23948sdkhjf

Uden kaptajn: Tre systemer skal arbejde sammen på førerløse skibe

| Af Redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Skibsfarten drager allerede nytte af en lang række systemer, der hjælper med at overvåge og delvist automatisere sejladsen. Eksempelvis en autopilot, hvor man via indtastning på et søkort får skibet til at følge en på forhånd fastlagt rute. 

- Når vi vil tage skridtet videre og lade automatik forhindre, at skibe støder på grund eller kolliderer med andre fartøjer, kræver det både samarbejde mellem eksisterende automatik på skibet og nye intelligente overbygninger. Overbygninger, der skal overvåge det omgivende farvand og kunne fortolke, hvad andre fartøjer gør nu, og hvad de har til hensigt at gøre om lidt, siger professor Mogens Blanke fra DTU Elektro.

Som udgangspunkt er det tre forskellige autonome systemer på skibene, der skal lære at arbejde sammen. Det er for det første det system, der overvåger driften af maskiner og motorer, for det andet hele navigationssystemet og for det tredje systemet, der holder udkig og sonderer omgivelserne.

- Vores næste store forskningsindsats er at udvikle de nødvendige algoritmer, så vi kan få de tre systemer til at arbejde sammen. I princippet skal de kunne styre skibet, så det kan sejle uden mandskab på korte strækninger. I første omgang kommer algoritmerne til at fungere som et robust grundlag for de beslutninger, skibsføreren tager, siger Mogens Blanke.

Autonome færger i byer og til mindre øer
Konkret er Mogens Blanke, hans forskergruppe på DTU og forskere på Aalborg Universitet i dialog med blandt andet byudviklere i Aalborg, der er meget interesseret i at få automatiseret skibstrafik på tværs af byens havneløb - små autonome færger som supplement til den eksisterende bro og tunnel mellem Aalborg og Nørresundby. 

Færgedriften til mindre øer er et andet område, hvor autonome færger kan komme i spil. Hvis man som øboer i fremtiden kunne bestille en færgetransport fra en app på telefonen, vil det give stor fleksibilitet. Sejladsen skulle foregå med mindre, eldrevne fartøjer. Uden en professionel sikkerhedsbesætning om bord, vil det kræve, at øboerne får en kort uddannelse, så de kan håndtere kritiske hændelser om bord. 

- Med kursuscertifikatet i hånden kan øboerne selv aktivere færgens start-knap og sejle, når de har behov. Det vil samtidig nedbringe udgifterne til færgedrift. Trafikforskere forventer, at økonomien i en sådan løsning vil være bæredygtig, da et antal mindre elfartøjer kan konkurrere prismæssigt med få større færger, siger Mogens Blanke.

 

Mere om: autonome skibe
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Udstyrsproducent retter op

Søborg-firma gør 5000 nøgler til én

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Lad lyset komme ind

Her er Bang & Olufsens nye CFO

Datacenter skal levere overskudsvarme til mindre varmeværk

Nyhedsbrev

Inrotech: Nye svejserobotter er allerede solgt

RTX henter finansdirektør hos Bladt

Start-up indtager nye markeder med nyt navn

Navneskift signalerer ny strategi

B&O henter ny mand til direktionen

Sønderborg-firma henter ny medejer fra Delfi Group

Ambu kritiseret for aflønningsmetoder

GomSpace kom ikke helt i mål på børsen

Cyberangreb er en dyr affære for virksomhederne

Dansk deltagelse i europæisk millionprojekt

Dronetest-center banker på i Stauning

Skibet er ladet med milliondyre batterier

Lander første ordre på byggerobot-to-go

Her er elektronikindustriens største skatteydere

Giv mormor en robot i julegave

AAU-studerende genskaber tressernes lyd med software

DTU-forskere har udviklet verdens mest effektive mobiloplader

Gang i datacenterbyggeri i Kolding

Dansk mikrofonproducent solgt

Flere dronevirksomheder i Danmark

DI har fundet midlertidig direktør

Tidlig julegave: Giver aktier til de ansatte

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Chemometec skruer på optimismen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Universal Robots fejrer 10-års jubilæum

Batterier var en udfordring i nordjysk sensortest

Drengedrømmen der blev til en international designsucces

Muggent rottefoder og tordenvejr udskyder satellitopsendelse

Fuld fart på - trods mangel på medarbejdere

Det sker: Robotkode i skyen

Studerende sender selvbygget satellit i kredsløb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stop statisk elektricitet før det starter

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Prøv Siemens gratis dimensioneringsværktøj Simaris Design

Ara-el præsenterer Socomecs DIRIS DIGIWARE

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

PRO-CONSULT leverer også specialkabler.

DIS i Esbjerg flytter i nye lokaler

Vil du være helt skarp på fremtidens firmware?

Fibox inspektions-vinduer til montering på alle typer materialer

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

RS Components lagerfører nu Renesas Synergy™ AE-CLOUD2

APO-Kassen

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

KTR BoWex Buetandskobling

InfoScreen fra Softcontrol

Glædelig jul og godt nytår

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Den lige vej til nye medarbejdere ... hvordan?

Bureau Veritas Certification overrækker et akkrediteret ISO14001:2015 certifikat

Populært presværktøj

Find massevis af tips og tricks til dine designværktøjer

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

DesignSpark Mechanical får opgradering

Når luftfugtigheden er lav, vil der opstå problemer med statisk elektricite...

Glaze bruger cloud computing og machine learning til at gøre energi­lagring...

Send til en kollega

0.202