoperatøren Nobina Technology, IBM, Roskilde Universitetscenter (RUC) og Albertslund Kommune med i projektet. Projektet er støttet af EU-programmet Urban Innovative Actions. 

Partnerne bag det nye projekt forventer, at testkørslerne går i gang i andet halvår af 2018.

Fakta: Nyt projekt tester selvkørende busser

Bag projektet, som vil introducere selvkørende busser i udvalgte områder i forbindelse med den kommende letbane fra Ishøj til Lyngby, står DTU, byudviklingsområdet LOOP CITY, partnerorganisationen Gate 21, Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, busoperatøren Nobina Technology, IBM og Roskilde Universitet (RUC).

Projektets foreløbige følgegruppe består af Movia, Region Hovedstaden, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane. De øvrige Loop City-kommuner er inviteret med i følgegruppen.

Budgettet er 31,4 mio. kr., og projektet er finansieret af EU-programmet Urban Innovative Actions og partnerne.

Loop City er et samarbejde mellem ti kommuner, region og stat om by- og erhvervsudvikling langs Ring 3, hvor der i perioden 2018-2023/24 bliver bygget en letbane fra Ishøj til Lyngby.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093