23948sdkhjf

Her vil B&O vokse

B&O har sagt farvel til B&O Play. Forventningerne til afløseren som vækstmotor er stadig store hos lyd- og billedkoncernen

Økonomisk går det den rigtige retning for Bang & Olufsen. Det viste tallene for første kvartal af det forskudte regnskabsår 2018/19, som blev offentliggjort torsdag. Men der skal ske meget frem til udgangen af august næste år.

De 2 procents vækst i omsætningen, som kom i regnskabsårets første tre måneder, skal blive til mere end 10 procents omsætningsvækst set over hele året. I kvartalsrapporten peger B& også på, hvor og hvordan væksten skal tilvejebringes.

Kostelige ændringer i Kina
Bang & Olufsens administrerende direktør Henrik Clausen fremhævede ændringer af salgs- og distributionskanalerne i specielt Europa og Nordamerika som forklaringer på, at omsætningen faldt med 29 procent i Amerika og 9 procent i EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) i første kvartal. Begge steder er forventningerne dog på et helt andet, positivt niveau. 

Over hele året er forventningen dog en fremgang på mere end 5 procent i EMEA, dog et noget lavere niveau Europa, hvor der fortsat er fokus på få etableret B&O på centrale placeringer.  

I Amerika lyder vækstforventningen på mere end 20 procent. En stærk tilstedeværelse i New York og på USA's vestkyst er i fokus, mens lokale partnere skal være med til at skabe vækst i markedets øvre egne.

Kina og Japan bliver udpeget som de vigtigst vækstmarkedet i Asien, hvor omsætningsvæksten samlet set hedder mere end 10 procent. En vigtig tilføjelse er dog, at væksten i Kina ventes at blive negativt påvirket af ændringen i salgsstrukturen fra firmaejede til partnerejede butikker.

Farvel til B&O Play – goddag til On the Go
Bang & Olufsen sagde I forbindelse med præsentationen af seneste årsrapport farvel til det yderst succesfulde B&O Play-navn. De mindre og billigere produkter går nu undernavnet On the Go, en af nu tre kategorier. Flexible Living med højttalerne A9 og Beosund 1 og 2 er det andet, mens dyre tv og højttalere nu faldet i kategorien Staged.

I år udpeger B&O de første kategorier, On the Go og Flexible Living, som det primære vækstmotorer. 

Derimod vil salget af stereohøjttalere og TV-apparater gå nedad, lyder forudsigelsen for Staged-kategorien. Omvendt positive toner lyder omkring nye produkter som Beosound Shape, et vægmonteret, trådløst højttalersystem.   

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.591