23948sdkhjf

Kun hver anden virksomhed udnytter egne data

Danske produktionsvirksomheder er begyndt at anvende data, viser ny opgørelse. Men virksomhederne mangler at sætte det på den strategiske dagsorden

Næsten halvdelen af danske produktionsvirksomheder anvender egne data fra for eksempel sensorer, produktionsdata og salgsdata i deres virksomheder. Men der er fortsat en bred gruppe af virksomhederne, der går glip af de fordele, som avanceret brug af data kan bidrage til. Virksomhederne mangler blandt andet viden om de potentielle fordele, udnyttelsen af egne data kan give virksomheden.

Det viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 526 ledere i danske fremstillingsvirksomheder

- Disse tal viser, at en stor del af de danske produktionsvirksomheder har et godt stykke vej til at blive mere digitaliserede og inkorporere de store datamængder, der i dag er tilgængelige i deres virksomhed. I de senere år har der været flere gode eksempler på, at nogle af de mest succesfulde virksomheder er de virksomheder, der er i stand til at opsamle, analysere og handle på baggrund af data – altså de virksomheder, der via en avanceret brug af data er i stand til at skabe forretningsmæssig værdi, siger sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut.

Større virksomheder er længst
Undersøgelsen konkluderer, at jo større virksomheden er, des mere udnyttes data til at skabe værdi i forretningen. Det er særligt virksomheder med mere end 100 ansatte, der er avancerede brugere.

Længst fremme i arbejdet med anvendelse af data i deres forretning er de virksomheder, som undersøgelsen karakteriserer som store, ambitiøse, innovative virksomheder, der typisk er internationalt orienterede. Virksomhederne anvender primært deres data til effektivisering, overblik over ressourceforbrug og økonomistyring.

48 procent af virksomhederne er kommet i gang med at udnytte data fra for eksempel sensorer, produktion eller salg. Dertil kommer, at der arbejdes med data i alle brancher indenfor fremstillingsindustrien. Det viser, at omstillingen med at arbejde med data er en generel omstilling, der foregår på tværs af virksomhedens forskellige enheder og funktioner.

- Tallene er dog ikke udtryk for, at fremstillingsvirksomhederne er eksperter i anvendelse af data, men at de på den ene eller anden måde anvender data i deres virksomheder. Det kan også være i mindre kompliceret form - som for eksempel at kombinere salgsdata med lagerdata eller anvende større databaser eller analyser, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.

Kun 3 procent af virksomhederne i undersøgelsen kan karakteriseres som avancerede databrugere. Det er de virksomheder, som kan pege på mindst fire forskellige måder at anvende egne data på. Dette kombineret med at 33 procent af virksomhederne i undersøgelsen ingen anvendelse af data har, har ingen data eller ved ikke, om de har data, viser ifølge Teknologisk Institut, at virksomhederne endnu ligger langt fra potentialerne i dataudnyttelse.

Mangel på udvikling
Tallene er i tråd med en tidligere undersøgelse fra Teknologisk Institut i foråret 2016. Tallene blev offentliggjort af GTS-foreningen i rapporten ”Mere digital damp på kedlerne”. Den viste et digitalt A-, B- og C-hold i fremstillingsvirksomhederne.

- I denne nye undersøgelse ses det samme mønster: En bred ”bund” med den tredjedel af de danske produktionsvirksomheder, som ikke anvender data – og en snæver ”spydspids”, hvor 2 procent af fremstillingsvirksomhederne har en bred anvendelse af deres data, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, som også stod for den nu to år gamle undersøgelse.

Manglen på udvikling overrasker ikke sektionsleder Jan Overgaard, Teknologisk Institut. Ifølge ham harmonerer det med det, han som sektionsleder for Digitalisering på Teknologisk Institut hører fra virksomhederne.

- Virksomhederne er godt klar over, at deres fremtid meget vel kan ligge i at levere ”digitaliserede produkter” med tilhørende forskellige services. Men flere virksomheder giver udtryk for, at de både mangler viden, inspiration og kompetencer til at komme i gang med at udnytte eksempelvis trådløs teknologi og data, siger han.

Start i det små
Han anbefaler virksomhederne, at de skal træde et skridt tilbage og overveje, hvilken merværdi virksomheden kan levere til kunderne via digitale services. Virksomhederne bør, ifølge Jan Overgaard, efter de strategiske overvejelser se, om man allerede opsamler, men måske ikke udnytter data på tværs af virksomheden. I sidste ende drejer det sig om at skabe en datadrevet forretningsudvikling, hvor eksempelvis nye services er udviklet på baggrund af kundedata.

- Dette kan med fordel gøres ved at starte i det små med simple dataanalyser, som dels kan forbedre produktionen, produktiviteten og overblikket i værdikæden. Men som også skaber mere tilfredse kunder. Og på længere sigt eventuelt også nye kunder, siger sektionsleder Jan Overgaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125