23948sdkhjf

Uden kaptajn: Tre systemer skal arbejde sammen på førerløse skibe

| Af Redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Skibsfarten drager allerede nytte af en lang række systemer, der hjælper med at overvåge og delvist automatisere sejladsen. Eksempelvis en autopilot, hvor man via indtastning på et søkort får skibet til at følge en på forhånd fastlagt rute. 

- Når vi vil tage skridtet videre og lade automatik forhindre, at skibe støder på grund eller kolliderer med andre fartøjer, kræver det både samarbejde mellem eksisterende automatik på skibet og nye intelligente overbygninger. Overbygninger, der skal overvåge det omgivende farvand og kunne fortolke, hvad andre fartøjer gør nu, og hvad de har til hensigt at gøre om lidt, siger professor Mogens Blanke fra DTU Elektro.

Som udgangspunkt er det tre forskellige autonome systemer på skibene, der skal lære at arbejde sammen. Det er for det første det system, der overvåger driften af maskiner og motorer, for det andet hele navigationssystemet og for det tredje systemet, der holder udkig og sonderer omgivelserne.

- Vores næste store forskningsindsats er at udvikle de nødvendige algoritmer, så vi kan få de tre systemer til at arbejde sammen. I princippet skal de kunne styre skibet, så det kan sejle uden mandskab på korte strækninger. I første omgang kommer algoritmerne til at fungere som et robust grundlag for de beslutninger, skibsføreren tager, siger Mogens Blanke.

Autonome færger i byer og til mindre øer
Konkret er Mogens Blanke, hans forskergruppe på DTU og forskere på Aalborg Universitet i dialog med blandt andet byudviklere i Aalborg, der er meget interesseret i at få automatiseret skibstrafik på tværs af byens havneløb - små autonome færger som supplement til den eksisterende bro og tunnel mellem Aalborg og Nørresundby. 

Færgedriften til mindre øer er et andet område, hvor autonome færger kan komme i spil. Hvis man som øboer i fremtiden kunne bestille en færgetransport fra en app på telefonen, vil det give stor fleksibilitet. Sejladsen skulle foregå med mindre, eldrevne fartøjer. Uden en professionel sikkerhedsbesætning om bord, vil det kræve, at øboerne får en kort uddannelse, så de kan håndtere kritiske hændelser om bord. 

- Med kursuscertifikatet i hånden kan øboerne selv aktivere færgens start-knap og sejle, når de har behov. Det vil samtidig nedbringe udgifterne til færgedrift. Trafikforskere forventer, at økonomien i en sådan løsning vil være bæredygtig, da et antal mindre elfartøjer kan konkurrere prismæssigt med få større færger, siger Mogens Blanke.

 

Mere om: autonome skibe
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Terma og SA skal vedligeholde F-35

Fyn får endnu en robot-hub

Ejerledelse til salg: Få tiden på din side

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Invisio smider 20 procent på bunden

BB Electronics på opkøb i Tjekkiet

Nyhedsbrev

Nordjysk underleverandør klar til nyt marked

Robot-boss: - Vi har rendt rundt som brandmænd og solgt i øst og vest

Kitron lukker året med endnu et rekordkvartal

Linak: Data skal jo bruges til noget

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansk startup sender robotgaster på de syv verdenshave

Widex får ja til fusion med rival

Gør dit produkt til en service – 29 millioner skal sikre dansk konkurrencefordel

GN snupper en fjerdedel af amerikanske veteraner

Prevas' sidste kvartal endte i rødt

Danfoss bygger nyt datacenter

Opbrud i bredbåndsland - samråd, monopolanklager og 3 nye spillere

Mens tre nye spillere på kort tid har meldt deres ankomst på bredbåndsmarkedet, har Forbrugerrådet Tænk påpeget problemer med lokale monopoltilstande, og Socialdemokratiet indkaldt energiministeren til samråd om stigende priser.

Amerikanske dollars klinger i kassen hos ChemoMetec

Fra Nordjylland til New York – Blip lander sin hidtil største aftale

1

Mekoprint slår rekorder og udvider ejerkreds

Ambu forlænger kontrakter med amerikanske hospitaler

TDC får alvorlig kritik for registrering af mobilkunders færden

Ejerledelse til salg: Slip roret før du slipper virksomheden

Rusland vil slukke for internettet i stor test

12,4 millioner skal sikre danske IoT-produkter

Danske soundbars indtager Asien - og måske Struer

DTU putter flere kræfter i supercomputer

Elektronikproduktion sætter spor i nyt periodisk system

Danmarks nye kampfly skyder skævt

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske supercomputere har brug for flere kræfter

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

EMS-koncern mærker opkøb på bundlinje og soliditet

Lettelse i kontrolrummet: Delphini har endelig ringet hjem

Rekordår for europæisk halvledersalg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DOW webinar - Torsdag den 21. februar 2019 kl. 15-16

Pop-Up væg (tekstil)

SMC udvider staben af salgsingeniører igen

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

RS Components lancerer banebrydende arbitrære funktionsgeneratorer fra Tektronix

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Fibox - Ny video om ARCA skabet

ESD rullereol fra WALBOM A/S

Lettere, mindre og mere effektive spoler, chokes & kerner !

Flere ens maskiner med samme netværk og ens IP? intet problem med Helmholz Wallie

Opbevaring af lithium-ion-batterier

KTR BoWex Buetandskobling

Branson lancerer en ny generation af ultralydssvejsere

Vi redder dit liv med sikkerhed

EFSEN er nomineret til ICE Awards 2019 - Stem på den banebrydende teknologi ICAD®

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Loddefrie PCB konnektorer

Flere hundrede liters Adblue tanke

Dorner er blevet UR+ Partner

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne ...

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Involveret i 5G?

Lad os introducere ICAD® til UV LED på ICE Europe den 12 – 14 marts

Send til en kollega

0.168